| Konu: | KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNU İLE BAZI YATIRIM VE HİZMETLERİN YAP-İŞLET-DEVRET MODELİ ÇERÇEVESİNDE YAPTIRILMASI HAKKINDA KANUN VE KAMU İHALE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 82 |
| Tarih: | 22.03.2012 |
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayın Bakanım, biraz evvel verdiğim örneklere cevap verirken ulaştırmada iyi işler yaptığınızdan bahsediyorsunuz. Biz de görüyoruz, iyi işler yapılıyor ama her hükûmetin yaptığı kadar yapıyorsunuz. Gayrisafi yut içi hasıladaki büyüme oranına baktığınızda? Sayın Bakanım, bakıyor musunuz? Sayın Bakanım? Sayın Bakanım? Arkadaşlar, diğer işleri başka zaman konuşsak daha iyi olur. Bakın, gayrisafi yut içi hasıladaki büyümeyi görüyorsunuz ve Devlet Demiryollarındaki, Hava Yollarındaki, Deniz Yollarındaki yolcu ve yük taşımadaki büyüme oranlarını görüyorsunuz. Bu, sizin söylemiş olduğunuz rakamlarla da çok ilişkili değil yani istediğimiz gibi bu sanal gayrisafi yut içi hasıladaki büyümeye karşın gerçek büyümenin ne olduğunu burada görebiliyoruz.
Şimdi, bu madde hakkında kimse konuşmuyor, bu maddenin çekilmesi konusunda söz aldım, çok tehlikeli bir madde. Niye tehlikeli bir madde? Bakın şimdi arkadaşlar, ne diyor: "Kamu İhale Kanunu'ndan çıkarılması?" 4734 sayılı Kanun'a bir bent daha ekleyerek diyor ki: "Bu maddeyle, Devlet Demiryollarının, bağlı kuruluşlarından yapacağı alışverişler ihale kapsamı dışına çıkarılsın." Gerekçesi de şu diyor: "Gecikme oluyor ve gecikme gerekçesiyle de zarara uğruyoruz veya işlerimiz doğru yürümüyor."
"Gecikme" olarak söylediği şeyde de vagon, lokomotif alımlarıyla ilgili gecikmelerden bahsediyor. Nedir bu bağlı kuruluşlar? Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii Anonim Şirketi (TÜLOMSAŞ), Türkiye Vagon Sanayii Anonim Şirketi (TÜVASAŞ), Türkiye Demiryolu Makinaları Sanayii Anonim Şirketi (TÜDEMSAŞ).
Şimdi, burası direkt devlete, TCDD'ye bağlı ve tamamı, yüzde 100'üne yakın kısmı TCDD'nin. Yani "bağlı ortaklık" derken yüzde 51 değil, tamamı oraya bağlı. Yani buranın tüm finansmanı, buranın tüm projeleri veya üretimi TCDD'nin talepleri üzerine yapılıyor. Lokomotif üretimi yapılıyor, vagon üretimi yapılıyor, deniliyor ki: "Bu işte gecikme oluyor, Kamu İhale Kanunu'nu kullanırsak biz bunları yaptıramayız." Hayır, TCDD bütçesini yani "forecast" dediğimiz şeyi yaparken bir sonraki yılın, belirliyor kaç tane vagon yaptıracağını, kaç tane lokomotif yaptıracağını ve buraya sipariş veriyor, bu fabrikalara, kendi fabrikalarına sipariş veriyor. Sonucunda şunu söylüyor, diyor ki: "Ben bu kadar senden ürün alacağım ve bunun da finansmanını ben sağlıyorum." Buraya kadar bir problem yok, gayet de güzel görünüyor ama tehlike nerede başlıyor? Bu üç bağlı şirkete üretim yapan, yüzde 1, yüzde 2 ortaklık yaptığı üçüncü şirketler var, özel şirketler var; işte travers üreten şirketler var, işte vagon üreten şirketler var, işte lokomotif üreten şirketler var. Bu şirketler, TCDD'nin bağlı olduğu kuruluşların yüzde 1, 2, 3 nispetinde ortaklığı olduğu ya da yüzde 5'lerde ortaklığı olduğu şirketler. Şimdi, Devlet İhale Kanunu'ndan çıkartırsanız bunu, o şirketlerin bağlı olduğu veya birlikte üretim yaptığı şirketlerin mallarını ihalesiz kapatacaksınız. Doğru mu buraya kadar Sayın Bakanım?
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Doğru değil.
HAYDAR AKAR (Devamla) - Bir sıkıntı yok değil mi bu açıklamalarımda? Aynen böyle bu üç şirket için. Kanunu okuduğunuzda göreceksiniz.
ULAŞTIRMA, DENİZCİLİK VE HABERLEŞME BAKANI BİNALİ YILDIRIM (İzmir) - Açıklayacağım.
HAYDAR AKAR (Devamla) - Şimdi, Devlet İhale Kanunu'na niye ihtiyaç var, onu da anlamadım. Devlet İhale Kanunu'nu o hâle benzetmişsiniz ki bir Kömür İşletmeleri var. Bir redevans getirmişsiniz, redevans payları yüzde 15 Kömür İşletmelerinin; yüzde 15 yerine yüzde 100'ünü, üretimin tümünü alıyor. Savcılık soruşturma başlatmış, mahkeme sürerken Türkiye Büyük Millet Meclisinden bir (r) bendi geçirmişsiniz, 3'üncü maddenin (r) bendi. Redevans şirketinde alışveriş yapanların, ihalesiz alışveriş yapanların yargılanmasını önlemek için bir madde getirmişsiniz. Şimdi, Türkiye Kömür İşletmelerini Kamu İhale Kanunu'ndan çıkartmışsınız, gerekçesi de şu: Fakirlere yapılan kömür yardımı. Kömür yardımının ne kadar olduğu belli, redevans şirketlerinin Türkiye Kömür İşletmelerine ne kadar kömür verdiği de belli. Her şey belli, açık, Sayıştaş raporlarında belli. Devlet bunun üzerine gitmiş, "Burada bir hukuksuzluk, burada bir suistimal var, yolsuzluk var." demiş, Türkiye Büyük Millet Meclisi dayanamamış bir tane bent eklemiş, (r) bendi; "4734 sayılı Kanun'un 3'üncü maddesinin (r) bendi" diye eklemiş, bunları da böylece kapsam dışına çıkartmış. Geriden yapanlar yanmış tabii.
Şimdi, bu Kamu İhale Kanunu'na baktığımda devletin bütün kurumlarını bu kapsamdan çıkartıyorsunuz. Kimler çıkartılmış? "Savunma, güvenlik veya istihbarat alanları ile ilişkili olduğuna veya gizlilik içinde yürütülmesi gerektiğine ilgili bakanlık tarafından karar verilen, uluslararası anlaşmalar gereğince sağlanan dış finansman ile yaptırılacak olan ve finansman anlaşmasında farklı ihale usul ve esaslarının uygulanacağı belirtilen mal veya hizmet alımları, danışmanlık hizmetleri, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumuna bağlı huzurevleri, Millî Eğitim Bakanlığı?" Devam ediyor, bütün KİT'leri çıkartmışsınız. Şimdi, FATİH Projesi'ni de 4+4+4'e eklediniz. Niye oraya eklediniz, onu anlamadım. Bir (s) bendi var, bir de (t) bendi eklersiniz, "Millî Eğitimin yapacağı ihalelerde, alışverişlerde bu Kamu İhale Kanunu kullanılmaz." dersiniz, olur biter. Lütfen ya, silkelenin kendinize gelin. (CHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Akar.