| Konu: | Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda ve 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 113 |
| Tarih: | 20.07.2025 |
MHP GRUBU ADINA FEVZİ ZIRHLIOĞLU (Bursa) - Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; 218 sıra sayılı Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda ve 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin tümü hakkında Milliyetçi Hareket Partisi Grubum adına söz almış bulunuyorum. Yüce Türk milletini ve heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Görüşmekte olduğumuz sağlık alanına ilişkin bu kanun teklifi, yalnızca teknik bir düzenlemeler manzumesi değil aynı zamanda kamusal hizmeti daha etkin ve daha dengeli hâle getiren bir irade beyanıdır. Bu çerçevede koruyan, geliştiren ve üreten sağlık modeliyle uyumlu olarak "Sağlıklı Türkiye Yüzyılı" vizyonu doğrultusunda hazırlanan bu teklif çok sayıda düzenlemeyi içermektedir ve sağlık sistemimizi güçlendirmeye yöneliktir. Türk milleti her alanda olduğu gibi sağlıkta da daha güçlü, erişilebilir ve güvenli bir hizmeti hak etmektedir. Milliyetçi Hareket Partisi olarak bizler, vatandaşlarımızın sağlık hakkının korunmasını, kamu hizmetlerinin millî menfaatler doğrultusunda yürütülmesini ve sağlıkta yerli ve millî üretimin teşvik edilmesini bir zaruret olarak görüyoruz. Sağlık alanındaki düzenlemeleri bütüncül bir bakış açısıyla ele alan bu teklif mevcut uygulamaları daha etkin, verimli ve çağdaş hâle getirmek amacı taşımaktadır. Teknolojiden meslek düzenlemelerine, halk sağlığından eğitim sistemine kadar birçok konuda düzenleme getirilmektedir.
Değerli milletvekilleri, teklifte yer alan takip sisteminin güncelleştirilmesi sahte ve kaçak ürünlerle mücadelede önemli bir adımdır. Her bir ilaç kutusunun üzerine basılan karekodlar ile ürünün giriş ve çıkışı raporlanarak ilacın son görüldüğü konum, zaman ve durum kaydedilmekte ve gerçek zamanlı bir veri tabanında saklanmaktadır. İlaçların ve özel tıbbi amaçlı gıdaların her noktada izlenmesi ürün güvenliğini sağladığı gibi, halk sağlığı için büyük bir risk oluşturan sahte, kaçak ve her türlü yasa dışı ürünün yasal tedarik zincirine girmesini de önlemektedir. Ayrıca, takip sistemiyle kalite hatası tespit edilen ürünlerin vatandaşa ulaşmadan etkin bir şekilde geri çekilmesi mümkün olacaktır. Bu düzenleme halk sağlığının güvence altına alınması ve ilaç güvenliğinin sağlanması açısından yerindedir.
Tabipler, diş hekimleri ve tıpta uzmanlık eğitimi almış kişilerin ilgili maddede belirtilen koşulları yerine getirmeleri şartıyla en fazla iki farklı sağlık kurumu ya da kuruluşunda görev alabilecekleri, özel sağlık kuruluşları ve vakıf üniversitelerinde ise yalnızca ücret karşılığında çalışabilecekleri hükme bağlanmaktadır. Bu düzenlemeyle, sosyal güvenlik sistemine uyum sağlanması, kurumsal yapının sağlamlaştırılması ve sağlık hizmetlerinin kalitesi ile denetlenebilirliğinin yükseltilmesi hedeflenmektedir.
Teklifin 4'üncü maddesiyle ebe yardımcılığı ve hemşire yardımcılığı ünvanları ilga edilmektedir. Mamografi teknikerliğinin görev tanımını oluşturan iş ve işlemler diğer sağlık meslek gruplarınca da yerine getirilebildiğinden anılan sağlık mesleğine ihtiyaç bulunmamaktadır.
Sağlık meslekleriyle ilgili ünvan ve tanımların güncellenmesi, sahadaki ihtiyaçlara göre yeniden şekillendirilmesi hem sağlık çalışanlarımızın mesleki kimliklerini netleştirecek hem de sağlık hizmetlerinin kalitesini artıracaktır. Ayrıca, diş protez teknisyeni ve nükleer tıp teknikeri gibi yeni alanların sisteme kazandırılması da bu bakımdan önemlidir.
