GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: DEM PARTİ Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:92
Tarih:06.06.2024

SAADET PARTİSİ GRUBU ADINA SERAP YAZICI ÖZBUDUN (Antalya) - Teşekkürler Sayın Başkan.

Biz, Saadet Grubu olarak, DEM PARTİ'nin verdiği bu araştırma önergesinin desteklenmesini, böylece bir araştırma komisyonunun kurulmasını ülkemizin demokratik geleceği bakımından çok yararlı buluyoruz.

Tabii, bu kanaatimizin doğruluğunu sizlere açıklamak mecburiyetindeyim; o nedenle kayyum uygulamasının kökenlerini hatırlatmak istiyorum. Aslında, bu uygulamanın ilk adımı, 1982 Anayasası'nın 127'nci maddesinde yer alıyor. Bu maddenin dördüncü fıkrasında, yerel yönetimlerin karar organlarının İçişleri Bakanı tarafından geçici bir tedbir olarak görevden alınabileceği hükme bağlanmış durumda. Ama itiraf etmeliyiz ki kayyum uygulaması, bu Anayasa hükmünü kaleme alan 5 generalin dahi aklına gelmemiştir, Anayasa'nın orijinal metninde böyle bir hüküm yer almamaktadır. Nitekim, bakınız, Sayın Cumhurbaşkanımız 1998'de bir şiir okuduğu için hakkında kesin hüküm verildiğinde onun yerine bir kayyum atanmamıştır. Tabii, haklı olarak bizi izleyenler şunu düşünecek: Peki, nereden geliyor bu kayyum uygulaması? Bu kayyum uygulamasının kökleri, 15 Temmuz 2016 tarihli, 674 sayılı Olağanüstü Hal Kanun Hükmünde Kararnamesi'nde yer alıyor. Bu kararname ise aslında Anayasa'ya aykırı. Neden? Çünkü şu an için mülga durumda olan ama o kanun hükmünde kararname kabul edildiğinde yürürlükte olan 121'inci maddenin son fıkrası şöyle bir hükme yer veriyor, diyor ki: "Olağanüstü hâl dönemlerinde, ancak olağanüstü hâl süresince uygulanmak üzere kanun hükmünde kararname çıkarılabilir." Demek ki bu hüküm neyi gösteriyor? Sürekli bir uygulama olarak olağanüstü hâl kanun hükmünde kararnameleriyle hüküm ihdas edemezsiniz. Nitekim Anayasa Mahkememizin 1990-1991 tarihli içtihadı da aynen bu istikamette. Üstelik ülkemizin önde gelen anayasa hukukçuları Profesör Ergun Özbudun, Profesör Kemal Gözler ve bir zamanlar Adalet ve Kalkınma Partisi Milletvekili olan Profesör Burhan Kuzu'nun da görüşü aynı yönde. Hatta Burhan Kuzu'nun olağanüstü hâl kanun hükmünde kararnameleriyle ilgili kitabının 247 ve 248'inci sayfalarını açar okursanız bu açıklamaları görürsünüz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın Sayın Özbudun.

SERAP YAZICI ÖZBUDUN (Devamla) - Tamamlıyorum.

Dolayısıyla, aslında, olağanüstü hâl kanun hükmünde kararnamelerine süreklilik kazandırmak 15 Temmuz sonrasının bir uygulaması. Bu uygulama ise, bir, seçme ve seçilme hakkını ihlal etmektedir; iki, demokrasiyi ortadan kaldırmaktadır. Neden? Çünkü demokrasinin asli unsurlarından biri karar organlarının seçimle belirlenmesi ve halka hesap vermesidir. Dolayısıyla, kayyum uygulamasına son vermek gerekir ama bunun için bütün bu problemleri araştırmak üzere bir komisyon kurulması çok isabetli olacaktır.

Genel Kurulumuzu ve izleyicilerimize saygıyla selamlıyorum. (Saadet Partisi, CHP ve DEM PARTİ sıralarından alkışlar)