GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:3
Tarih:03.10.2024

MHP GRUBU ADINA MEVLÜT KARAKAYA (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi'nin ikinci bölümüyle ilgili olarak Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi öğretmenlerimizin hak ve statülerini güçlendirmeyi hedefleyen, eğitim sistemimizin sürdürülebilir gelişimi açısından önemli bir adımı temsil etmektedir. İlmin ve öğrenmenin de önemli kapısı olan, Hazreti Ali'nin bir harf öğretmenin ne kadar önemli olduğuna atıfta bulunmasından aldığımız feyiz ve ilhamla dünyevi en etkin ve kalıcı mutluluğun öğrenme ve öğretme olduğunu ifade etmeliyim.

Mesleki alanda öğretmen yetiştiren eski bir yükseköğretim kurumu olan Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesinde uzun yıllar hocalık yapmış ve 10 bine yakın öğretmenin yetişmesinde tuzu bulunan bir mensubunuz olarak bu konuda emeği geçen, tavsiye, öneri ve eleştirileriyle katkı sunan herkese teşekkür ediyorum.

Değerli milletvekilleri, her mesleğin birbiriyle etkileşimli, entelektüel, toplumsal ve kişisel boyutları vardır. Entelektüel boyut evvela belli bir düzeyde bilgi ve beceriye sahip olmayı gerektirir. Çağımızda bir mesleğin mensubu olabilmek için okul öncesinden başlayan uzun, zahmetli ve sistematik bir eğitim öğretim sürecine ihtiyaç vardır. Bir ülkenin küresel düzeyin tüm alanlarında rekabet edebilmesi için ihtiyaç duyduğu entelektüel sermayesi bu eğitim ve öğretim sürecinin çıktısı olan beşerî kaynakla ancak mümkün olabilir. Teknoloji, dijitalleşme, yapay zekâ, uzay çağı ve bunların getirdiği değişim ve gelişmeler fiziksel sermayeye karşı entelektüel sermayeyi çok daha önemli hâle getirmiştir. Bu bağlamda ifade etmek isterim ki entelektüel sermayenin temel unsuru olan beşerî kaynağın hedeflenen Türkiye Yüzyılı ve Türk devri çağının gereklerine uygun bir biçimde yetiştirilmesi eğitim ve öğretim sürecinin etkin bir biçimde tasarımı ve bu sürecin mesleki ustaları olan öğretmenlerimizle ancak mümkün olabilir. Bu anlamda öğretmenlik, diğer tüm mesleklere aday mensupların altyapısını hazırlayan ve birçok mesleğe de doğrudan hazırlayan, tabiri caizse mesleklerin mesleğidir, tüm mesleklerin taşıyıcı kolonlarıdır.

Bunca önemine rağmen öğretmenlik mesleğinin bugüne kadar bir meslek yasasının olmaması gerçekten önemli bir eksiklikti. Bugün üzerinde çalıştığımız Öğretmenliği Meslek Kanunu Teklifi'nin elbette eksikleri olabilir, yapılan eleştirilerin haklı yanları da olabilir ancak kabul etmeliyiz ki bu yasa teklifinin kabul edilmesiyle birlikte önemli bir açık kapatılacak, eksiklik giderilecektir.

Şurası tecrübeyle sabittir ki mali müşavirlik, yeminli mali müşavirlik, avukatlık gibi birçok meslek mensuplarının mesleklerinin gelişmesi, meslek mensuplarının entelektüel birikimi ve meslekten beklenen toplumsal faydanın maksimize edilmesi kendilerine münhasır meslek yasalarına kavuşmalarıyla mümkün olmuştur.

Sayın milletvekilleri, teklifin detayları birçok hatip tarafından derinlemesine vurgulandı, tekrara düşmeme açısından birkaç husus üzerinde duracağım.

Öğretmenlik mesleğinin saygınlığına katkı sunacağına inandığım teklifteki en önemli hususların başında diğer bazı meslek grupları için geçerli olan tüm eğitim, güçlü eğitim sistemleşmesinin öğretmenlik mesleği için de dikkate alınmış olması gelmektedir.

Birçok gelişmiş ülkede örnekleri görüldüğü kadarıyla öğretmenlik uygulama sürecinin uzatılması ve daha meslek odaklı bir yapıya dönüşmesi dikkatleri çeken diğer önemli bir husustur.

