| Konu: | KAMU GÖREVLİLERİ SENDİKALARI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 90 |
| Tarih: | 04.04.2012 |
MUSTAFA BALOĞLU (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Kamu Görevlileri Sendikaları Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın ikinci bölümü üzerine şahsım adına söz almış bulunuyorum. Heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Üzerinde konuştuğumuz bu kanun tasarısı 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu'nun aksayan yönlerinin giderilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Detaylı olarak açmamız gerekirse, ilk olarak 1995 yılında, daha sonra da 2010 yılında Anayasa'nın 53'üncü maddesi değiştirilmiş ve sendika kurma hakkının yanında, memurlar ile diğer kamu görevlilerine toplu sözleşme hakkı da tanınmıştır. Fakat toplu sözleşme hakkının kapsamı, istisnaları, toplu sözleşmeden yararlanacaklar, toplu sözleşmenin yapılma şekli, usulü ve yürürlüğü, toplu sözleşme hükümlerinin emeklilere yansıtılması, Kamu Görevlileri Hakem Kurulunun teşkili, çalışma usul ve esasları ile diğer konuların bir kanun ile düzenlenmesi ihtiyacı doğmuştur ve bu tasarı da bu vesileyle hazırlanmıştır.
Geçmişe döndüğümüzde, 4688 sayılı Kanun'un 2001 yılında kamu görevlilerinin sendikal haklarını düzenlemek üzere yürürlüğe konduğunu görüyoruz. Bu kanuna göre sendikalar 11 hizmet kolunda kurulabilmekte, kamu görevlileri çalıştıkları kurumun kapsamına girdiği hizmet kolunda kurulu bir sendikaya üye olabilmekte ve en az 5 sendika birleşerek bir konfederasyon oluşturabilmektedir. Her yıl 15 Ağustosta başlayan toplu görüşmeler sonunda ortaya çıkan metinler önce Bakanlar Kuruluna sunulmakta ve sonra da yasa tasarısı olarak Meclise gelmektedir.
Konu ile ilgili 2011 sayısal verilerine baktığımızda, kamudaki genel sendikalaşma oranı yüzde 63,75'e ulaşmıştır. Sendika üyesi kamu görevlisi sayısı 1 milyon 195 bin 102 olmuş, toplam sendika sayısı ise 97'ye ulaşmıştır. 2002-2011 döneminde kamu sendikalarına üye sayısı 554 bin kişi artmıştır. Bu veriler tesadüf değildir. AK PARTİ göreve geldiği günden bugüne sendikaların önünü açmak için çabalamış, Uluslararası Çalışma Örgütü ve Avrupa Birliği normlarını dikkate alarak demokrasiyi özümseyen, sendikaların önünü açan ve çalışma hayatının tüm dinamiklerini kucaklayan mevzuatlar gündeme getirmektedir. Böyle konulardan siyasi ve şahsi beklentileri arındırıp, çalışma hayatı ve Türkiye'nin geleceğini önceliğimiz olarak belirliyoruz.
Değerli milletvekilleri, kamu görevlileri sendikaları ve toplu sözleşme kanunu tasarısıyla getirilen yeniliklere gelince; öncelikle tasarıda örgütlenme hakkının kapsamı genişletilmiş, sendikaların kuruluş ve işleyiş prosedürleri kolaylaştırılmıştır. Örnek olarak, sendika ve konfederasyonlardan kuruluş sırasında istenen belgeler azaltılmış, genel kurul toplantılarının yapılması için öngörülen azami üç yıllık süre dört yıla çıkarılmış, sendika üyesi olabilmek için adaylık ve deneme süresini tamamlama şartı kaldırılmıştır. Sendika kurucusu olabilmek için öngörülen iki yıllık hizmet şartı da kaldırılmıştır.
Önemli bir başka düzenleme ise, sendika ve konfederasyonların uluslararası kuruluş kurabilecek olmalarıdır.
Tasarıyla ayrıca katılımcı yönetim anlayışına uygun düzenlemeler yapılmıştır. Yüksek idari kurul kaldırılmış, bir yönetime katılma uygulaması olarak kamu personelini ilgilendiren ve genel nitelikli konularda istişareye imkân veren Kamu Personeli Danışma Kurulu oluşturulmuştur. Bunun yanında, iş yeri sendika temsilciliği sistemi yeniden düzenlenmiş, temsilci sayısı azaltılarak temsil güçlendirilmiştir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bu kanun tasarısıyla toplu sözleşmenin kapsamı ve düzeyi belirlenmiş, hükümlerden sendika üyesi olsun ya da olmasın tüm kamu görevlilerinin faydalanması sağlanmıştır. Sadece toplu sözleşme ikramiyesinden sendika üyesi kamu görevlileri faydalanacaktır.
Kamu Görevlileri Sendikaları Heyeti, en çok üyeye sahip konfederasyonun heyet başkanı olarak belirleyeceği bir kişi, en çok üyeye sahip üç konfederasyondan birer kişi ve her hizmet kolunda en çok üyeye sahip sendikadan birer kişi olmak üzere 15 üyeden oluşacaktır. Böylece hem genel düzeyde hem de hizmet kolu düzeyinde yüksek oranlı bir temsil öngörülmüştür.
Toplu sözleşme sisteminde emeklilere gelince; kamu görevlilerinin aylık ve maaşlarına yapılan artışlar kamu görevlilerinin emeklilerine de yansıtılacaktır.
Üzerine söz aldığım ikinci bölümdeki maddeler arasında Kamu Görevlileri Hakem Kurulunun da yapısı belirlenmiştir.
Değerli milletvekilleri, sendikalar toplumsal uzlaşmanın önemli araçlarından biridir. Sendika bir sosyalleşme aracıdır ve bu sosyalleşmenin gerçekleşmediği yerler toplumsal şiddete açıktır. Sendikal faaliyetler demokrasinin vazgeçilmezleridir.
4688 sayılı Kanun'la karşılaştırıldığında birçok yenilik ve düzenlemenin getirildiği bu kanun tasarısının tüm kamu görevlilerine hayırlı olmasını diliyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Baloğlu.