| Konu: | İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 101 |
| Tarih: | 10.07.2024 |
SAADET PARTİSİ GRUBU ADINA İSA MESİH ŞAHİN (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. İYİ Parti grup önerisi üzerinde söz almış bulunuyorum. İYİ Partinin iddianamelerin gecikmesi ya da geciktirilmesi, adil yargılama beklentisi, duruşmalarda görülen manidar tablolar yani Türkiye'deki adalet sisteminin sorunlarının araştırılması için bir grup önerisi var, bununla ilgili söz aldım.
Tabii, iddianamelerin gecikmesi konusu yargı organımızın önemli sorunlarından biri. İddianameler neden gecikiyor? Değerli milletvekilleri, temel sorun savcılarımızın liyakat sorunu ve dosyaların yoğunluğu sorunu. Dosyalar yoğun olunca, savcılarda da liyakat sorun olunca değerli milletvekilleri, savcılarımızın bir bölümü -tabii ki işini doğru yapan savcılarımızı tenzih ediyoruz- uygulamada soruşturmayı kolluk kuvvetinin üzerine bırakıyorlar, kolluk kuvvetinin inisiyatifine bırakıyorlar. Kolluk kuvveti şüpheyi doğru yorumlamıyor, delilleri doğru toplamıyor ve bu şekilde eksik bir kanaat oluşturularak dosyalar hazırlanıyor; bu da uygulamada büyük bir soruna sebep oluyor değerli milletvekilleri. Sulh ceza hâkimliğinde esaslı bir inceleme yapılmıyor.
Şimdi, ben, bunu buradaki hukukçu arkadaşlarımıza, milletvekillerimize sormak isterim: Binlerce sayfalık bir dosyada, yarım saatte, kırk dakikada nasıl bir tutuklama kararı verilebilir, nasıl bir adli kontrol kararı verilebilir veya serbest bırakma kararı verilir? Ya, binlerce sayfa bir dosya; yarım saat, kırk dakikada nasıl hazırlanılabilir? Bu, uygulamanın önemli bir sorunu değerli milletvekilleri. Burada iddianamelerin gecikmesi sorunu için liyakat konusu önemli, bunu sürekli dile getiriyoruz burada. Yargıdaki liyakat sorununu çözmek zorundayız, bunu hep söylüyoruz.
Bunun yanında değerli milletvekilleri, bir de sıkı bir denetime ihtiyaç var. Neyi kastediyorum? Yani bir savcının yazdığı iddianamelerden kaç tanesi beraatle sonuçlanıyor? 10 tane iddianame yazıyor; 6 tanesi, 7 tanesi, 8 tanesi beraatle sonuçlanıyorsa burada bir sorun vardır. Bununla ilgili de sıkı bir denetime ihtiyaç vardır değerli milletvekilleri.
Bir de iddianamelere bir süre sınırı konulması gerekiyor. Yani bu anlamda da bir keyfîliğin önüne geçmek için, buradaki ihmalin önüne geçmek için, uygulamadaki bu sorunun önüne geçmek için de bir süre sınırı konulmasında da fayda vardır.
Yine "geciktirilme" ibaresi de geçiyor öneride. Geciktirilme nasıl olur? Geciktirilme siyasi etkiler varsa olur. Bazen iddianameler siyasi isteklere göre şekillenebiliyor, bazen de iddianameler seçim dönemlerine göre ayarlanabiliyor; seçimden önce iddianame yazılabiliyor veya seçim sonrasına bıraktırılabiliyor. Bu da yargı üzerindeki siyasetin etkisidir değerli milletvekilleri.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
İSA MESİH ŞAHİN (Devamla) - Başkanım, tamamlıyorum.
BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın lütfen.
İSA MESİH ŞAHİN (Devamla) - Tabii ki bütün bunlar Türkiye'de bir adil yargılanma sorununu da ortaya çıkarıyor. Türkiye'de adil yargılanma sorunu ortadayken, Türkiye'deki hukukun üzerindeki bu siyaset baskısı ortadayken, Türkiye'deki bu hukuk güvenliği sorunu ortadayken biz birçok sorunu yaşamaya devam edeceğiz değerli milletvekilleri. Bu anlamda, Türkiye yargı üzerindeki bu şaibeleri çözmek zorundadır, Türkiye yargı üzerindeki bu liyakat sorununu çözmek zorundadır, uygulamadaki bu sorunları çözmek zorundadır. Bunu özellikle ifade etmek istiyorum.
Son olarak da İYİ Parti, Sinan Ateş davasındaki konuya değindi, davadaki hâkimin tutumunu geçen gün burada eleştirmiştik. Biz bu konunun da sağlıklı bir şekilde sonuçlanması için takipçisi olacağımızı ifade ediyorum.
Kerbelâ'ya atıfta bulundu Değerli Selçuk Türkoğlu, söz meclisten dışarı, kimseye sataşmak için demiyorum: Yezidler ne çalarsa çalsın biz her dem Hüseyin'in tarafında, Ali'nin tarafında, doğrunun, adaletin tarafında saf tutacağız diyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (Saadet Partisi ve İYİ Parti sıralarından alkışlar)