GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin Maddeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:38
Tarih:18.12.2024

MHP GRUBU ADINA YÜCEL BULUT (Tokat) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; öncelikle Gazi Meclisi saygıyla selamlıyorum.

Tabii, saat gece yarısını geçti, Genel Kurulun da yorgunluğunu nazara alarak -nasibimizde 12'nci maddede konuşmak varmış- sizlerin sabrına da sığınarak daha heyecanlı bir konuşma yapmayı arzulardım ama sadece seçim bölgem Tokat'ın birtakım sorunlarını sizlerle paylaşmak istiyorum.

Geçtiğimiz günlerde Türkiye İstatistik Kurumu tarafından gayrisafi yurt içi hasıla miktarlarına göre illerin bir sıralaması yayınlandı ve bu sıralamada Tokat 74'üncü sırada yani sondan 8'inci vilayet oldu. Türkiye'nin genel gayrisafi yurt içi hasılasının da yüzde 100 oranında altındayız. Bu da Tokat açısından durumun vahametini biraz gösteriyor. Tabii, yetmiş beş yıldır devam eden Tokat'la ilgili bu ekonomik gerilemenin geldiği nokta, Tokat'ı en nihayetinde sondan 8'inci sıraya yerleştirdi. Tabii, bunun birden çok sebebi var, kısaca bunu özetlemek ve çözüm yollarını sizinle paylaşmak istiyorum. Birincisi, Osmanlı İmparatorluğu'nun altı yüz yıl boyunca yüzyıllara sarih olarak en güçlü ekonomik merkezlerinden bir tanesiydi Tokat ve zaman zaman bu oranlar değişmekle beraber 6'ncı büyük ekonomisine sahiptik. Cumhuriyetin ilanından itibaren de 1951-1952 yılına kadar da vergi ödeme oranlarına göre Türkiye'nin 4'üncü ekonomik merkezi Tokat vilayetiydi ama 1950'lerin başından itibaren Tokat'ın kara yollarının yol ağının dışında kalmasından dolayı ciddi bir ekonomik gerilemeyle karşı karşıya kaldık ve dolayısıyla da ortaya bu tablo çıktı.

Şimdi, bir şehre yatırımcının gelmesi için, özel teşebbüsün gelmesi için en önemli merhalelerden biri, en önemli kriterlerden biri elbette ki yol ağına sahip olmak ve biz, oldukça uzun bir süredir yaklaşık yetmiş, yetmiş beş yıldır bu yol ağlarının dışında olmamız nedeniyle de ciddi bir ekonomik kayıpla karşı karşıya kaldık. Elbette ki bu tespit daha evvel de yapıldı ve buna ilişkin çözüm yolları da üretilmeye çalışıldı. Türkiye'nin dört bir yanında -Sayın Cumhurbaşkanımızdan Allah razı olsun, görev yapan bütün Ulaştırma Bakanlarımızdan Allah razı olsun, emeği geçen vekillerimizden Allah razı olsun- muhteşem yol ağları örüldü; biz de Tokat olarak bundan istifade etmek arzusundaydık. 2007 yılında Tokat-Niksar yolu başladı. 2010 yılında çok beklediğimiz Alaca'yı Zile'ye bağlayan yolumuz başladı. Niksar-Akkuş yolu hakeza, devam ediyor ama kimisini yirmi yıldır, kimisini on dört yıldır bekliyoruz. Zaman zaman ödenek yokluğuna takılan bu yolların hâlen tamamlanmaması nedeniyle Tokat, yatırımda temel kriter olan yol ağı meselesini ve sorununu hâlen bütünüyle atlatabilmiş değil. Dolayısıyla da yaklaşık yetmiş beş, seksen yıldır izolasyon altındaki bir şehir görüntüsü veriyoruz ve bu bizi ticari anlamda da oldukça geriye düşürüyor. Bu izolasyonu kaldırabilmek için atılmış önemli adımlardan bir tanesi de Tokat'ın kendi tarihinde tek seferde yapılmış olan, en büyük yatırımı olan Tokat Havalimanı'nın açılmasıydı, bizzat Sayın Cumhurbaşkanımızın takibiyle, iradesiyle, teşvikiyle bu havalimanı inşa edildi ve ortaya muazzam bir eser çıktı. Bugün Türkiye'nin en iyi havalimanlarından bir tanesi Tokat Havalimanı. Şehrin başka şehirlerle, büyük şehirlerle entegrasyonunu ve iletişimini artıracağını umut ediyorduk ama bugün bu muazzam eserden, o günün şartlarında 1 milyardan çok daha fazla bir rakama mal edilmiş bu eserden de şehrimizin yeterince istifade edemediğini görüyoruz. Bunun bir sebebi var, o da şu: Birincisi, sefer sayıları bütün ısrarlarımıza rağmen vatandaşın ihtiyaçlarına uygun olarak tanzim edilmiyor. İkincisi, tek bir rota belirlenmiş durumda, sadece Tokat'tan İstanbul'a uçulabiliyor. İzmir'e sefer ihtiyacı hasıl olmuşken, Antalya'ya sefer ihtiyacı çok yoğun bir şekilde talep ediliyor olmasına rağmen maalesef Tokat Havalimanı sadece Tokat-İstanbul arasında sefer yapan bir güzergâhta. Aynı zamanda uluslararası havalimanı statüsü olmasına rağmen Türkiye'ye tarım alanında yeten ana depolardan biri olan Tokat, ana menbalardan biri olan Tokat, bu ürünlerinin hiçbirini maalesef hâlen bir gümrük merkezi olmadığı için ihraç edemiyor, paylaşamıyor, dolayısıyla havalimanını ticari amaçla da kullanamaz durumdayız.

