GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu:
Yasama Yılı:4
Birleşim:33
Tarih:15.12.2025

MHP GRUBU ADINA NACİ ŞANLITÜRK (Ordu) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; ekranları başında bizleri izleyen necip Türk milletini ve Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum.

2026 Yılı Merkezî Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi, Hazine ve Maliye Bakanlığı Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu bütçesi üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunuyorum. 2026 yılı bütçemizin ülkemize ve milletimize hayırlara vesile olmasını Cenab-ı Allah'tan niyaz ediyorum.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sigortacılık ve özel emeklilik sektörü modern ekonomilerin en stratejik unsurlarından biridir. Bu sektör hane halklarının finansal güvenliğini güçlendirirken işletmelerin risk yönetimi ihtiyaçlarını karşılamakta ve ülke ekonomisi için uzun vadeli sermaye birikiminin oluşmasına katkı sağlamaktadır. Sağlık, kasko, yangın ve sorumluluk gibi birçok çeşitli branşlarda sunulan sigorta ürünleri hem vatandaşlarımız hem de işletmeler için önemli bir güvence mekanizması oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra, sigorta şirketlerinin oluşturduğu büyük sermaye havuzu finansal sistemin istikrarını pekiştirmekte ve ekonomik dalgalanmalara karşı tampon işlevi görmektedir. 2025 yılının üçüncü çeyreği itibarıyla sektörün brüt prim üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 50 artarak 857 milyar TL'ye ulaşmıştır. Bu üretimin yüzde 85'i hayat dışı, yüzde 15'i hayat branşlarında gerçekleşmiştir. Hayat dışı sigortalar yüzde 46, hayat sigortaları ise yüzde 81 oranında büyürken sağlık sigortaları 148 milyar TL üretimle yılın en hızlı büyüyen branşlarından biri olmuştur. Sektörde net kârlılık 136 milyar TL olarak gerçekleşmiş, toplam öz sermaye yüzde 63 artışla 408 milyar TL'ye yükselmiştir. Sigorta ve emeklilik şirketlerinin sermayeye yeterlilik oranı yüzde 184 olarak kaydedilmiş, aktif büyüklük ise yüzde 62 artarak 3,4 trilyon TL seviyesine yaklaşmıştır. Bireysel emeklilik sistemi de büyümesini sürdürmüş, katılımcı sayısı 17,9 milyona ulaşırken, fon büyüklüğü 2 trilyon TL'yi aşmıştır. Bu gelişmeler, tasarrufların derinleşmesi ve uzun vadeli sermaye yapısının güçlenmesi açısından büyük önem taşımaktadır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2020 yılında kurulan Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu kısa sürede etkili bir düzenleyici ve denetleyici otorite hâline gelmiştir. Sigortalıların haklarının korunması, piyasa disiplininin sağlanması ve sektörün sağlıklı gelişimi için önemli adımlar atılmıştır. 2025 yılı içerisinde hayata geçirilen düzenlemeler hem vatandaşlarımız hem de sektörümüz açısından kritik önemdedir. Yerinde müdahalelerle sektörün sağlıklı çalışmasını temin eden SEDDK Başkanımız ve tüm yönetimine teşekkür ediyorum.

Yılın başında yayımlanan genelgeyle zorunlu trafik sigortalarında bazı şirketlerin poliçe düzenlemekten kaçınmalarının önüne geçilmiş, sermaye yapısına göre getirilen düzenleme sayesinde acenteler zorunlu trafik poliçelerine yeniden erişir hâle gelmiştir. Bu uygulama hem vatandaşlarımızın poliçeye erişimini kolaylaştırmış hem de sektörde adil rekabeti güçlendirmiştir. Bankalar ve araç bayilerinin kredi finansmanı sırasında sigorta poliçelerini de kendi belirledikleri şirketten yaptırma yönündeki uygulamalarının önüne geçmek için 26 Haziran 2025 tarihli genelge yayımlanmış, vatandaşlarımızın sigorta şirketi ve acente seçme hakkının sınırlandırılamayacağı açık bir şekilde hükme bağlanmıştır. Bu düzenleme sigorta sektöründe özgür rekabeti ve tüketici haklarını güçlendiren önemli bir adım olmuştur. Sermaye yeterliliği konusunda risk temelli sermaye yeterliliği çerçevesi geliştirilmiş, stres testleri, teknik karşılıklar ve iç sistemler gibi kritik alanlarda uluslararası standartlarla uyum güçlendirilmiştir. Böylece sektörün şoklara dayanıklılığı artırılmış, vatandaşın sigorta güvencesi daha sağlam bir zemine kavuşturulmuştur. Bu uygulama, sektörün uzun vadeli istikrarını güçlendiren bir dönüşüm niteliğindedir.

