Konu: | Mersin'in sorunlarına ilişkin gündem dışı konuşması |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 103 |
Tarih: | 16.07.2024 |
MEHMET EMİN EKMEN (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Mersin'in yıllarca ihmal edilmişliğini; turizm, lojistik, tarım ve sanayideki hâlini anlatmak üzere huzurunuzdayım.
Mersin, sıra dışı, özel bir şehir; dinler, kültürler ve arkeoloji açısından bir inanç, kültür ve tarih şehri. 321 kilometrelik sahiliyle Türkiye'nin en uzun sahiline sahip bir şehir. Yaylaları, sadece el değmemiş tabiatını değil, aynı zamanda eşsiz Yörük kültürünü deneyimleme fırsatını sunar. Gastronomisi ve Mersin mutfağı hepimizin malumudur. Adrenalin sporlarından herhangi birini yapmak isterseniz Mersin'de buna uygun bir mekân bulabilirsiniz. Bu güzelliklere sahip Mersin, maalesef, turizm potansiyelinin yüzde 5'ini veya 10'unu dahi kullanamamaktadır.
Mersin, ulusal kara yolu ağının önemli akslarından olan Akdeniz Sahil Yolu'yla bütünleşik bir şehirdir. Bu yol doğrudan Mersin'in kaderini ilgilendirmektedir. 2007 yılında bitirileceği vadedilen Akdeniz Sahil Yolu maalesef bitirilememiştir. Türkiye'nin doğu ve güneydoğusunu güneyine bağlayan bu yol mevcut hâliyle bir çile yoluna dönüşmüştür; Mersin'in önemli ilçeleri Erdemli, Silifke, Gülnar, Mut ve Anamur da bu çilenin ve ihmalin sıkıntısını yaşamaktadır. Aynı güzergâhta bulunan Çeşmeli-Taşucu Otoyolu Projesi'nde birçok kez iptal edilen ihalenin ardından bu yıl yol inşaatına başlanmıştır ancak yüklenici firma kamuoyuna sağlıklı bilgilendirme yapmamaktadır.
Bir diğer önemli konu ise Mersin ana konteyner limanıdır. Liman yalnızca Mersin'in değil Türkiye'nin lojistik kapasitesini artıracak stratejik bir projedir. 2013 yılında ihalesi yapılacağı vadedilen limanın ÇED raporunun süresi dolmuştur. Yılların ihmalinden sonra Bakanlık bu yıl yeniden ÇED raporu hazırlamaya başlamıştır. Unutmamak gerekir ki merkezi Mersin de olsa bu liman Türkiye'nin ihracat kapasitesini kaplayacak bir projedir ve Türkiye'yi Doğu Akdeniz'de lider yapacak dünyadaki sayılı 10 limandan birinin arasına katacaktır. 2011 yılında temeli atılan Çukurova Havalimanı aradan geçen on üç yıla rağmen hâlâ faaliyete açılmamıştır. En son aralık ayında Sayın Cumhurbaşkanı ocak ayında bu havalimanının açılacağını söylemiştir ancak bugün itibarıyla bir gelişme yok, temmuz ayındayız. Ümit ediyoruz ki bu yıl bu liman açılır ve Mersin'in ticaretine, lojistiğine ve turizmine büyük katkı verir.
Sayın milletvekilleri, biz "Mersin ihmal ediliyor, Mersin'e hakkı verilmiyor." dediğimizde bazen itirazlar geliyor ancak isterseniz şu on beş yılda Mersin'de gündeme gelen, yapımına bir türlü başlanamayan, başlanırsa bitirilemeyen, bitirilirse açılamayan projelere ve emsallerine birlikte bir bakalım. Evet, Mersin Havalimanı açılamadı ama aynı dönemde Rize, Ordu-Giresun ve İstanbul Havalimanları hizmete girdi, denizler dolduruldu, dağ taş, tepe dolduruldu, Mersin'in ovasındaki havalimanı bitirilemedi. Mersin ana konteyner limanı hayal oldu ama aynı dönemde vadedilen Filyos ve Çandarlı Limanları şu anda hizmet veriyor.
Akdeniz Sahil Yolu bitirilemedi ama çok daha sonra başlanan 14.300 metrelik Ovit Tüneli ve 14.476 metrelik Zigana Tüneli şu anda hizmet veriyor. 2009 yılında 5 büyük firmaya turizmcilik, otel tahsisleri verildi, aradan on beş yıl geçti, tek bir çivi dahi çakılabilmiş değil.
Kültür Bakanlığı ne Turizm Geliştirme Ajansında ne Kültür Yolu Festivallerinde ne de Master Proje'de Mersin'le ilgili projelerini ne güncelliyor ne de hayata geçiriyor.
Mersin çiftçisi 1 lira fiyat biçilen limonuna 2 lira toplama bedeli, 3 lira da nakliye bedeli ödeyemediği için limon ve narenciye bahçede kaldı. Bunun sonucu bu yıl Akdeniz sineği baş gösterdi. Tüm çağrılarımıza rağmen kurumsal bir satın alma gerçekleşmedi ama eğer aynı ürün pamuk olsa ÇUKOBİRLİK, pancar olsa PANKOBİRLİK, fındık veya hububat olsa TMO, çay olsa ÇAYKUR devreye girecek ve belki de çiftçi bu kadar mağdur edilemeyecekti ama narenciye ve limonun sahibi yok, Mersin'in sahibi yok, bu nedenle de 1 liraya bahçede çürüyen limon şu anda pazarda tezgâhta 70 liraya alıcı bulamıyor.
Mersin'in başarılı Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Vahap Seçer'in metro projesi yıllarca Bakanın masasında bekledi.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın Sayın Ekmen.
MEHMET EMİN EKMEN (Devamla) - Sayın Nebati Mersin Milletvekili adayı olunca bir umut Mersin'in hatırına, adaylığının hatırına imza atar mı dedik, maalesef çağrılarımıza kulak tıkadı, imza atmadı; Mehmet Şimşek Bey'in attığı ilk imzalardan biri bu oldu ama olan Mersin'in ve Mersinlinin yıllarına oldu.
Mersin AFAD raporlarına göre Ceyhan merkezli 6,8, Yenice merkezli 7 büyüklüğünde iki depremin ciddi tehdidi altındadır ancak AFAD tarafından yayınlanmış bu raporlara rağmen yürütülen bir risk azaltma veya deprem sonrası depolama, kurtarma, tahliye planlarından söz dahi edemeyiz. Mersin Türkiye'nin en çok vergi ödeyen 6'ncı ilidir ama 2024 yılı programında ödediği verginin yüzde 5'ini dahi geri alınmayan bir şehirdir.
Biz, Genel Kurulumuzun dikkatini bu hususlara çekerek iktidarın Mersin'le ilgili bu ayırımcılıktan, bu ihmalkârlıktan vazgeçmesini ve Mersin'in hak ettiği yatırımların bir an önce tamamlanmasını talep ediyoruz.
Teşekkür ederim. (CHP ve Saadet Partisi sıralarından alkışlar)