| Konu: | Dışişleri Teşkilatını Güçlendirme Vakfı Kanunu Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 87 |
| Tarih: | 28.05.2024 |
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI MEHMET MUŞ (Samsun) - Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum.
Değerli milletvekilleri, bir konuya ben Komisyonda açıklık getirmiştim. Burada "Neden Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşüldü?" diye sayın milletvekilleri ifade ediyorlar.
Değerli milletvekilleri, biliyorsunuz, havaleler, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı tarafından yapılır; bir.
İki, İç Tüzük'ün 20'nci maddesi gereğince Plan ve Bütçe Komisyonu görevleri arasında vakıflarla ilgili kanun tekliflerini görüşme yetkisi bulunmaktadır. Dolayısıyla Komisyonumuz da söz konusu yetkiye dayanarak geçmiş dönemlerde vakıflarla ilgili kanun tekliflerini esas komisyon olarak görüşmüştür. Buna örnek olarak 4690 sayılı Vakıflar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun, 5072 sayılı Dernek ve Vakıfların Kamu Kurum ve Kuruluşları ile İlişkilerine Dair Kanun, teklif aşamasında esas komisyon olarak Komisyonumuzda görüşülmüştür.
Bir diğer konu denetimle alakalı; Sayın Ocaklı sordu. Biliyorsunuz, burada bir denetim komitesi bulunmaktadır diğer vakıflarda olduğu gibi. Aslında birden fazla denetim mekanizması söz konusu. İlk olarak kanun teklifinde Vakfın Mütevelli Heyeti tarafından Dışişleri Bakanlığı mensupları arasından seçilecek 2 üye ve Hazine ve Maliye Bakanlığı mensupları arasından seçilecek 1 üyeden oluşacak Denetleme Kurulu Vakfın faaliyetlerini ve hesaplarını inceleyecektir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI MEHMET MUŞ (Samsun) - Yine, Dışişleri Teşkilatını Güçlendirme Vakfı kendi iç denetimi haricinde 5737 sayılı Vakıflar Kanunu hükümleri uyarınca da dış denetime tabi tutulacaktır. Vakıflar Kanunu'nun 33'üncü maddesi hükümleri uyarınca Dışişleri Teşkilatını Güçlendirme Vakfı bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilecek. En az yılda bir defa yapılacak iç denetim raporları ile sonuçlarını rapor tarihini takip eden iki ay içerisinde Vakıflar Genel Müdürlüğüne bildirmiş olacak. Faaliyetleri bakımından amaca ve yasalara uygunluk denetimi ile kendisine bağlı iktisadi işletmelerin faaliyet ve mevzuata uygunluğu açısından Vakıflar Genel Müdürlüğü denetimine tabi tutulacaktır.
Bir diğer konu şu an hâlihazırda mevcut, devam eden, aracılık hizmeti yürüten firmalarla alakalı, bundan zarar görecekler mi diye Sayın Ocaklı tarafından soru soruldu. Bakanlık yetkilileriyle burada görüştüm, bunların belli sözleşmeleri, belli kontratları var. Dolayısıyla Bakanlık şu an elde ettiği yetkiye dayanarak hem oradaki sözleşmelere dikkat etmek suretiyle hem de aldığı yetkiye uygun bir şekilde hareket edecektir. Sözleşmelerini takip eder, ondan sonra sözleşme yenileyip yenilememek Bakanlığın artık yetkiyi aldıktan sonra takdirindedir; ister Vakıf aracılığıyla kendi kuracağı şirketle yapar, ister farklı yöntemler geliştirebilir. Bu, oradaki yöneticilerin vereceği karara göre şekillenecektir, buna "Peşinen şu şekilde yapacaktır." demek şimdiden zor çünkü çok farklı coğrafyalarda farklı yerel hukuk, yerel mevzuata tabi yerlerde faaliyet gösterecek olan, hizmet verecektir bu Vakfın oluşturacağı şirket. Dolayısıyla bugünden peşinen tekdüze bir şey söylemek çok zordur ama nihayetinde mevcutlar sözleşmelerine göre devam edecek, ondan sonra Bakanlık zaten kuracağı yapıyla beraber bunları sürdürecektir. Her şey hukuk devletine uygun sürecektir.