| Konu: | Siber Güvenlik Kanunu Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 65 |
| Tarih: | 12.03.2025 |
ELİF ESEN (İstanbul) - Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; Siber Güvenlik Kanunu Teklifi üzerinde gerçekleştirdiğimiz yoğun ve zorlu müzakerelerin ardından 18'inci maddeyi görüşmek üzere bir aradayız.
Dijitalleşmenin âdeta dev adımlarla ilerlemesi, teknolojik gelişmeler ve yapay zekâyla birlikte kritik ve stratejik öneme sahip altyapılara yönelik risklerin, tehditlerin artması nedeniyle yasal düzenlemelerin yapılması, hatta hızlıca yapılması bir gereklilik olmuştur. Koruyucu, önleyici tedbirler ve suçların müeyyidelerinin sağlıklı bir zeminde oluşması da yeni risklerin ve olumsuzlukların önüne geçecektir. Yine de bu süreçte muhalefetin yapıcı katkıları ve kamuoyunun hassasiyetleri dikkate alınarak önemli değişiklikler yapıldı. Umut ediyoruz ki farklı konularda da muhalefetin yapıcı katkılarına aynen bu kanunda olduğu gibi iktidar temsilcileri açık olsunlar. Mesela okul yemekleri, mesela asgari ücret, emekli maaşları gibi; temsilcilerin bu konudaki hassasiyetlerini burada da göstermesi ve âdeta zorluklar, yoksulluklar altında ezilen, kıvranan topluma ilgili diğer kararlar alınırken de aynı yaklaşımda bulunabilmeleri... Bu anlamda, süreçteki iş birliğinize teşekkürlerimizi sunuyor, devamı başka kanun tekliflerine diyorum.
Konumuza geri dönecek olursak genel olarak hukuki ilkelere uygunluk noktasında bazı sakıncaları görüyoruz. Maddeyle, siber saldırı gerçekleştirmek, kişisel veya kurumsal verilerin sızdırılması, sızdırılan verileri yaymak gibi fiillere hapis cezası, diğer bazı fiillere ise idari para cezası verilmesi düzenlenmekte. Tam da burada söz konusu teklifin sadece Millî Savunma Komisyonunda görüşülmesini eksik ve hatalı buluyoruz. Cezai düzenlemeler içeren bir kanun teklifinin Adalet Komisyonu tarafından da incelenmesi, değerlendirilmesi ve görüş alınması gerekmez miydi değerli milletvekilleri? Kişilerin hürriyetlerini sınırlama ve hapsetme gibi ağır suçları olan ceza maddeleriyle ilgili yapılacak her türlü düzenleme, en başta cezanın amacı, işlevi, ölçülülüğü ve gerekliliği gibi denetimlere tabi tutulmalıdır. Evet, özellikle 8'inci maddede yer alan ve Siber Güvenlik Kurulu Başkanına arama, kopya çıkarma ve el koyma yetkisi veren hüküm temel hak ve özgürlükleri koruma adına tekliften çıkarıldı; bu, olumlu bir gelişmedir. Ancak henüz geç olmadan müzakere edebileceğimiz iki önemli konu daha var. Öncelikle, ilk olarak kanunda yer alan cezalara ilişkin ceza sınırının bir ile üç yıl arasında belirlenmesi hem orantılılık ilkesine uygun olacak hem de yargı süreçlerinde daha esnek ve adil kararların alınmasına olanak sağlayacaktır. Ayrıca, 6'ncı maddede Siber Güvenlik Başkanlığına tanınan geniş yetkilerin tıpkı 8'inci maddede olduğu gibi yargı denetimine tabi kılınması gerektiğinin bir kez daha altını çizmek ve önemini vurgulamak istiyorum. Bu yetkilerin hâkim denetimine bağlanması hukukun üstünlüğü ilkesinin bir gereğidir ve bireylerin temel hak ve özgürlüklerinin korunması açısından da elzemdir. Bu nedenle, 6'ncı maddenin yeniden müzakere edilerek yetkilerin hukuk denetimine tabi kılınması için gerekli değişikliklerin yapılmasını talep ediyoruz. Siber güvenliğin sağlanması, millî güvenliğimizin ve kamu düzenimizin korunması açısından hayati bir öneme sahiptir. Ancak bu süreçte temel hak ve özgürlüklerin korunması, hukukun üstünlüğünün sağlanması da aynı derecede önem arz etmektedir. Çok takdire şayan bir müzakereyle bu noktaya gelindi.
Bahsettiğim iki konuyu da YENİ YOL Grubu adına görüşlerinize sunuyor, teklifin kabul edilmesinden evvel bu konuda da anlaşmayı ve vatandaşlarımız için en doğru, güven sağlayan şekliyle kanunun kabul edilmesine önayak olmayı sizlere teklif ediyorum. Bu ülke, bu yapıcı tavrı ve mesaiyi hak ediyor.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Esen, tamamlayın lütfen.
ELİF ESEN (Devamla) - Tamamlıyorum Başkanım.
Oylamadan önce, lütfen, konuyu yeniden ele alalım.
Teşekkürlerimi sunuyor, saygılarımla diyorum. (YENİ YOL ve İYİ Parti sıralarından alkışlar)