GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:8
Tarih:16.10.2024

GÜLCAN KIŞ (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi üzerine şahsım adına söz almış bulunuyorum. Elektronik ticaretin hızla büyüdüğü günümüzde tüketici haklarını koruyacak sağlam ve şeffaf bir yasal çerçeveye her zamankinden daha fazla ihtiyaç duymaktayız ancak önümüzdeki yasa teklifi tüketiciyi korumaktan çok büyük şirketlere yeni imtiyazlar tanıyan düzenlemeler içermektedir. Bu düzenleme tüketicilerin ve küçük işletmelerin sırtına yük bindirirken büyük sermaye sahiplerinin yükünün hafifletilmesi ne kadar adil bir yaklaşım; onu da sizlerin takdirine bırakıyorum. Değerli milletvekilleri, elbette AKP iktidarının bugüne kadar büyük sermayeyi koruma konusunda gösterdiği başarıyı göz ardı etmemek gerek. Yine, bu yasa teklifi de büyük elektronik ticaret platformlarına ciddi avantajlar sağlamaktadır. Lisans bedellerinde yapılan indirimlerle âdeta küçük sermayeye “Devlere karşı yarışın.” deniyor. Haksız rekabetin önünü açacak olan bu düzenlemelerden derhâl vazgeçilmesi gerektiğini tekrardan vurgulamak isterim. Değerli milletvekilleri, dijital ortamda yapılan tüketici ve kredi sözleşmeleriyle ilgili getirilen düzenlemelerde tam bir fırsatçılık görüyoruz. Özellikle tüketici okuryazarlığının düşük olduğu bir ülkede, elektronik ortamda yapılan sözleşmelere dair yeterli bilgilendirme yapılmadığı için vatandaşlarımızın mağdur olması kaçınılmazdır. Dijitalleşme süreci tüketiciler ile finansal devler arasında dengeyi bozup vatandaşlarımızı daha da savunmasız hâle getirmektedir. “Dünya dijitalleşiyor.” diyoruz; evet, dijitalleşmenin faydalarını elbette görüyoruz ancak bu kolaylıkların tüketicinin haklarını zayıflatacak şekilde düzenlenmesi ne kadar kabul edilebilir, bu da tartışılır. Değerli milletvekilleri, bankalar ve finans kuruluşları uzaktan yaptıkları sözleşmelerle rahat rahat hareket ederken vatandaşlarımız ise bu süreçte sık sık mağduriyet yaşamaktadırlar. İktidarın ise “Tüketici şikâyet mekanizmaları hızlı çözümler üretiyor.” diye övündüğü bir süreçte ben sizlere soruyorum: Bu mekanizmaların mağdurlardan yana çözüm ürettiğini gören var mı aranızda? Doğrudan satış sistemlerine yönelik getirilen düzenlemelerde tüketiciyi korumak yerine büyük firmaların daha rahat hareket etmesini sağlamak AKP iktidarının ekonomik büyümeye katkı stratejisinin bir başka örneği olsa gerek. Ekonominin temeli olan küçük ve orta ölçekli işletmeler, artan maliyetler, yüksek vergiler ve piyasa adaletsizliği yüzünden her geçen gün yok olma tehlikesiyle karşı karşıyalar. İktidarın her fırsatta övündüğü büyüme rakamları vatandaşın sofrasına yansıyan bir iyileşme değil aksine halkımızın cebinden çıkan daha fazla para demektir. Enflasyon rakamları rekorlar kırarken iktidarın ekonomiyi başarıyla yönettiği iddiası da sadece büyük çevreleri memnun etmektedir. Anlaşılan o ki küçük esnaf kepenk indirirken, halk kredi kartı borcunu ödeyemezken iktidarın gözünde ekonomik büyüme halkın değil olsa olsa belli bir kesimin zenginleşmesi anlamına gelmektedir. Bu, ne sürdürülebilir ne de adil bir ekonomi modelidir. Bizim savunduğumuz ekonomi politikası ise halkın ve küçük işletmelerin güçlendiği, adil rekabetin sağlandığı bir modeldir. Piyasa adaletsizliğini derinleştiren bu yasa teklifi küçük işletmelerin yok edilmesine göz yuman bir politikayı da teşvik etmektedir. Görünüşte tüketici hakları savunuluyormuş gibi yapılsa da gerçekler ortada. İktidar dijital ticarette adalet yerine büyük sermayeye yeni fırsatlar sunan bu teklifi Meclise dayatıyor arkadaşlar. Bizler bu haksız düzenlemenin karşısında duracak ve halkın gerçek ihtiyaçlarına yönelik adaletli bir piyasa düzeni sağlanana kadar mücadele etmeye devam edeceğiz. İşte, tüm bu nedenlerle bu yasa teklifine karşı olduğumuzu bildiriyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)