Konu: | Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda ve 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 113 |
Tarih: | 20.07.2025 |
ORHAN ATEŞ (Bayburt) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda ve 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi üzerinde söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde ve AK PARTİ hükûmetleri döneminde yürütülen sağlık politikalarıyla sağlık hizmetinin yaygınlaştırılması ve kalitesinin artırılmasına yönelik kapsamlı ve dönüştürücü gelişmeler sağlanmıştır. Sağlık hizmetlerinde fiziki ve beşerî altyapıyla kaynaklar iyileştirilmiş, koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmetlerinin etkinliği artırılmıştır. Görüşülmekte olan teklifle, koruyan, geliştiren ve üreten sağlık modeliyle hayata geçirilen Sağlıklı Türkiye Yüzyılı Programı doğrultusunda daha iyi ve kaliteli sağlık hizmeti sunumu sağlanmış, ülkemizin sağlık alanındaki bütünlüğünün korunması amacıyla muhtelif düzenleme ve değişiklikler yapılmıştır.
(Uğultular)
BAŞKAN - Sayın Ateş, bir saniye...
Sayın milletvekilleri, ciddi bir uğultu var, lütfen...
Buyurun.
ORHAN ATEŞ (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sağlık bilişimi ve teknolojisi alanlarında kullanılan ürün ve hizmetlere ilişkin kriterlerin Sağlık Bakanlığınca belirlenmesi, bunlara ilişkin uygunluğun Sağlık Bakanlığı tarafından verilmesi ve sağlık yazılım ve sistemlerinin Sağlık Bakanlığınca denetlenmesi bu düzenlemeyle mümkün olacaktır. Böylece, halkımızın gelişen teknolojinin olanaklarından azami ölçüde faydalanması sağlanırken bu olanakların insan sağlığına zararlarını engelliyor ve kişisel sağlık verilerinin korunmasını temin ediyoruz.
Nitekim, kişisel sağlık verilerinin korunmasında bir diğer yenilik, yazılı onam gerektiren tıbbi işlemlerin uygulanmasıdır. Bu onamların elektronik ortamda da alınabilmelerini sağlayarak veri güvenliğini ve kâğıt depolanmasını azaltarak çevresel sürdürülebilirliği sağlıyoruz. Bu sayede vatandaşlarımız -diledikleri takdirde- onamlarını dijital ortamda verebilecekleri gibi, mevcut yazılı usulü de kullanabileceklerdir.
Dijital dönüşümle vatandaşlarımız birçok işlevi büyük bir kolaylıkla ve bürokrasiden uzak bir şekilde e-devlet kapısı üzerinden gerçekleştirebilmektedir. E-devlet kapısının bu işlemlerine diğer yeni bir imkânı ekleyerek vatandaşlarımızın dijital ortamda organ bağışı beyanında bulunabilmelerini ve organ bağışının kolaylaştırılmasını sağlıyoruz. Ayrıca, organları başkasına nakledilen bağışçıların eş ve birinci derecede yakınlarına, organ nakline ihtiyaçları olması hâlinde -acil hastalardan sonra gelmek üzere- öncelik verilmesini bu düzenlemeyle sağlıyoruz.
Gelişen teknolojiyle birlikte, halk sağlığının korunabilmesinde caydırıcı yaptırımların tesisi de büyük önemi haizdir. Bu noktada, tıbbi cihazların sahtelerini piyasaya arz eden, piyasada bulunduran, hizmete sunanlar ile tıbbi cihazların Bakanlıkça belirlenen usul ve satışlarına izin verilen yerler dışında satış, reklam, dağıtım ve pazarlama yapanlar için caydırıcı idari para cezaları öngörülmektedir. İlaç, aşı ve özel tıbbi amaçlı gıdaların güvenilirliğinin sağlanması ve yurt çapında her noktada izlenmesi için ecza depoları ve üreticilere takip sistemi bildirim yükümlülüğü getiriyoruz. Nitekim, hâlihazırda eczaneler için uygulanan bir bildirim yükümlülüğüne özel tıbbi amaçlı gıdaları da dâhil ediyoruz. Bu sayede, ülkemizde ilaç, aşı ve özel tıbbi amaçlı gıda stokunun anlık olarak takibi ile vatandaşlarımızın bu ürüne erişimini de aksama olmaksızın güvence altına alıyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yurt çapında aile hekimliği uygulamasına geçtiğimiz 2010 yılından beri aile hekimlerimiz büyük bir özveriyle birinci basamak sağlık hizmetlerini sürdürmektedir. Keza birinci basamağın güçlendirilmesi aynı zamanda kamu hastanelerinin de daha etkili ve verimli çalışmasını sağlayacaktır Bu doğrultuda, aile hekimliği uzmanlığının teşviki ve uzman sayısının artırılması büyük ve stratejik bir önemi haizdir. Teklifimizle, uzmanlaşma yolunda etkili bir yöntem olan sözleşmeli aile hekimliği uzmanlık eğitimi uygulamasını 2035 yılına kadar uzatmaktayız. Sağlık eğitimi alan hekimlerin rotasyon sürelerinde döner sermaye ek ödemesinden yararlanmasını bu teklifle sağlamış olacağız. Bu sayede, 2035 yılına kadar ülkemizin ihtiyaç duyduğu aile hekimi uzman sayısına ulaşarak tüm sahayı uzman hekimlerden oluşturmayı amaçlıyoruz.
