Konu: | Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 70 |
Tarih: | 25.03.2025 |
CEVDET AKAY (Karabük) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.
199 sayılı Kanun Teklifi, 9 kanunda ve 3 kanun hükmünde kararnamede değişiklik yapan yine bir torba yasa hükmünde ve bazı komisyonlarda da görüşülmeden önümüze geldi. 2'nci madde mali müşavir ve yeminli mali müşavirler odasıyla ilgili genel kurul kararlarının taahhütlü posta yoluyla yapılmasından vazgeçilip internet üzerinden duyurulmasıyla alakalı. Bu manada önemli bir madde ve tasarruf da sağlayan bir madde; 134 bin civarında meslek mensubu var, 13 milyon 433 bin tasarruf sağlıyor fakat aynı tasarruf kamuda sağlanıyor mu? Şimdi, baktığımız zaman kamuda israfın ve kaynakların verimsiz kullanılmasının devam ettiğini görüyoruz. Şimdi ben size bazı rakamlar vereceğim: 2025 yılı Şubat ayı itibarıyla taşıt kiralama giderleri 522 milyon olmuş, uçak kiraları 383 milyon olmuş, kırtasiye ve baskı gideri 725 milyon olmuş, temsil ve tanıtma gideri 104 milyon, örtülü ödenek 2,5 milyar civarında ve bu süre içerisinde 72 milyar civarında da kamu zararı var. Bunun önemli bir bölümü... Mesela, örnek verecek olursak BOTAŞ 35 milyar, EÜAŞ da 37,1 milyar zarar etti. Bu firmalarla ilgili defalarca bu kürsüden izahatlarda bulunduk, bu görev zararlarının aşağı çekilmesini istedik. Bu israf ve görev zararlarından bu ülke kurtulamadığı için, maalesef, emeklilerimize de yeterli zammı, ikramiyeyi veremiyor. Yani 4 bin lira emekli ikramiyesi, şimdi 2018 yılına göre kıyasladığımız zaman -ki o zaman yüzde 62,4'üne tekabül ediyordu asgari ücretin, şimdi yüzde 18'ine tekabül ediyor- 13.788 TL'lik emekli ikramiyesi vermemiz gerekirdi ama veremedik. Şimdi en düşük emekli aylığına -2019 yılında çıktı, biliyorsunuz, bire birdi- ona uygulayacak olsak 14.469 TL'yi vermemiz gerekirdi emeklilerimize. Biz önerge verdik Plan ve Bütçe Komisyonunda, en düşük emekli aylığının net asgari ücret tutarı kadar olması gerektiğini ifade ettik fakat emekliler gerekli saygıyı görmüyor, ezilmeye devam ediyor. Bir taraftan da sermaye kesiminin gerekli şekliyle vergilendirilmediğini görüyoruz. Mesela, KÖİ ve yap-işlet-devret projeleriyle ilgili bazı firmalar var; tahsilinden vazgeçilen vergiler var biliyorsunuz muafiyet, istisna ve indirimler yoluyla, 3 trilyon 5 milyar; bunun 701 milyarı bu KÖİ ve yap-işlet-devret projelerini yapan firmalar. Eğer 701 milyardan vazgeçseydik yani muafiyet ve istisna yoluyla indirimden vazgeçseydik emekliye 44.171 TL ikramiye verebilirdik yani her bayram bir asgari ücret tutarı kadar 22 bin, 22 bin; iki bayramda 44 bin lira verebilirdik ama bunu tercih etmedik.
Şimdi, dâhilde alınan KDV var, 2025 yılı için 2,8 trilyon civarında. Bunun yüzde 48'i iadeye tabi yani 1,3 trilyon civarında yapıyor; bundan, haksız iadeden, haksız KDV iadesinden yüzde 25 tasarruf sağlasak 347 milyar yapar. 21.865 TL emekliye ikramiye verebilirdik, yine bunu tercih etmedik.
Yine, faiz giderleri var, biliyorsunuz, 2025 yılı için 1 trilyon 950 milyar faiz gideri var. Bundan yüzde 10 tasarruf sağlasak yani faiz giderini yüzde 10 aşağıya çeksek 12.287 TL her bir emekliye ikramiye verebilirdik, bunu da tercih etmedik. Bir taraftan da bu KÖİ projelerini yapan firmalar desteklenmeye devam ediliyor. Bu firmalara üç yıl içerisinde 689 milyar ödenecek, sadece 2025 yılında 204 milyar ödenecek ve bu firmalar vergi vermemeye de devam ediyor, vergilendirilmiyor. Yüzde 25'ten yüzde 30'a çıkardınız kurumlar vergisini ama sadece 2025 yılında başlayacak bu uygulama, ekstra 557 milyon gelir etkisi olacak ama bir taraftan, ta geçmişten günümüze 80 milyar doların üzerinde para ödendi bu firmalara, görev zararları da artarak devam ediyor. Burada da emekli, işçi, esnaf, çiftçi maalesef korunmuyor.
Burada kanun maddesinde önemli bir konu daha var, ona da değinmek isterim.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun, devam edin.
CEVDET AKAY (Devamla) - Teşekkür ederim.
Bu da 9'uncu madde, kara yollarıyla ilgili bir madde. Kara yollarında özel şirketlerin işlettiği otoyollarda -biliyorsunuz- yabancı plakalı araçlarla ilgili olarak tahsilatlar yapılamıyor. Şimdi, Karayolları Genel Müdürlüğünün işlettiği durumlarda yurt dışına çıkışlarda gümrüklerde bu tahsilat yapılıyordu, özel sektör firmalarında yapılmıyor. Şimdi, bu uygulama getiriliyor; yüzde 60'ı hizmet bedeli olarak genel bütçeye gelir kaydedilecek, yüzde 40'ı da bu firmalara ödenecek. Bu firmalara ödeme yapılırken bu firmaların kamuya borcu olup olmadığına bakılmıyor. Az önce sormuştum, cevabını alamadım. Bu firmaların kamuya borcu varsa bu borcun mahsup edilmesi gerekir. Bu madde geldiğinde bir önergeyle bu maddenin bu kanun metnine dercedilmesi gerekir ki kamu borcu ödendikten sonra bu yüzde 40'lık tutar bu firmalara ödensin diyor, hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)