Yine, bu kısıtlanmış şehrin iletişimini artırabilmek için önemli bir beklenti hızlı trenin varlığıydı, hızlı trenin Tokat'tan geçmesi bekleniyordu. Şimdi, gerçekçi olmak gerekirse hızlı tren geçmedi, kısa vadede de hızlı trenin Tokat'tan geçmesiyle ilgili bir beklentiye kimseyi sokmak istemiyoruz çünkü çok kısa vadede bunun gerçekleşmeyeceği kanısındayız ama Yıldızeli durağı en yakın durak. Burada TCDD Taşımacılık AŞ'nin Genel Müdürü Ufuk Yalçın Beyefendi, Genel Müdür Yardımcısı Sayın Şinasi Kazancıoğlu Beyefendi bir irade ortaya koydular ve Tokat Belediyemiz ile TCDD Taşımacılık AŞ arasında gerçekleşen bir protokolle en azından Yıldızeli durağından Tokat'taki hemşehrilerimizi Tokat Belediyesinin araçlarıyla bir ring koymak suretiyle bu hızlı trenden istifade ettirmeye çalıştık.

Şimdi, ulaşımla ilgili hem kara yolu hem hava yolu hem hızlı tren vasıtasıyla ortaya çıkan bu ihtiyaçların tam anlamıyla karşılanamamış olması nedeniyle şehrimize yatırımcının gelmesi konusunda da maalesef müşkülat içerisindeyiz. Ve buna ek olarak, 1978 yılında bir organize sanayi bölgemiz yapıldı -1978 yılında bu iradeyi koyanlardan, iyi niyetle ortaya koyanlardan Allah razı olsun- ama aradan geçen yaklaşık elli yıla rağmen organize sanayi bölgemiz hâlâ 2024 yılında medeni bir şehirde olması gerekenden çok uzak bir noktada dolayısıyla büyümeye elverişli değil, coğrafi anlamda doğru bir konumda değil, engebeli bir arazi üzerinde ve yeni yatırım alanlarını oluşturmaktan da oldukça uzak. Bugün hemen hemen herkesin hemfikir olduğu bir konu var -AK PARTİ'lisi MHP'lisi CHP'lisi, hiç fark etmez- herkes Tokat'ın yeni bir organize sanayi bölgesine acil ve ivedi bir şekilde ihtiyacı olduğunu söylüyor dolayısıyla daha düzlük bir alanda, büyümeye elverişli bir organize sanayi bölgesine ihtiyacımız var.

"Organize sanayi bölgesi" diyoruz ama ondan daha vahim bir durumla karşı karşıyayız. Bizim normal bir yeni sanayi sitemiz, normal sanayi sitemiz bile maalesef on yıldır hâlâ yapım aşamasında. Esnafımızın kurduğu bir kooperatif vasıtasıyla yeni bir sanayi sitesi inşa edilecekken maalesef, çok uzun yıllardır bir problem hâline geldi. Esnafımızdan toplanan parayla 134 milyon harcanmak suretiyle bunun temeli bir şekilde oluşturuldu ama sanayi sitemizin geriye kalan kısmını hâlâ tamamlayamamış noktadayız ve esnafımız da bu konuda özellikle Sayın Cumhurbaşkanımızdan çok ciddi bir beklenti içerisinde.

