GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin Maddeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:38
Tarih:18.12.2024

MHP GRUBU ADINA CUMALİ İNCE (Niğde) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi'nin 4'üncü maddesine bağlı cetveller üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Bütçe teklifleri, yasamanın yürütme üzerindeki denetim hakkı ve yetkisinin kullanıldığı en kapsamlı ve bütüncül olanıdır. Bizler inanıyoruz ki bu bütçede toplumun beklentileri esas alınmıştır. Bütçeye bakıldığında, ödenek tutarlarının tahsisi yatırımı, üretimi, istihdamı artıracak, deprem bölgesini ihya çalışmalarına, eğitimde fırsat eşitliğine, kaliteli sağlık hizmetine, kadın ve gençlerimize imkân sağlayacak, çalışan ve emeklilerimizin yaşam standardını yükseltecek, muhtaçlarımızı sosyal koruma şemsiyesi altına alacak bir anlayışla yapıldığı unutulmamalıdır.

Değerli milletvekilleri, neticede bütçe konuşuyoruz ve elbette ki kaynaklardan ve açıklardan bahsedeceğiz ancak bütün bunların yanında yapılan hizmetleri ve doğru yatırımları da görmezden gelmemeliyiz. 2025 yılı bütçesine baktığımızda, bütçe ödeneklerinin orta vadeli programda yer alan makroekonomik göstergeler, politika ve öncelikler, tedbir hedefleri, idarelerin geçmiş yıllar harcama eğilimleri, yürüttükleri önemli faaliyet, proje ve ihtiyaçlar dikkate alınarak belirlendiği; bütçe gelir tahminlerinin ise orta vadeli programda belirlenen gelir politikası hedef ve öncelikleri ile makroekonomik göstergeler, geçmiş yıl gelir tahsilatları, gelir politikalarının bütçe gelirlerine etkileri, ulusal ve uluslararası piyasalardaki gelişmeler göz önünde bulundurularak oluşturulduğu görülecektir.

Bütçe vesilesiyle, hem seçim bölgem olan Niğde'miz hakkında hem de Ticaret Bakanlığımız çalışanlarının talep ve istekleri konusunda birkaç hususu da müsaadenizle gündeme getirmek İstiyorum.

Niğde'miz konusunda gündeme getirmek istediğimiz hususlardan ilki patates konusudur. Bu konuda öncelikle Tarım Bakanlığımızın üretim, pazarlama ve desteklemeler konusundaki çalışmalarını yakından takip ettiğimizin ve desteklediğimizin altını çizmek istiyorum. Katkı sunması bakımından ise önemli gördüğüm patates üreticilerinin durumlarını bir kez daha gözden geçirmelerini öneriyorum.

Bilinmelidir ki Türkiye'deki toplam patates üretiminin yüzde 13'ü Niğde'de üretilmekte olup ekim alanı ve üretimde ilimiz 1'inci sırada yer almaktadır. İlimizde ise 2024 yılı içerisinde Çiftçi Kayıt Sistemi'ne kayıtlı olarak 233 bin dekar alanda patates ekimi yapılmıştır. Çiftçi Kayıt Sistemi'ne kayıtlı olmayan çiftçilerle birlikte bu rakam 260 bin dekarı bulmaktadır. 2023 yılındaki ekim alanımız ise 198 bin dekar idi. Görülmektedir ki bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 40 artış vardır. Bu yıl gerçekleşen üretimin yaklaşık yüzde 35'inin tarladan direkt satışı yapılmıştır, yüzde 65'i ise depolanarak 2025 yılı Mayıs ayına kadar satışa sunulacaktır. Patatesin tarladaki satış fiyatına baktığımızda 3-4 TL iken çiftçimize tarladaki maliyeti yaklaşık 7 TL olup depo maliyetiyle bu tutar yaklaşık 10 TL'yi bulmaktadır. Niğdeli patates üreticilerimizin bizlerden talebi başta patates olmak üzere diğer tarım ürünlerinde yaşanan pazarlama kaynaklı bu darboğazın bir an önce aşılmasıdır.

Yüce Meclisin bu kürsüsünden Niğde'mizin sesi olup dile getirmek istediğim diğer bir husus ise, ilimizin Bor ilçesinde yapımı devam eden 250 yataklı Bor Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hastanesinin durumudur. Yaptırılan deprem tahkik raporu sonucunda bu hastanemizin mevcut deprem yönetmeliklerine uymadığından yıkılmasına karar verilmişti. Bu karar neticesinde Bakanlığımız tarafından Bor ilçesine 250 yatak kapasiteli Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hastanesi yaptırılması yatırım planına alınmıştı. Bakanlıkça 27 Ocak 2023 tarihinde ihale edilmiş, ancak 6 Şubat 2023 tarihli Kahramanmaraş merkezli depremde bina hasar almış ve yıkım plandan çok daha önce olmuştur. Hastanenin yapım ihalesi yapılmış ancak yaşanan aksaklıklar neticesinde iş Bakanlıkça feshedilmiştir. Bu süreçte ise hizmet 100 yataklı Bor Devlet Hastanesinde kısıtlı imkânlarla devam ettirilmiş olsa da istenilen verim sağlanamamıştır. Bu durum Bor Devlet Hastanesinin çalışma şartlarını da zorlaştırmıştır. Söz konusu sorunun çözümüne yönelik Niğdeli hemşehrilerimin Sağlık Bakanlığımızdan desteklerini beklediklerini ifade etmek isterim.

Niğde'miz için dile getirmek istediğim diğer konu ise ilimizde bulunan Selçuk Mahallesi için Niğdeli hemşehrilerimin yeni aile sağlığı merkezi talebidir. Söz konusu bu mahallemiz, merkez ilçenin en kalabalık mahallelerindendir. Mahallenin nüfusunun fazla olması sağlık hizmetlerine olan ihtiyacı da beraberinde artırmaktadır. Mahallede hâlihazırda, Hidayet Okay Aile Sağlığı Merkezi bulunmakta ancak yetersiz kalmaktadır. Bu durum, sağlık hizmetlerinin etkin bir şekilde sunulmasını zorlaştırmakta ve vatandaşlarımızın sağlık hizmetine erişiminde aksamalara yol açmaktadır. Bu aksaklığın önüne geçmek için mevcut aile sağlığı merkezinin yanında yer alan arsa içerisine yeni bir aile sağlığı merkezi inşa edilmesi planlanmaktadır. Bundan dolayı Niğdeli hemşehrilerimin Sağlık Bakanlığımızdan talebi yeni aile sağlığı merkezi için ödenek sağlanmasıdır.

Ticaret Bakanlığımız çalışanlarının talep ve istekleri ise, öncelikle Bakanlık çalışanlarına, belirlenecek ölçütlere göre kurum içi yükselme sınavı aracılığıyla ticaret gümrük işlemleri uzmanlığına geçiş imkânı sağlanması, ödenen fazla çalışma ücretinin gelir vergisinden muaf tutulması, tüketici hakem heyetinde görev yapan Bakanlık çalışanlarının özlük haklarında düzenlemeler yapılması, yetersiz olan personel sayısının ise giderilmesidir.

Bu duygu ve düşüncelerle 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi görüşmelerinin ülkemize, milletimize hayırlı olmasını diliyor, Genel Kurulu ve aziz Türk milletini saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)