GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:82
Tarih:30.04.2025

CÜNEYT ALDEMİR (Tokat) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Sakarya Milletvekilimiz Sayın Ertuğrul Kocacık ve Osmaniye Milletvekilimiz Sayın Seydi Gülsoy'la birlikte ilk imza sahibi olduğum, Bazı Kanunlar ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'miz üzerine söz almış bulunmaktayım.

Sözlerime başlamadan evvel, geçirmiş olduğu ciddi rahatsızlık dolayısıyla Meclis Başkan Vekili ve İstanbul Milletvekili Sayın Sırrı Süreyya Önder'e acil şifalar diliyorum.

Ayrıca, son günlerde özellikle İstanbul ve bazı illerimizde meydana gelen depremlerden etkilenen tüm vatandaşlarımıza da geçmiş olsun dileklerimi iletiyorum.

Malumunuz olduğu üzere, ülkemizde 34 ilimizi etkileyen zirai don felaketi nedeniyle pek çok tarım ürünümüz ciddi şekilde zarar gördü. Üreticilerimizin ve çiftçilerimizin yaşadığı sıkıntıları yakından biliyor, mağduriyetlerinin farkında olarak süreci komisyonlarımız ve Bakanlığımızla birlikte hassasiyetle takip ediyoruz. Bu vesileyle bir kez daha tüm çiftçilerimize geçmiş olsun dileklerimi sunuyorum.

Aynı zamanda, tüm emekçilerimizin 1 Mayıs Emek ve Dayanışma Günü şimdiden kutlu olsun.

Değerli milletvekilleri, Anayasa Mahkemesi iptal kararlarının doğurabileceği hukuki güçlükleri gidermek amacıyla hazırlanan bu teklif, 13 kanun ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'de değişiklik öngören 32 maddeden oluşmaktadır. Bu kapsamda, 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle getirilen düzenlemelerin önemli bir kısmı aynen korunmuş, bir kısmı ise düzenleme tarihi esas alınarak güncellenmiştir. Yapılan her bir düzenleme, uygulamada karşılaşılan hukuki boşlukları doldurmakta, yürütme ve idare mekanizmasındaki görev tanımlarını güncellemekte ve kurumlar arası uyumu güçlendirmektedir. Teklifimiz kapsamında, bazı kamu görevlilerinin mali ve sosyal haklarına ilişkin düzenlemelerle birlikte personel rejiminde adalet ve dengenin sağlanması amaçlanmaktadır.

Kanun teklifimizin birinci bölümde ise bakanlıklarda bakana doğrudan bağlı olarak görev yapmak üzere bakan müşaviri atanabilmesi, uzman ve uzman yardımcısı kadrolarının daha etkin ve işlevsel hâle getirilmesi, Danıştay üyeleri için öngörülen sağlık giderlerine ilişkin düzenlemenin kapatılan Askerî Yüksek İdare Mahkemesi üyelerinden emekliye ayrılmış olanlar hakkında da uygulanması, çeşitli kamu kurumlarına ilişkin personel yapısı ile mali ve idari işleyişe dair düzenlemeler de teklif kapsamına alınmıştır.

Teklifimiz, Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı yapısının yerine getirilen Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğine yönelik uyum düzenlemelerini de içermektedir.

Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; kanun teklifimizde doğrudan vatandaşın hayatına dokunan kamu güvenliği ve kaynak yönetimi açısından kritik bir düzenleme daha yer almaktadır: Asılsız çağrı ve asılsız ihbar konusu. 2024 yılında 112 acil çağrı merkezlerine gelen çağrıların yüzde 34'ünü asıllı, yüzde 38'ini anons sırasında kapanan, yüzde 28'ini ise asılsız çağrılar oluşturmaktadır. 2025 yılında ise 112'ye yapılan asılsız çağrı oranı yüzde 30 seviyelerindedir. Bu durum binlerce sağlık çalışanı, Emniyet personeli, Jandarma ve itfaiye görevlisinin zamanını boşa harcanmasına, en önemlisi de gerçek vakalara müdahalenin gecikmesine neden olmaktadır. Dünyada acil çağrı sistemlerine yönelik yapılan asılsız çağrı ve ihbarlarla mücadele kapsamında birçok ülke ciddi cezai yaptırımlar uygulamaktadır. Örneğin, Danimarka'da asılsız ihbarda bulunan kişilere para cezasının yanı sıra üç aya kadar hapis cezası verilebilmektedir. Polonya'da kasıtlı ve gerekçesiz şekilde acil durum hatlarını arayan kişiler tutuklama, özgürlüğün kısıtlanması veya para cezasıyla karşı karşıya kalmaktadır. Almanya'da ise bilerek ve isteyerek asılsız ihbarda bulunan şahıslar hakkında bir yıla kadar hapis ya da adli para cezası uygulanmaktadır. 2021 yılından bu yana 112 hattını gereksiz yere meşgul eden, asılsız ihbarda bulunan veya hakaret içerikli çağrılar gerçekleştiren toplam 3.950 kişiye 4,5 milyon TL tutarında idari para cezası uygulanmıştır. 5326 sayılı Kabahatler Kanunu gereğince idari para cezaları yalnızca asılsız ihbar için kesilebilmekte olup yapılan kanun değişikliğiyle asılsız çağrı ve asılsız ihbar tanımları ve bunlara uygulanan idari para cezası tutarlarının değişmesi söz konusu olacaktır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Aldemir, lütfen tamamlayın.

CÜNEYT ALDEMİR (Devamla) - Teklifimizle birlikte 112 Acil Çağrı Merkezini bilerek meşgul edenlere 1.500 TL, ekiplerin sahaya yönlendirildiği asılsız ihbarlarda ise 15 bin TL idari para cezası uygulanacaktır. Bu fiillerin bir yıl içerisinde tekrarı hâlinde cezalar 2 katına çıkarılacaktır. Hepinizi bu sorumluluğa ortak olmaya, 112'nin hayati önemini birlikte korumaya davet ediyorum.

Sonuç olarak, bu kanun teklifiyle idari kapasitenin güçlendirilmesi, kanuni düzenleme ihtiyacının giderilmesi, kamu hizmetlerinin etkinleştirilmesi ve beklentilere karşılık verilmesi amaçlanmaktadır. Ben bu kanun teklifinin hazırlanmasında emeği geçen ve katkı sunan milletvekillerimize, tüm kurum ve kuruluşlarımıza ve ilgili bakanlıklarımıza teşekkür ediyorum, saygılar sunuyorum.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)