Saygıdeğer milletvekilleri, sağlık çalışanlarının ek ödeme ve görev değişikliğiyle ilgili düzenlemeler hem adaletin tesisi hem de hizmet verimliliğinin artırılması için olumlu adımlardır. 5'inci maddenin düzenlenmesiyle sahada en az beş yıl görev yapmış sözleşmeli aile hekimlerinin Sözleşmeli Aile Hekimliği Uzmanlığı Programı aracılığıyla uzmanlaşmaları teşvik edilmekte, bu kişilere yönelik uzmanlık eğitim süresi dört yıla indirilmektedir. Böylece 2035 yılına kadar nüfus iz düşümlerine uygun olarak aile hekimliği uzman sayısının artırılması hedeflenmektedir. Uzman sayısındaki artış sayesinde birinci basamak sağlık hizmetlerinin niteliği ve erişilebilirliği artırılarak vatandaşların hastanelere olan ihtiyacı azaltılacaktır. Ayrıca eğitim sürelerindeki klinik rotasyonlar korunurken bu süreçte görev yapan hekimlerin ek ödemelerden faydalanabilmeleri sağlanarak hekimlerimizin maddi kayıplarının önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.
Bu teklif, aynı zamanda, Türkiye'nin kendi tıbbi ürünlerini üretme, izleme ve kontrol etme kapasitesini güçlendirmektedir. Elektronik ürün kodu teknolojisi sayesinde ürünlerin üretim veya ithalatından itibaren tedarik zincirinde gerçekleştirdiği her hareketi izlemek mümkün olacak ve bu sayede ürün güvenliği sağlanacaktır. Yine ruhsat ve izin sahipleri için beşerî tıbbi ürünler ve özel tıbbi amaçlı gıdaların tedarik zinciri içindeki hareketlerinin takip sistemine bildirilmesi hâlinde uygulanacak yaptırımların düzenlenmesi amaçlanmaktadır. Tıbbi cihazların denetimi, güvenli ürünlere erişim ve sağlık bilişimi alanındaki düzenlemelerle devletimizin denetim gücü artmakta, vatandaşımızın güvenliği sağlanmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bir diğer önemli husus ise kenevir yetiştiriciliğidir. Tıbbi kenevir ihtiva eden tüm ürünlerin kontrolünün sağlanması amacıyla sadece eczanelerde satılabilmesi, bu ürünlere ait tüm ruhsat ve satış süreçlerinin Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenmesi, bitkinin yetiştirilmesi ve hasadına kadar olan işlemlerin Tarım ve Orman Bakanlığı uhdesinde, bitkinin ürüne dönüştüğü süreçlerin ise Sağlık Bakanlığı uhdesinde olması öngörülmektedir.
Teklifin 12 ve 19'uncu maddeleri Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı, TÜSEB'le ilgilidir. TÜSEB ile sermayesinin yarısından fazlası TÜSEB'e ait şirketlerin ürettiği tıbbi ürünlerin sağlık alanında faaliyette bulunan diğer kamu idareleri tarafından doğrudan alınması ve kamu idarelerinin ihtiyaçlarının hızlı bir şekilde temin edilmesi amaçlanmaktadır. Yine TÜSEB'e yapılan görevlendirmelerle nitelikli personelin istihdamı kolaylaştırılmakta, bilimsel araştırma ve üretim kapasitemiz desteklenmektedir. TÜSEB'de ihtiyaca uygun personel istihdam edilebilmesi için Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında ek ödeme almaya hak kazananların TÜSEB'e görevlendirilmeleri hâlinde mali kayıplarının önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.
Kanun teklifiyle optisyenlik müessesesi kayıtlarının, değişen gerekliliklere uygun olarak Sağlık Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda tutulabilmesi hedeflenmektedir.
Bir diğer husus, organ bağışı beyanının e-devlet üzerinden yapılabilmesine imkân tanınması, dijitalleşme sürecindeki milletimizin bu hayati konuda daha kolay harekete geçmesini sağlayacaktır. Bu düzenlemeyle bağışçı sayısının artırılması hedeflenmektedir. Millet olarak hayat kurtarmaya vesile olacak bu adımın desteklenmesini son derece anlamlı buluyoruz.
