GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:71
Tarih:26.03.2025

ŞERAFETTİN KILIÇ (Antalya) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Torba kanun teklifinin 10'uncu maddesi üzerine grubumuz adına söz aldım. Genel Kurulu ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Aziz milletimizin ve bütün İslam âleminin mübarek Kadir Gecesi'ni bir kez daha tebrik ediyorum.

Değerli milletvekilleri, haftalardır emeklilerimiz bu kanuni düzenlemeyi takip ediyorlar çünkü 4 bin lira olacağı söylenen ikramiyenin bin lirası bu torba kanunun içinde kaldı. 2 taksit şeklinde ödenecek olan, toplamda 4 bin lira hangi yaraya derman olacak? Emeklilerimizi bin lirayı bekler vaziyete getirenler, acaba sebep oldukları bu tablodan dolayı az da olsa hicap duyuyorlar mı? Bugün bin lirayla 3 kilo bayram şekeri alamıyorsunuz ama ne hazindir ki emeklilerimize reva görülen budur.

Emekliler bu ülkenin hafızası, birikimi, geçmişidir. Emeklilerimizi koruyup kollamak, onlara saygın bir yaşam sürecekleri imkânlar tanımak en temel görevlerden biridir. Ancak vaziyet ortadadır, emeklilerimize bin lira dahi çok görülmektedir. Emeklilerimiz feryat ederken ülkemizin gündemi başkadır. Hukukla açıklanamayan siyasi operasyonlarla, çifte standarda dayalı uygulamalarla kaosa zemin hazırlanıyor. Peki, size soruyorum: Hangi kaos emeklilere yaptığınız bu açık zulmü örtebilir ki?

Değerli milletvekilleri, görüşmekte olduğumuz kanun teklifinin ilgili maddesiyle 6741 sayılı Kanun'da değişiklik yapılarak Türkiye Varlık Fonunun denetim raporlarının sunulmasına ilişkin sürelerin uzatılması amaçlanmaktadır yani bunun manası şudur: Bu düzenlemeyle Varlık Fonunun denetimi esnetilerek yapısı ve işleyişi daha fazla belirsiz hâle getirilmek isteniyor. Hâlihazırda Türkiye Varlık Fonu denetim raporlarının hazırlanması ve Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulması belirli sürelerle sınırlandırılmıştır. Ancak yeni değişiklikte Cumhurbaşkanı tarafından görevlendirilen denetim elemanlarının raporlarının kasım ayı sonuna kadar Cumhurbaşkanına sunulması, Cumhurbaşkanlığı tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisine aralık ayı sonuna kadar iletilmesi, Plan ve Bütçe Komisyonunda ocak ayı sonuna kadar görüşülmesi öngörülmektedir.

Bakınız, Türkiye Varlık Fonu ülkenin stratejik varlıklarını yöneten, kamu kaynaklarının etkin kullanımını sağlamayı amaçlayan bir yapı olarak ifade edilmektedir. Bu Fon bütün yönleriyle kamu kaynaklarını yöneten bir yapı olarak yüksek düzeyde şeffaflık gerektirmektedir. Şeffaflık ilkesi kamu kaynaklarının nasıl kullanıldığının düzenli ve zamanında denetlenmesini gerektirirken sürelerin uzatılması denetim mekanizmasını zayıflatma riski taşımaktadır. Ancak özellikle son yıllarda kamu kurum ve kuruluşlarımızda şeffaflığı bulabilmek mümkün değildir. Ne yazık ki çoğu alanda ciddi bir kurumsal çürümeyle karşı karşıyayız.

Değerli milletvekilleri, "denetim" diyoruz ancak burada "Kim kimi denetleyecek, şeffaflık nasıl sağlanacak?" soruları da karşımıza çıkıyor. Zira Varlık Fonunun Yönetim Kurulu Başkanı Cumhurbaşkanı, Yönetim Kurulu üyelerini atayan da Cumhurbaşkanı, kamu denetiminin yapılması için denetçi görevlendirmelerini yapan da Cumhurbaşkanı. Hâl böyle olunca şeffaf bir denetim sürecinden bahsedemiyoruz, her şey bir kişinin iradesine ve insafına kalmış vaziyettedir. Cumhurbaşkanının bu konuda yetkilerinin kısıtlanması gerekir. Türkiye'de kamu kaynaklarının kullanımına ilişkin denetim mekanizmalarının en önemli unsurlarından biri Türkiye Büyük Millet Meclisidir. Denetim süreçlerinin daha etkin yürütülebilmesi için sürelerin uzatılması gerekçesi öne sürülse de bu düzenleme bağımsız denetim mekanizmasını olumsuz etkileyecektir. Denetim süreçlerinde bağımsızlık, raporların tarafsızlığını ve objektifliğini sağlamanın temel unsurlarından biridir ancak sürecin yürütme organı tarafından yönetilmesi ve denetim raporlarının Cumhurbaşkanlığı tarafından Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulması bağımsız denetim ilkesine zarar vermektedir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın.

ŞERAFETTİN KILIÇ (Devamla) - Ayrıca, kamuoyunun bilgilendirilmesini geciktiren bu tür değişiklikler kamu yönetimine duyulan güveni zedeler. Özellikle Türkiye Varlık Fonu gibi büyük çaplı kamu varlıklarını yöneten bir yapının finansal işlemlerine yönelik denetimin zamanında ve eksiksiz yapılması kamu yararı açısından büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle denetim süreçleri geciktirilmemeli, Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe ve denetim yetkisini etkin şekilde kullanabilmesi sağlanmalıdır. Denetim raporları doğrudan Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulmalı, yürütme organının süreç üzerindeki etkisi en aza indirilmelidir. Denetimden, şeffaflıktan kaçmayın, mesele kamunun ortak malı ise herkes her zaman hesap vermeye hazır olmalıdır ve bundan kaçınılmamalıdır.

Bu düşüncelerle Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (YENİ YOL ve İYİ Parti sıralarından alkışlar)