| Konu: | KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNU İLE BAZI YATIRIM VE HİZMETLERİN YAP-İŞLET-DEVRET MODELİ ÇERÇEVESİNDE YAPTIRILMASI HAKKINDA KANUN VE KAMU İHALE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 87 |
| Tarih: | 31.03.2012 |
MEHMET ÖNTÜRK (Hatay) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 194 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 8'inci maddesi üzerinde şahsım adına söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Yap-işlet-devret modeli, ileri teknoloji veya yüksek maddi kaynak ihtiyacı duyulan projelerin gerçekleştirilmesinde kullanılmak üzere geliştirilen özel bir finansman modelidir. Ülkemizin kalkınmada stratejik öneme sahip büyük ölçekli yatırımlara ihtiyacı vardır. Belli bir büyüme hızını yakalamak ve ihtiyacımız olan yatırımları milletimizin hizmetine sunmak için yap-işlet-devret modelinin üzerindeki mali yükleri hafifletmek gerekmektedir. Bu mali yüklerden bir tanesi de katma değer vergisidir.
Katma değer vergisi, mevzuatta, mal ve hizmet teslimlerinde mal veya hizmeti teslim alanın teslim anında ödediği bir vergidir. Yine katma değer vergisinin, kanun hükümlerine göre, mükelleflerin tüketicilerden tahsil ettikleri vergiden kendi ödedikleri vergiyi düştüğü ve kalan miktarı vergi olarak ödedikleri, diğer bir ifadeyle, tüketiciden tahsil edilen bir vergi türü olduğu bilinmektedir.
KDV'nin firmaların finansman yükünü artırması nedeniyle projelerin ihale aşamasında yüksek finansmana ihtiyaç duymalarından, firmaların vergi nedeniyle artan maliyetleri proje bittikten sonra verilen hizmetlerden tahsil ettikleri KDV'yle karşıladıkları?Bu durum işletilme süresine yansıtılmaktadır. KDV istisnasının getirilmesiyle, görevlendirilen firma tarafından işletilme süresinin kısaltılması yoluyla yatırımların işletme ve kamuya dönüş süresinin de kısaltılması sağlanmış olacaktır.
Yap-işlet-devret modelinde yatırım projelerinin uygulama aşamasında karşılaşılan bir diğer sorun ise proje tamamlanmadan sözleşmenin feshedilmesi durumunda ortaya çıkmaktadır. Bu durumda firmaların temin ettiği dış finansman kredileri kamu tarafından üstlenilmemekte, yatırımın tamamlanabilmesi uzamaktadır. Bu kanun teklifiyle, 3996 sayılı Kanun kapsamında gerçekleştirilen yatırımlara ilişkin olarak, sözleşmenin uygulama aşamasında herhangi bir sebeple feshedilmesi durumunda, sözleşmede yer alması koşulu ile dış finansmanın yatırımların yerine getirilen kısmına karşılık gelen miktarının kamu idaresi tarafından üstlenilmesine, ayrıca büyük sermaye yatırımlarının desteklenmesi amacıyla dış finansman kredisinin kullanılmayan kısmının idarece kullanılmasına imkân tanınmaktadır.
Diğer taraftan, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğünün yıl içinde tren hatlarının onarılması ve yeni trenlerin temin edilmesini konu edinen birçok ihale gerçekleştirdiği, Kamu İhale Kanunu hükümleri gereğince herhangi bir kamu idaresinin bağlı ortaklığından mal veya hizmet temin etmesinin mümkün olmadığı, Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğünün ihalesini kazanan firmaların ihaleye konu olan mal veya hizmetleri uygulamada yine Genel Müdürlüğün bağlı olduğu ortaklardan temin ettiği, bu durumun kamu aleyhine bir maliyet artışına neden olduğu, teklifte yer alan Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğünün bağlı ortaklıklarından yapacağı alımlarda KİK hükümlerinden istisna tutulmasına ilişkin hükümle bu maliyet artışının önleneceği? Ayrıca, KİK Kanunu'nda danışmanlık hizmetlerine ilişkin belirlenen eşik değerlerin düşük belirlenmesi özellikle kara yolu projelerinin tamamlanmasında gecikmeye yol açmaktadır.
Tüm bu gerekçelerle, bu yasayla hızlı tren hatlarının, sağlık yatırımlarının, kara yolu projelerinin bir an önce milletimizin hizmetine sunulmasının hayırlı olacağını düşünmekteyim. Yine bu yasayla, seçim bölgem olan Hatay'da da inşallah hayırlı yatırımlara vesile olacağımıza inanıyorum.
Bu duygu ve düşüncelerle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.