Yeri gelmişken bir konuda geçmişte yapılan hatayı da dile getirmek istiyorum: Mesleki ve teknik alanda öğretmen yetiştiren güzide kurumlarımızdan olan ticaret ve turizm eğitim fakültesinin, teknik eğitim fakültelerinin, mesleki eğitim fakültelerinin kapatılmaları aslında bir talihsizlik olmuştur. Bu kapatmalarla ortaya çıkan eksiklik ve aksaklıkların detaylarına burada girmem elbette mümkün değil ancak teklifte yer alan Millî Eğitim Akademisinin kurulmasıyla bu konudaki aksaklık ve eksikliklerin de giderilebileceği kanaatini taşıdığımı ifade etmek istiyorum.

Bu bağlamda öğretmenlik mesleğini icra etmeyi planlayan adaylarımızın daha önceleri pedagojik formasyon derdine düşüp yüksek ekonomik külfetlere katlanarak il il dolaştıkları bir gerçekti. Bu anlamda Millî Eğitim Akademisi yoluyla sağlanan burs, barınma ve yeme-içme imkânlarıyla Bakanlık bünyesindeki merkezlerde eğitimlerini almaları önemli bir husustur. Bu uygulama tasarruf tedbirlerinin etkin kılınmaya çalışıldığı bugünlerde Bakanlığımızı ekstra bir bütçeye, yatırım yüküne sokmamakta ve ilave maddi bir külfet getirmemektedir. Konunun, öğretmenlerimiz adına kanunun sunulan yasa teklifinin yasalaşmasıyla birlikte öğretmenlerimiz adına sunduğu diğer önemli bir kazanım da emeğin, gayretin, başarının maddi ve manevi taltif edilmesi bağlamında kariyer basamakları oluşturmasıdır.

Yine, öğretmenlerimizin mesleki saygınlıklarına önemli bir katkı da meslekleriyle ilgili olmayan faaliyetler dışında çalıştırılmayacak olmasıdır; bu da bugüne kadar arzu edilen, istenen bir husustu.

Diğer önemli bir katkı ise öğretmen için olmazsa olmaz niteliğindeki güvenli eğitim ortamının teminine çok önemli katkı sağlayacak, öğretmenlerimize yönelik her türlü suçun cezasız kalmayacağı gibi, aksine öğretmene karşı işlenen suçlarda cezaların yarı oranda artırılması hususudur. Bu anlamda verilen hapis cezasının ertelenmemesi, yanı sıra bazı suçlardan tutuklu yargılanılması sağlanacak. Eğitim çalışanlarının şiddete karşı korunmasına ilişkin hükümler özel öğretim kurumlarında çalışan öğretmenleri, uzman öğretici, usta öğretici ve ders ücreti karşılığı öğretmenlik yapanları da kapsayacaktır.

Bu kanunla son dönemlerde yapılan öğretmen atamalarında kanayan bir yara ve hatta bir kangrene dönüşen sözlü mülakatların da artık gündemde olmayacağı hususu... Çünkü Millî Eğitim Akademisinde alınacak eğitim sonrası derslerden ve uygulamalardan başarılı olan öğretmen adaylarının artık mülakat konusunda herhangi bir denemeye, teste ya da kendilerinin telaşa kapılması mümkün değil.

Öte yandan, yeni düzenlemeyle öğretmenlikte Adaylık Kaldırma Sınavı artık yapılmayacağı gibi, bunun yerine öğretmenlerin mesleki gelişmeleri temelinde bir program uygulanarak adaylara bilgi, birikim, genel kültür alan bilgilerini artıracak destek programları düzenlenecektir. Bu arada daha önceki düzenlemede de olduğu gibi öğretmenlik mesleğini icra etmenin yanı sıra, öğreticilik bilgi ve birikimine katkı sağlayacak lisansüstü ve doktora çalışmaları yapanların da bu emekleri karşılık bulacaktır.

Değerli milletvekilleri, sonuç itibarıyla, yıllarca bir mesleki yasaya kavuşmamış olan öğretmenlerimizin bundan sonraki mesleki gelişimlerinde ciddi katkı sunacağını düşündüğümüz bu meslek kanununun hedeflenen, güçlü ve...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Karakaya, lütfen tamamlayın.

MEVLÜT KARAKAYA (Devamla) - ...mesleki kazanımlara vesile olmasını diliyor, tekrar yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)