Kıymetli milletvekilleri, birinci basamak sağlık hizmetlerinin erişilebilirliği halk sağlığı açısından önem arz etmektedir. Şehirleşmenin tamamlandığı yerlerde imar çalışmaları zorlaşmakta ve sağlık hizmeti sunumunda kullanılacak arsalar bulunamamaktadır. Özellikle aile sağlığı merkezleri gibi temel sağlık hizmetlerinin yaygınlaştırılması bu nedenle aksamaktadır. Sağlık hizmetlerinin her yerde dengeli ve etkili bir şekilde sunulabilmesi çok önemlidir. Bu amaçla ihtiyaç duyulması hâlinde park alanlarında sağlık hizmeti binaları yapılmasına izin verilmesi planlanmaktadır. "Tahsis işlemi, yüz ölçümü 2.500 metrekareden 5.000 metrekareye kadar olan parklarda muvakkat yapı ölçülerini aşmamak, 5.000 metrekareden büyük parklarda ise 250 metrekare taban alanı, kat adedi 2 ve bina yüksekliği 7,50 metreden fazla olmamak kaydıyla yapılacak sağlık tesisleri için tahsis edilen alan büyüklüğü, taban alanının iki katını geçmeyecek şekilde Sağlık Bakanlığınca talep edilen yüz ölçümü kadar yapılır."
Parklara acil sağlık istasyonları, sağlıklı hayat merkezleri ve aile sağlığı merkezleri yapılabilirse insanlar bu hizmetlere daha kolay ulaşabilir. Bu düzenlemeyle hem acil sağlık hizmetlerine hem de birinci basamak sağlık hizmetlerine erişimin kolaylaştırılması hedeflenmektedir.
Ayrıca, Anayasa Mahkemesinin iptal kararları doğrultusunda, 23'üncü maddeyle, Anayasa Mahkemesi kararına uygun olarak disiplin cezası gerektiren fiiller, disiplin cezaları, soruşturma açılması ve savunma alınmasına yönelik usuller ile disiplin kurulu kararlarına yapılacak itirazlara ilişkin hususlar düzenlenmektedir.
Bir diğer husus şudur: Sözleşmeli olarak istihdam edilen personelin, işlemiş olduğu disipline aykırı fiil ve hâller nedeniyle emsali devlet memuruyla aynı uygulamaya tabi olması amaçlanmaktadır.
27'nci maddeyle uzman personelin ilçe nüfusu 100 binin üzerindeki ilçe sağlık müdürlüklerinde görevlendirilebilmesi hedeflenmektedir.
Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; Türk milletinin sağlığı yalnızca tıbbi bir mesele değil aynı zamanda bir beka meselesidir. Bu bilinçle hareket eden Cumhur İttifakı devletimizin sağlık alanındaki iradesini daha da kuvvetlendirmekte ve milletimizin geleceğini güvence altına almaktadır. Köklü tarihimizden aldığımız ilhamla zamanın ihtiyaçlarına uygun şekilde yapılan bu düzenlemelerin sağlık hizmetlerinde kaliteliyi, eşitliği ve güveni daha da artıracağına olan inancımız tamdır. Milliyetçi Hareket Partisi olarak bu kanun teklifini millî çıkarlarımız, toplum sağlığımız ve etkin hizmet sunumu ilkelerine uygun buluyoruz. Milletimizin huzur ve sağlığı için reformların her zaman arkasında olduk. Sağlık sistemimizin daha güçlü, daha işlevsel ve daha sürdürülebilir hâle gelmesi adına atılan bu adımları destekliyoruz. Unutulmamalıdır ki, güçlü bir millet ancak sağlıklı bireylerle varlığını sürdürebilir. Türk milleti geçmişinden aldığı kudretle geleceğe yürürken sağlık hizmetlerinde de bağımsız, yerli ve millî bir duruş sergilemelidir. Bu kanun teklifi yalnızca mevcut sistemin teknik düzenlemelerini içermekle kalmayıp aynı zamanda koruyan, geliştiren ve üreten sağlık modeliyle uyumlu bir şekilde inşa edilen "Sağlıklı Türkiye Yüzyılı" vizyonunun somut bir adımıdır.
Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak sağlıkta millî duruşu, insan merkezli anlayışı ve stratejik planlamayı esas alan her düzenlemenin yanında olmaya devam edeceğimizi bir kez daha vurguluyor, yasa teklifinin hazırlanmasında emeği geçen herkese teşekkür ediyorum. Teklifin milletimize ve sağlık camiamıza hayırlı olmasını diliyorum.
Sözlerime son verirken Kıbrıs Barış Harekâtı'nın 51'inci yıl dönümünde, yaşanan millî kahramanlığı saygıyla anıyorum. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin 20 Temmuz Barış ve Özgürlük Bayramı'nı tebrik ediyorum.
Türk milletini ve Gazi Meclisimizi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)