Diğer bir yandan, aile hekimliği hizmetinin sunulduğu aile sağlığı merkezlerinin yeterli ve erişilebilir bir sayıya ulaşması da aile hekimlerinin sayısını artırmak kadar önemli bir konudur. Özellikle kentleşmesini tamamlamış ve yeni arsa oluşturması mümkün olmayan şehirlerde aile sağlığı merkezi kurulması temel ihtiyaçlardandır. Teklifimizle, ihtiyaç duyulması hâlinde ve çevresel sürdürülebilirlik korunarak belirli park alanlarında aile sağlığı merkezi ile acil sağlık hizmetleri istasyonu ve sağlıklı hayat merkezlerinin kurulmasını sağlayacağız.
Türkiye Yüzyılı vizyonuyla ortaya koyduğumuz; koruyan, geliştiren ve üreten sağlık modelinin en temel sacayaklarından biri ise sağlıkta üretken gücümüz Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı yani TÜSEB'dir. Sağlıkta yerli ve millî teknoloji yatırımlarının lokomotifi TÜSEB'in yerli, yeterli insan kaynağına ve ekonomik imkânlara sahip olması en büyük önceliklerimizden biridir. Bu amaçla TÜSEB bünyesinde görevlendirilen sağlık kurumları çalışanlarının görevleri nedeniyle oluşabilecek mali kayıplarını önleyerek TÜSEB'in etkinliğini artırıyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sağlık sisteminin dünyaya örnek durumu yalnızca kamu sağlık tesislerindeki gelişmelerle değil, bir bütün olarak tüm paydaşlarımızın birlik ve uyum içinde çalışmasıyla mümkündür. Teklifimizle, hekimlerimizin özel sağlık kuruluşlarında ancak 5510 sayılı Kanunun 4'üncü maddesinin (a) bendi kapsamında ücret karşılığı çalışabileceklerini ve aynı anda en fazla iki sağlık kuruluşunda görev yapabileceğini düzenliyoruz. Bu sayede hem tıbbi deontolojiyi koruyor hem de sağlık hizmeti ve personel dağılımına ilişkin ülke planlamasının daha etkili ve verimli şekilde yapılmasını amaçlıyoruz.
Son zamanlarda hızla artan ve vatandaşlarımızın sağlığı üzerinde olumsuz etki yaratan sağlık ve gerçek dışı tanıtımlar özel sağlık kuruluşları arasında haksız bir rekabet ortamı oluşturmaktadır. Bu çerçevede, vatandaşlarımızın sağlığı ve hekimlerimizin meslek onuru için tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerinin sınırlarını belirleyerek bu sınırları aşan reklam niteliğindeki fiillerin yeni idari yaptırımlara tabi tutulmasını düzenliyoruz.
Bir diğer düzenleme ise, ekip faaliyeti olan sağlık hizmetlerinin çağın gerekliliklerine uygun bir ihtisaslaşmayla yürütülmesi için nükleer tıp teknikerliği ile diş protez teknisyenliği ünvanları ihdas edilmekte ve ebe yardımcılığı ile hemşire yardımcılığı ünvanları "sağlık bakım teknisyenleri" ünvanı altında birleştirilmektedir Sahadan gelen bu ihtiyacın çözülmesiyle gelişen tekniğe uygun yetiştirilmiş insan kaynağımızı güçlendiriyoruz.
Yeni düzenleme kapsamında kenevirden elde edilen ilaç, özel tıbbi amaçlı gıdalar ve kişisel bakım ürünlerinin üretimi, satışı sıkı kurallara bağlanacaktır. Tıbbi kenevirden elde edilen ürünlerin ruhsatlandırma ve takip işlemleri Sağlık Bakanlığı tarafından yürütülecektir. Bu ürünler yalnızca eczanelerde satılabilecektir. Dünyada kenevir üretimi, hasatı, ürüne dönüşümü ve takibinde en sıkı kurallar uygulayan ülke Türkiye'dir; bunu da Kayıhan Bey'in sorusuna cevaben vermiş olalım.
KAYIHAN PALA (Bursa) - Sataşma var Sayın Başkanım!
ORHAN ATEŞ (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Ahi geleneğinin muasır bir temsilcisi olan meslek birliklerinin bu kültüre uygun olarak çalışmalarını sürdürmesi, mesleğin yükselmesi, mensuplarının korunması için en temel vasıtalardandır. Bu birlikler içinde en önemli yere sahip olan Türk Optisyen Gözlükçüler Birliği, kuruluş kanununun Anayasa Mahkemesinin kararıyla iptal edilmesi nedeniyle bir süredir işlevini yitirmiştir. Teklifimizle, Anayasa Mahkemesinin iptal kararı dikkate alınarak Türk Optisyen Gözlükçüler Birliği ve Optisyen Gözlükçüler Odalarının organları ile disiplin hükümleri kanuni güvence altına alınıyor, optisyenlerimizin mesleki itibarlarını ve dayanışmasını güçlendiriyoruz.
2024 yılında hekimlerimizin yurt dışına gittiğine dair asılsız bir iddiada bulundu bir milletvekilimiz. 2024 yılı verileriyle yurt dışına giden hekim sayımız 206, yurt dışından ülkemize dönen hekim sayısı 262'dir; bu bilgiyi de vermek istiyorum.
Yine, biraz önce bir milletvekili arkadaşımız silahlı arkadaşların Sağlık Bakanlığı ihalesinde, ihalelerde mafyavari bir şekilde bu konuyu...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Teşekkür ediyoruz.
ORHAN ATEŞ (Devamla) - Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)