| Konu: | Türk Sivil Havacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 99 |
| Tarih: | 04.07.2024 |
METİN ERGUN (Muğla) - Sayın Başkan, muhterem milletvekilleri; görüşülmekte olan teklifin 11'inci maddesi üzerinde İYİ Parti Grubu adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle hepinizi saygılarımla selamlıyorum.
Konuşmama başlamadan önce, tüm milletimize büyük bir sevinç yaşatan A Millî Futbol Takımı'mızın başarısını tebrik ediyor, çeyrek finalde başarılar diliyorum.
Muhterem milletvekilleri, görüşülmekte olan 11'inci madde diğer ülkelerle sivil havacılık faaliyetleri yürütenleri de kapsayacak şekilde kamusal denetimin içeriğini genişletmeyi amaçlamaktadır. Bu maddeyi olumlu değerlendirdiğimizin bilinmesini isterim. Lakin bu torba kanun teklifinin hazırlanma sürecine baktığımızda aynı şeyleri söyleyebilmemiz mümkün değildir. Zira teklif, etkin ve verimli bir yasama faaliyetiyle bağdaşmayan, ciddi şekilde teknik bilgi gerektiren ve birbirinden farklı 10 kanunda değişiklik öngören bir tekliftir. Düzenlemenin torba yasa teklifi olarak Meclis Genel Kuruluna getirilmesinin sakıncaları bir yanda dururken iktidar Komisyon sürecinde siyasi partilere yeterli bilgi vermemiştir. Ayrıca, düzenlemelerin doğuracağı olumlu veya olumsuz sonuçlar hakkında etki analizi yapılmamış ve siyasi partilerle paylaşılmamıştır. Sipariş olarak nitelendirilebilecek olan bu teklifle ilgili olarak siyasi partilerin sağlıklı bir tutum almasına fırsat verilmemiştir. Bu şekilde hazırlanan torba tekliflerin daha sonra hangi sakıncalara yol açtığı defalarca görülmesine rağmen iktidar bu tutumunda ısrarcı olmaya devam etmektedir. Ahmet Cevdet Paşa'ya göre usul esasa mukaddemdir yani usul içerikten daha önemlidir. Dolayısıyla âdeta yangından mal kaçırırcasına yapılan düzenlemelerden milletimizin menfaatine bir sonuç çıkması mümkün değildir. Hâlbuki komisyonların amacı ortak akıl ve uzlaşmaya dayanan, demokratik bir müzakere süreciyle kamu yararına uygun yasal düzenlemeler yapmaktır. Eskiler "Barikayıhakikat müsademeyiefkârdan doğar." demişler yani hakikatin ışığı fikirlerin çarpışmasından doğar fakat iktidar, kanun tasarılarını hazırlarken benimsediği bu dayatmacı tutumuyla farklı fikirlerin ortaya çıkmasına müsaade etmemektedir. Hâlbuki, bizim hem dinimizde hem kültürümüzde "İstişare sünnettir." anlayışı vardır ve ne yazık ki bu iktidar bu anlayıştan olabildiğince kaçınmaktadır. Dolayısıyla bu teklif, tüm bunların hilafına olacak şekilde ne yazık ki istişareden ve ortak akıldan mahrum bir sürecin ürünüdür.
Muhterem milletvekilleri, bildiğiniz gibi, bu teklifin içinde Anayasa Mahkemesinin iptal ettiği Anayasa'ya ve hukuka aykırı kararnamelerdeki hükümlerin Anayasa'ya uygun hâle getirilmesi için yapılan düzenlemeler bulunmaktadır. Gelişmiş demokrasilerde ve hukuk devletlerinde bu tarz garabetleri görmek çok mümkün değildir. Karşı karşıya kaldığımız tüm bu garabetlerin nedeni, kurumları ve anayasal sistemi tek bir kişiye mahkûm eden partili Cumhurbaşkanlığı sistemidir. Kamu yararını öncelemeyen, hukuk ve demokrasi standartlarına uygun olmayan ve devlet geleneğimizden ciddi bir kopuşu ifade eden partili Cumhurbaşkanlığı sistemi ülkemize ve milletimize felaketten başka bir şey getirmemiştir. Partili Cumhurbaşkanlığı sistemi içerisinde yapılan yasal düzenlemelerin de bugüne kadar bir faydası olmamıştır, bundan sonra da bu ucube sistemden bir fayda beklemek beyhude olacaktır. Dolayısıyla mevcut sistemin ilga edilip demokrasiye ve hukukun üstünlüğüne dayanan demokratik parlamenter sisteme geçilmesi bir zarurettir.
Bu duygu ve düşüncelerle konuşmama son verirken bir kez daha hepinizi saygılarımla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)