Konu: | Saadet Partisi Grubu önerisi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 92 |
Tarih: | 06.06.2024 |
CHP GRUBU ADINA AYLİN YAMAN (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
2002 yılında başlatılan Sağlıkta Dönüşüm Programı'yla birinci basamak göz ardı edilerek hastaların sevk sistemi ortadan kaldırılmış, tüm yatırımlar tedavi edici hizmetlere, dev sağlık işletmelerine yapılmış, sağlık kâr odaklı bir yapıya büründürülmüştür. Bu durum nitelikli sağlık hizmeti sunumuna engel olmuştur. Kontrolsüzce ve koruyucu hekimliğin zayıflatılmasıyla artan hastalık yükü nedeniyle ikinci ve üçüncü basamak sağlık kuruluşlarına kışkırtılmış bir sağlık talebi yaratılmıştır.
Yıllar içinde, hekime müracaat sayısı 2002 yılında 3,1'ken şu anda geldiğimiz noktada 10'dur; yılda 10 kez hekimi ziyaret etmektedir. OECD ülkelerinde bu sayı yaklaşık yarısı kadardır. Hekime yıllık müracaat sayısındaki artış iktidar tarafından "rahatça hizmete ulaşım" gibi lanse edilse de aslında esas problem koruyucu hekimliğin yara almasıyla hayat koşullarının ağırlaşması, yoksulluğun derinleşmesiyle yetersiz beslenme ve çevresel etkenlerin yarattığı hasar ve benzeri nedenlerle hastalık yükünün artmasıdır. Yoğun hasta yükünde, çözüm üretemeyen hastaların defalarca ziyareti de eklendiğinde hastaların sağlık kuruluşlarına başvurusu yıllar içinde artmış, günlük beş on dakikalık randevulara gelinmiştir ve ortalama 100 hasta bakan tükenmiş bir sağlık ordusu vardır. Polikliniklerde çare bulamayan hastalar çözümü acil servislerde aramakta ve acil servis ziyareti nüfusundan daha fazla olan bir kaosa sürüklenmektedir.
Yapılması gereken basittir. Öncelikle birinci basamak sağlık sisteminin güçlendirilmesi gerekmektedir. Altyapının desteklenmesi, aile hekimi başına düşen nüfusun azaltılarak aile hekimlerinin özlük hakları azalmadan tüm sağlık çalışanlarının kamucu bir zihniyetle tekrar düzenlenmesi gerekmektedir. Birinci basamaktan sevk zinciri uluslararası kriterlerle tekrar getirilmelidir. Poliklinik randevu süreleri en az yirmi dakika olacak şekilde tekrar düzenlenmelidir. Unutulmamalı ki kısa dilimli randevular tekrar ziyareti körüklemektedir. İnsana yatırım yapılması gerekmektedir, insan kaynağı çok önemlidir. Bakın, en sonki (TUS) Tıpta Uzmanlık Sınavı sonuçlarında Başakşehir Hastanesindeki 30 pediyatri kadrosuna sadece 2 pediyatrist başvurmuştur. Bağcılara, Ümraniyeye hiç pediyatrist başvurusu olmamıştır. İş yükü fazla olan branşlarda artık hekim bulamama sorunu yaşamaktayız.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın Sayın Yaman.
AYLİN YAMAN (Devamla) - Tamamlıyorum.
Sonuç olarak, bakın, burada, Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğünden 81 ile gönderilen resmî yazıda "Kontrol muayeneleri normal muayenenin içinde olsun, tekrar muayene alınmasın, sağlık tesislerinin kendi iç dinamikleriyle düzeltilsin, düzenlensin." denmekte. Bu ne demek? Randevuların iki buçuk, üç dakikada tamamlanması demek. Bu, sürdürülebilir bir şey değildir. Merkezi Randevu Sistemi'nin çalışmaması tamamen bu nedenledir. Derhâl birinci basamak güçlendirilmeli, sevk sistemi gelmeli ve randevu süresi uluslararası kriterlere alınmalıdır.
Teşekkür ediyorum dinlediğiniz için. (CHP sıralarından alkışlar)