Konu: | İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 105 |
Tarih: | 18.07.2024 |
İYİ PARTİ GRUBU ADINA ÜMİT ÖZLALE (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Birinci Sanayi Devrimi'nden bu yana ülkeler kritik sektörlerini, potansiyeli yüksek sektörlerini geliştirmek için korumacı sanayi politikaları uygularlar, korumacı dış politika uygularlar. Bu Birinci Sanayi Devrimi'nden bu yana Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere gibi ülkeler başta olmak üzere bütün ülkelerin başvurduğu ve çok etkili bir yöntemdir. Buna bebek sanayi kavramı denir ve eğer bir bebek sanayi kavramınız varsa o bebek uluslararası rekabet gücüne ulaşana kadar o kendi iç pazarında korunur. Togg da bizim bebek sanayimiz; Togg, burada mutlulukla görüyorum ki bütün partilerin sahiplendiği, yüzde 100 bu ülkenin sermayesiyle kurulan, geleceği, potansiyeli yüksek; çok önemli bir ekosistemi de yaratma potansiyeline sahip bir marka. Dünyada kendi otomobillerini üreten ülkeler sadece otomobil pazarında rekabetçi olmakla kalmamıştır, buradaki teknolojileri başka sektörlere de aktararak rekabet gücünü korumuşlardır. O yüzden bizler özellikle İYİ Parti olarak Togg'u önemsiyoruz fakat gelin görün ki geçtiğimiz hafta Plan ve Bütçe Komisyonundaki bir torba yasadaki bir kanun teklifi bizim bebek sanayi dediğimiz, korumamız gereken, geliştirmemiz gereken Togg'u âdeta baltalayan ya da bitirme noktasına getirecek bir karara imza attı. Biz Çinli bir elektrikli araba üreticisine dört yıllığına tam 100 bin araç, doğru duydunuz, 100 bin araç gümrüksüz ithalat yapma imtiyazı verdik. Bakın, bugün bu, bütün Türkiye'deki otomobil piyasasını çok olumsuz etkileyeceği gibi aynı zamanda bizim göz bebeğimiz dediğimiz, bütün partilerin de burada savunduğu Togg'u âdeta bitirme noktasına getirir. Bugün siz Çinli bir şirkete adrese teslim bir şekilde 100 bin araç ithal, gümrük vergisi ödemeden ithalat yapma izni verdiğiniz zaman o Çinli araç bugün burada bugünün fiyatlarıyla 900 bin ya da 1 milyon liraya elektrikli araç satabilir; Togg'un fiyatı bunun en az 1,5 katı kadar. Bu rekabette korkunç bir dezavantaj yaratacaktır. Daha bununla kalmadı, Çinli şirket aynı zamanda burada üretimini tamamladıktan sonra yurt dışına buradan yaptığı ihracatın yüzde 30'u kadarını tekrar dışarıdan gümrüksüz ithal edebiliyor.
Bakın, arkadaşlar, eğer biz burada gerçekten Türkiye'nin kendi sermayesiyle, Türkiye'deki özel sektörün yatırımıyla rekabetçi olacak bir otomobil üreteceksek bunun yolu Çinli bir şirkete adrese teslim bir şekilde 100 bin gümrüksüz araç ithal etme garantisi vermek değildir. Bu, TOGG'u bitirmedir, bu, TOGG'u çok zor duruma sokmadır. Düşünebiliyor musunuz, sizler burada büyütmeye çalıştığınız, satmaya çalıştığınız TOGG'un neredeyse yarı fiyatına dışarıdan, Çin'den gümrüksüz araç ithal edeceksiniz.
Burada birkaç tane daha nokta var, en az bunlar kadar önemli. Bunlardan birincisi şu: Plan ve Bütçe Komisyonunda biz bunu tartışırken TOGG'un da sermayedarlarından olan ve Türkiye'de özel sektörün çatı kuruluşu niteliğindeki Odalar ve Borsalar Birliğinin yetkilisi çıktı, dedi ki: "Biz bu Çinli şirketin buraya 100 bin tane gümrüksüz araç getirmesine karşıyız. Bu, bizim yerli sanayimizi çok olumsuz etkileyecek." ve ortaya çıktı ki Odalar ve Borsalar Birliğinden bu gümrüksüz araç ithalatıyla ilgili herhangi bir görüş alınmamış.
Bir başka nokta daha var, bence bu da çok önemli. Bakın, bugün şu anda torba yasada biz vergi gelirlerini konuşuyoruz. Bütün hepimizin hakikaten hayatını biraz daha zorlaştıracak olan vergilerin bize getirisi yani bize maliyeti yaklaşık 200 milyar TL yani şu anda iğneden ipliğe kadar bütün vergi paketinin bize getirisi 200 milyar TL, tasarruf tedbirlerinin getirisi 100 milyar TL. Biz Çin'den gümrüksüz araç ithal ettiğimiz zaman yaklaşık 4 milyar dolarlık yani 150 milyar TL'ye yakın bir vergi gelirinden fedakârlık yapmış oluyoruz. Tekrarlamak gerekirse, bizler, hem Togg'u yani şu anda hepimizin üzerine titrediği, gelişmesini istediğimiz yerli otomobilimiz Togg'u bitirecek bir dış ticaret anlaşmasına imzayı atıyoruz; bunu yapmakla beraber, aynı zamanda, 4 milyar doların üzerinde bir vergi gelirinden de vazgeçiyoruz. Bizim burada büyük tartışmalardan sonra oyladığımız tasarruf paketinin büyüklüğü 100 milyar TL'ydi.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun.
ÜMİT ÖZLALE (Devamla) - Biz sadece tek bir tane Çinli şirkete bu imtiyazı vererek bunun 1,5 katı kadar vergi gelirinden vazgeçiyoruz ama önemli olan nokta şudur: Bu vergi yine ileride toplanır fakat eğer biz gerçekten, hakikaten bu ülkenin uluslararası rekabet gücü yüksek bir otomobili olsun istiyorsak bir an önce Çin'den bu gümrüksüz araç ithalatını ve verilen diğer imtiyazları durdurmak zorundayız diyorum, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)