Özel sağlık sigortalarında 2025 yılının son çeyreğinde önemli yenilikler getirilmiştir. Sigortalılara ömür boyu yenileme garantisi verilmesi zorunlu hâle getirilmiş, bekleme sürelerinin şirket değişikliklerinde yeniden uygulanmaması sağlanmıştır. Ayrıca, poliçe primlerinin kullanıma bağlı olarak aşırı artırılması gibi uygulamalar sınırlandırılarak tüketici lehinde önemli korumalar hayata geçirilmiştir. SEDDK'nin TOBB Sigorta Acenteleri Sektör Meclisi ve İcra Komitesiyle uyumlu çalışması da sektörün yapısal sorunlarının çözümünde önemli katkılar sağlamıştır. Acentelerin sektördeki yerini güçlendiren bu iş birliği piyasa dengesinin daha sağlıklı oluşmasına yardımcı olmuştur. Dağıtım kanalları arasındaki ortaya çıkan farklı fiyat uygulamaları, özellikle bazı bankalar aracılığıyla yapılan poliçe düzenlemelerinde acente ekranlarından farklı fiyatların uygulanması sektör tarafından tepkiyle karşılanmaktadır.

Bir diğer önemli konu da brokerlerin mevzuattaki tanımlarının dışına çıkarak acente gibi çalışmaları ve sigortalılara komisyon indirimi adı altında prim iadesi yapmalarıdır. Bu uygulamalar sektörün sağlıklı işleyişini bozmakta, adil rekabet ortamını zedelemektedir. Aynı faaliyeti yapan dağıtım kanallarında fiyat birliği sağlanmalı ve sigortacılık mevzuatımızda promosyon uygulamalarına ilişkin yeni bir düzenleme yapılmalıdır. Bazı sigorta şirketlerinin dijital satış kanallarında acente ekranlarından farklı fiyatlar sunması ve acente müşterilerini doğrudan arayarak teklif vermesi de sektörde ciddi rahatsızlık oluşturmaktadır. Dijitalleşme sektörün gelişmesi için kritik olsa da eşitlik ilkesini ihlal eden fiyatlandırma uygulamaları engellenmelidir. Bu konuda ilgili SEDDK tarafından sektör genelinde gözetim ve denetim sürecinin başlatılmış olması önemlidir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sigorta sektörünün önemli bir alanı da tarım sigortalarıdır. Tarım sigortaları alanında ise 2025 yılında yaşanan ciddi meteorolojik afetler sonucunda TARSİM üreticilerimize toplamda 23,1 milyar TL tazminat ödemiş, Ordu elimizde bu rakam 1,23 milyar TL'ye ulaşmıştır. Zirai don, kuraklık, dolu, sel ve diğer afetlerin etkisiyle yapılan ödemeler 34 milyar TL'yle TARSİM tarihinin en yüksek hasar ödemesini gerçekleştirilmiştir. 2026 yılında parsel bazlı verim sigortasının yaygınlaştırılması ve gelir koruma sigortasına yeni ürünlerin eklenmesi üreticilerimizin risk yönetim kapasitesini daha da güçlendirecektir. 2025 yılı içerisinde yaşanan ve ülkemiz genelinde 63 ili kapsayan zirai don afeti de göstermiştir ki tarım sigortası tarımsal üretimin mutlak bir parçasıdır. İklim değişikliğine bağlı olarak meydana gelen doğal afetlerin yıllar itibarıyla artması ve ciddi zararlara yol açması üreticilerimiz için tarım sigortasını artık bir tercih olmaktan ziyade zorunluluk hâline getirmiştir. Başta fındık üreticilerimiz olmak üzere, tüm üreticilerimizi gerekli önlemleri zamanında alarak yüzde 70'e varan devlet prim desteği, çeşitli indirim fırsatları ve ödeme kolaylıklarıyla tarım sigortalarını yaptırmaya davet ediyorum.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bilindiği gibi ülkemiz deprem kuşağı üzerinde yer almaktadır. Son yıllarda olan depremler özellikle 6 Şubatta meydana gelen deprem ülke ekonomimizi derinden sarsmıştır. Yirmi beş yıl önce kurulan Doğal Afet Sigortaları Kurumu zorunlu deprem sigortasıyla kapsamdaki bütün konutlar ödenebilir seviyedeki primlerle depreme karşı güvence altına alınmakta, deprem hasarlarının karşılanmasında uzun vadeli kaynak birikiminin temin edilmesi sağlanmakta, toplumda sigorta ve sosyal dayanışma bilincinin gelişmesine katkıda bulunmaktadır. DASK'ın deprem alanındaki tecrübesi de dikkate alınarak, sel ve heyelan başta olmak üzere tüm doğal afetleri içine alacak zorunlu afet sigortasına bir an önce geçilmesi faydalı olacaktır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; tüm bu çalışmaların ortak hedefi daha güçlü bir sigorta sektörü, daha geniş bir finansal koruma ağı, daha yüksek tasarruf oranı ve daha dirençli bir ekonomi oluşturmaktır.

Sayın Bakanım, biz de -az önce Sayın Genel Başkan Yardımcımızın dediği gibi- çeşitli temalarla sürekli halkın içerisindeyiz. Ciddi bir ekonomik daralma var. Bu manada, 1 Ocak 2026'da yürürlüğe girecek olan küçük esnafımızın basit usulden gerçek usule geçirilmesi esnafımıza ek yük getirecektir. Bu uygulamanın ileri bir tarihe ertelenmesini talep ediyoruz.

2026 bütçesi SEDDK'nin düzenleyici kapasitesini, denetim gücünü ve dijital altyapısını güçlendirmeye yönelik önemli adımlar içermektedir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

NACİ ŞANLITÜRK (Devamla) - Milliyetçi Hareket Partisi olarak 2026 bütçesine destek vereceğimizi belirtiyorum, hepinizi saygılarımla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)