Konu: | Saadet Partisi Grubu önerisi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 16 |
Tarih: | 07.11.2024 |
CHP GRUBU ADINA AYLİN YAMAN (Ankara) – Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. Bildiğiniz gibi, 1 Kasım itibarıyla yeni Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliği yürürlüğe girdi. Zaten güvencesiz çalıştığını düşündüğümüz aile hekimleri ve aile sağlığı çalışanları daha da güvencesiz ve keyfiyete dayalı bir düzeni dayatan yeni bir yönetmelikle karşı karşıya. Aile hekiminin sözleşmesi, gebelik, lohusalık, bebek ve çocuk izlemleri, bağışıklama, kronik hastalık ve kanser taramaları kapsamında Bakanlıkça belirlenecek ve her sözleşme dönemi öncesinde ilan edilecek hedef puana eşit ya da geçerse yenilenecek ancak. Hangi kriterlere dayanarak hesaplandığı belli olmayan hedef puan dayatması zaten başlı başına güvencesiz çalışmanın bir belgesi âdeta. Örneğin, ihalesini yapıp da alamadığınız temel aşıların bulunamaması nedeniyle yapılamayan bağışıklamadaki hedef puanı tutturamamanın sorumlusu Sağlık Bakanı mı yoksa aile hekimi mi? Teşvik katsayıları neye göre verildi acaba? Örneğin, gebeler ve lohusalar için verilen 3 katsayısı 65 yaş ve üstü nüfus için 1,6 olarak verilmiş. Bu katsayı uygulaması, artan yaşlı nüfus ve beraberindeki kronik hastalıklar ve sizin yaşlı nüfus eylem planınızla uyumlu mu acaba? Yaşlı nüfus için tüm dünya önceliklendirme yaparken bu katsayıyla siz daha baştan konuya verdiğiniz önemi göstermiyor musunuz? Birinci basamağa yılda 4,9 kez geliyor vatandaşlar, bunun büyük bir kısmını yaşlı nüfus oluşturuyor. Dolayısıyla yaşlıya verdiğiniz önem ortada. Bu yönetmelik bir disiplin yönetmeliği, her türlü verilecek ceza konmuş; yazdığı antibiyotik sayısı, tutulmayan nöbet sayısı, ikinci basamağa giden ve gitmeyen hastalar; hepsi birer ceza nedeni. Âdeta Sağlık Bakanı kendi yapması gereken işlerin sorumluluğunu aile hekimlerine yüklemiş. Bu işler verilecek cezalarla değil; basamaklandırma, sağlık okuryazarlığını artırma, gereksiz ve fazla ilaç kullanımını engelleyici politikalar ve ülke demografik verisini doğru yorumlayıp sistem kurma işidir ve aslen Sağlık Bakanının işidir. Hasta memnuniyeti konusuna gelecek olursak, subjektif kriterlere dayalı olan bu durum çoğu zaman bilimsel gerçeklerle çelişmektedir. Memnuniyet oranına dayalı teşvik uygulaması asla kabul edilemez. Şiddetle itiraz ettiğimiz hekimin kirasını, bakım onarımını, malzeme teminini sağladığı cari ödenekte planlanan yüzde 12'ye kadar çıkabilecek kesinti inanılmaz bir uygulamadır. (Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı) BAŞKAN – Buyurun, tamamlayın. AYLİN YAMAN (Devamla) – Biz, binalar kamuya ait olsun, hekim bu ödeme yükümlülüğünün altına girmesin derken verilen paranın da kesileceğini görüyoruz. Doğru yöntem, kamuya ait binalarda, kamu kadrolarında, tek kalemde emekliliğe yansıyan yüksek özlük haklarıyla ve meslek ilke ve etiğine uygun bir çalışma modelidir. Kısacası, biz, antibiyotiği hedefi tutturmak için az yazan aile hekimi değil hastasına neden daha az yazılması gerektiğini açıklayacak bir zamanı olan aile hekimliği sistemi talep ediyoruz. Teşekkür ediyorum. (CHP, İYİ Parti ve Saadet Partisi sıralarından alkışlar)