Şimdi tabii ki bu halkalar tamamlanmadığı için şehirde ciddi bir işsizlik problemiyle karşı karşıyayız. Özel teşebbüs istihdam yaratamadığı için vatandaşlarımızın önemli bir kısmı kamu kesiminde istihdam edilmek için arayış içindeler ama kamunun bu kadar işsizi istihdam edebilme şansı yok. Maalesef ki tam bunlarla paralel bir şekilde bir başka sıkıntıyla karşı karşıyayız, o da şudur: Gayrisafi yurt içi hasıla endeksine göre sondan 8'inci olmamıza rağmen kira artışı oranında en baştayız, 12'nci sıradayız. 2020 ile 2024 arasında Tokat'taki kira oranları yüzde 1.280 oranında artmış durumda. 2023 ile 2024 arasında Tokat'taki kiralar yüzde 140 oranında artmış durumda. Dolayısıyla kira maliyetlerinin en yüksek olduğu şehirlerin başında geliyor Tokat. Bu, sadece ekonomik sıkıntıdan ya da kötü niyetli ev sahiplerinin istismarından kaynaklanmıyor çünkü şehrin çok ciddi bir imar problemi var. Şehir, doğal sınırlarına ulaşmış durumda ve büyük tarım arazilerine dayanmış olduğumuz için imar alanı oluşturma konusunda hem belediyelerimiz hem de Çevre Bakanlığımız ciddi bir sıkıntı içerisinde. Bu da ciddi bir konut açmazını beraberinde getirdi. Şu anda, Tokat'ta 7 bin konut ihtiyacı var. Bugün yine bir müjdeli haber aldık, sağ olsun, çok teşekkür ediyorum, TOKİ Başkanımız -kuralar çekilmiş, hak sahipleri belirlenmiş- TOKİ inşaatlarından sanıyorum 683 tanesi için ihaleye çıkılacağını belirtti ama bu da ihtiyacı karşılamaktan oldukça uzak. Bugün, Çevre ve Şehircilik Bakanımız Murat Kurum Bey'le, 16 belediye başkanımızla bir toplantı gerçekleştirdik. Kendisine de burada şükranlarımı sunuyorum, hem kentsel dönüşüm vasıtasıyla hem de yeni imar alanları vasıtasıyla Tokat'ta konut üretimini ve arzını hızlandıracak çözümleri belediye başkanlarımızla paylaştı, bu konuda şehrin önünü açtı. En kısa zamanda da bunların mutlaka ama mutlaka semeresini alacağımız inancındayız.

Son olarak şunu ifade etmek istiyorum: Elbette ki biz Tokat'ın bir cazibe kenti hâline gelmesini, cumhuriyetin ilk yıllarındaki gibi 4'üncü büyük ekonomi hâline gelmesini, Osmanlı İmparatorluğu'nda olduğu gibi 6'ncı büyük ekonomi hâline gelmesini arzuluyoruz, bir cazibe kenti olmasını istiyoruz ama bu arada da vatandaşımızın çok uzun süredir devam eden bir başka beklentisi var, o beklenti de şu: Sayın Cumhurbaşkanımızın vermiş olduğu bir sözü var şehrimize. Hâlen Tokat maalesef çok ilkel ve birçok vilayette örneğine rastlayamayacağınız bir stadyuma sahip. Bu stadyumun yenisinin yapılacağı konusunda Cumhurbaşkanımızın şehrimize bir sözü var. Ben bu sözün gerçekleşeceğinden asla ve asla bir şüphe duymuyorum; birçok kamu yatırımını -Allah razı olsun- Sayın Cumhurbaşkanımız Tokat'la buluşturdu ama bu stadyum meselesi gerçekten şehirde belli bir kesimin çok ciddi ve yoğunlaşan beklentisi hâline geldi. Biz bu beklentiyi AK PARTİ vekillerimizin de aynı hassasiyetle takip ettiği inancındayız, bizler de takip ediyoruz ve dolayısıyla da en kısa zamanda, 2025 yılında medeni bir şehre yakışır güzel bir stadyumla da Tokat'ın buluşturulacağı inancındayız.

Ben gecenin bu yarısında sabırla dinlediğiniz için hepinize şükranlarımı sunuyorum. Allah rahatlık versin, herkese hayırlı geceler diliyorum, sağ olun. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)