GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu:
Yasama Yılı:4
Birleşim:22
Tarih:26.11.2025

ERTUĞRUL KOCACIK (Sakarya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda ve 631 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine AK PARTİ Grubum adına söz almış bulunuyorum. Gazi Meclisimizi ve ekranları başında bizleri izleyen aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Bu kanun teklifi, yalnızca teknik hükümler içeren bir kanun teklifi değil aynı zamanda, Türkiye Yüzyılı vizyonumuzun mali mimarisini güçlendiren, vergi sisteminin sadeleştiren, sosyal adaleti koruyan, kayıt dışılıkla mücadelede kararlılığımızı ortaya koyan bir reform paketidir. Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde yürütülen orta vadeli program ve enflasyonla mücadele programı, Türkiye Yüzyılı vizyonumuzun ekonomik temelini oluşturmaktadır.. Bu programlar, fiyat istikrarını sağlamak, enflasyonu kalıcı şekilde düşürmek, kamu maliyesini güçlendirmek, yatırımı, üretimi ve ihracatı desteklemek ve sosyal refahı toplumun tüm kesimlerine yaymak üzere inşa edilmiştir. Bugün burada görüştüğümüz kanun teklifi, bu programların ortaya koyduğu hedeflere uyumlu olarak hazırlanmış, ekonomimizin dayanıklılığını artıracak, vergi sistemimizi daha adil ve sürdürülebilir hâle getirecek önemli bir reform adımıdır.

Değerli milletvekilleri, teklifin ilk maddeleri gelir vergisine ilişkin düzenlemeler içermektedir. İlk maddemizle mesken kira gelirlerine sağlanmış istisna kaldırılmaktadır ancak emekli, malul, dul ve yetim aylığı alan vatandaşlarımız için bu istisna aynen devam etmektedir. Bu hem vergi tabanının güçlendirilmesi hem de sosyal yönü güçlü bir koruma mekanizması açısından son derece dengeli bir adımdır.

Bir diğer maddemiz sermaye piyasalarının adil ve sağlıklı işleyişini korumayı hedefliyor. Sadece nitelikli yatırımcılara satılan, Türkiye Elektronik Fon Alım Satım Platformunda işlem görmeyen ve sınırsız portföy yapısına sahip bazı serbest fonlar vergi istisnasını kötüye kullanabilmektedir. Teklifle bu fonların bir yıldan uzun süre elde tutulmasına bağlı vergi avantajı kaldırılmaktadır. Böylece vergi planlamasında oluşan adaletsizliklerin önüne geçilmektedir.

Maddelerimizin bir kısmı yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıkları ile ilgili. YİKOB'ların motorlu taşıtlar vergisi ile tapu harcından istisna tutulmasını düzenlemektedir. Büyükşehirlerde il özel idarelerinin yerine geçen bu birimlerin kamu yatırımlarını daha etkin, daha hızlı ve daha düşük maliyetle yürütmeleri için atılan bu adımlar son derece değerlidir. Yerel yönetim kapasitesini arttıran, kamuda operasyonel verimliliği güçlendiren bu düzenlemeler sahada önemli bir karşılık bulacaktır. Yine, YİKOB'ların mülkiyetindeki taşınmazların satışında katma değer vergisi istisnası getirilmektedir. Bu düzenleme büyükşehirlerde kamu taşınmazlarının daha etkin yönetilmesini sağlayacak dönüşüm, yatırım ve altyapı süreçlerinde hız kazandıracaktır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; teklif sadece vergi sistemini değil, eğitimden spora, sosyal güvenlikten taşınmaz düzenlemelere kadar geniş bir alanı kapsamaktadır. Diğer bir maddemizde ise vakıf üniversitelerinde hazırlık sınıfı ve 1'inci sınıf dışındaki öğrenim ücretlerinin artık mütevelli heyeti tarafından değil, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre tespit edilmesini öngörmektedir. Bu adım hem öğrencilerimizin fahiş fiyat artışlarından korunması hem de yükseköğretimde şeffaflığın sağlanması açısından son derece önemlidir. Artış oranı cari yılın haziran ayı itibarıyla yıllık ÜFE artışı ile TÜFE artış oranının ortalaması dikkate alınarak Yükseköğretim Kurulunun tespit edeceği esaslara göre belirlenecektir. Bu oran tüm vakıf yükseköğretim kurumları için üst sınır niteliği taşıyacak, mütevelli heyetler bu sınırı aşamayacaktır

Teklifin diğer maddeleri, ülkemizin ev sahipliği yapacağı 2026 UEFA Avrupa Ligi finali, 2027 UEFA Konferans Ligi finali ve 2032 Avrupa Futbol Şampiyonası için teknik bir zorunluluktur. Bu tür organizasyonlarda UEFA'nın ev sahibi ülkelere getirdiği standart vergi muafiyetleri bulunmaktadır, biz de tüm ev sahibi ülkelerde olduğu gibi bu standartlara uyuyoruz. Bu istisnalar vergi teşviki değil bir yatırım ve tanıtım stratejisidir, Türkiye'nin spor diplomasisinde küresel bir marka hâline gelmesi için atılan stratejik bir adımdır. Turizmden tanıtıma, hizmet sektöründeki hareketlilikten şehir ekonomilerine kadar çok yönlü getirisi olan ulusal prestij artıran bir yatırımdır.

Değerli milletvekilleri, sosyal güvenlik sistemimizin sürdürülebilirliği de bu teklifin önem taşıyan başlıklarından biridir. Yine bir maddemize baktığımızda, doğum hariç tüm borçlanma prim oranlarını yüzde 32'den yüzde 45'e çıkarmakta, BAĞ-KUR ihya prim oranını da aynı seviyeye getirmekteyiz. Bu düzenlemenin amacı Sosyal Güvenlik Kurumumuzun aktüeryal dengesini güçlendirmek, sistemin uzun vadeli sürdürülebilirliğini sağlamak ve geleceğin emeklilerine güçlü bir yapı bırakmaktır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sözlerimin sonuna gelirken belirtmek isterim ki bu kanun teklifi vergi adaletini güçlendiren, kayıt dışılıkla mücadeleyi derinleştiren, kamu gelirlerinde öngörülebilirliği artıran, sosyal güvenlik sistemimizi sağlamlaştıran ve kamu yönetiminde etkinliği yükselten kapsamlı bir reform niteliğindedir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın.

ERTUĞRUL KOCACIK (Devamla) - Türkiye'nin ekonomik direncini artırmaya, mali yapısını güçlendirmeye ve vatandaşlarımızın refahını korumaya devam edeceğimizi belirterek kanunun aziz milletimize ve devletimize hayırlı olmasını diliyor, Gazi Meclisimizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)