| Konu: | Saadet Partisi Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 82 |
| Tarih: | 15.05.2024 |
SAADET PARTİSİ GRUBU ADINA İSA MESİH ŞAHİN (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Gelecek Partisi ve Saadet Partisi ortak Meclis grubumuzun bugünkü grup önerisi üzerinde söz almış bulunuyorum.
Grup önerimiz, belediyelerimizle ilgili. Siyasi parti ayrımı gözetmeksizin tüm belediyelerin son yirmi yılda yurt içinden ve yurt dışından almış oldukları kredilerin ve farklı kalemlerdeki borç tutarlarının yıllara sarih olarak ne kadar bir meblağa tekabül ettiğine, bu borçlanmalar için ortaya konulan gerekçelerin ülke gerekçeleriyle uygunluk içinde olup olmadığının tespiti ile söz konusu borçlanmaların verimli yatırımlara dönüşüp dönüşmediğinin ortaya çıkarılması ve bu konuda alınması gereken tedbirlere ilişkin bir grup önerisi sunuyoruz.
Değerli milletvekilleri, son dönemde Türkiye'nin en önemli sorunlarından biri tabii ki merkezî yönetimin kamu borcu. Bunun içindir ki son dönemde merkezî yönetim tarafından tasarruf tedbirleri gibi önemli adımlar atılmaktadır. Psikolojik aşama açısından tasarruf tedbirlerine başvurulmuş olması önemli bir adımdır. Evet, merkezî yönetimin böyle bir sorunu var ancak yerel yönetimler için de bu sorun, tasarruf konusu önemli bir sorun, borçlanmalar önemli bir sorun. Evet, bir belediyenin borçlanması normaldir ancak bu borçlanmalarla ne kadar yatırım yapılıyor yani yatırım var mı, yok mu; bu da önemli bir ayrıntıdır. Borçlanmaların bütçeye oranı nedir, en önemli ayrıntılardan biri bu.
Şimdi, son dönemlerde, partisi el değiştiren belediyelerde -çok sık uygulanan bir şey, moda oldu- belediye başkanı belediye binasından aşağıya doğru belediyenin borçlarını yansıtıyor eğer belediye başkanı değişmişse; böyle bir şey uygulanmaya başlandı. Özellikle İstanbul'da el değiştiren belediyelerde bu çok sık vurgulanıyor. Geçen gün İBB Meclis toplantısında da AK PARTİ Grubu İBB'nin borcunu meclisten açıkladı; bunlar karşılıklı olarak yapılıyor.
Şimdi, bizim buradaki konumuz şu değerli milletvekilleri: Bunu bir siyasetüstü konu olarak ele alıp burada belediyelerin bu borçlanmalarının yasal zemini üzerinde durmak gerekiyor. Belediyelerin borçlanmaları konusunda yeni adımlara ihtiyaç olduğunun altını çizmek istiyoruz. Burada belediyelerin keyfî borçlanmalarının önüne geçmesi için Sayıştay kurumunun denetimi çok büyük bir önem arz etmektedir ancak son dönemlerde maalesef Sayıştay kurumunun da işlevinden kopması, teamüllerinden, işleyişinden kopması da önemli bir sorun olarak önümüzde durmaktadır.
Şimdi, bizim Gelecek Partisi ve Saadet Partisi olarak talebimiz, önerimiz, beklentimiz şudur: Biz diyoruz ki siyasi parti ayrımı gözetmeksizin bütün belediyelerin harcamalarını, borçlanmalarını, bütçe konularını şöyle bir masaya yatıralım, buradaki sorunları şöyle bir konuşalım, tartışalım ve burada da belediyelerimizin önüne Türkiye için, illerimizin, ilçelerimizin menfaati için de böyle reformlar sunalım; bununla ilgili Türkiye Büyük Millet Meclisi adımlar atsın, temennimiz, beklentimiz budur.
Çok büyük önem arz eden bir husus da şudur: Seçim dönemlerinde belediye başkanlarının harcamaları. Değerli milletvekilleri, seçim döneminden önce de bu konuyu dile getirmiştim, dikkatimi çeken bir husustur. Mevcut belediye başkanları eğer yeniden belediye başkanı adayı ise seçim dönemi çalışmalarındaki harcamalarını belediyenin kasasından mı yapıyor, yoksa şahsi kasasından veya partisinin kasasından mı yapıyor? Bu konu da siyasi parti ayrımı gözetmeksizin Türkiye'nin masaya yatırması gereken önemli bir zihniyet sorunudur; bunu da özellikle paylaşmak istiyorum.
Tabii, burada "zihniyet meselesi" dedik, bu konu bir zihniyet meselesidir değerli milletvekilleri, parti ayrımı gözetmeksizin kim yaparsa yapsın sonuçta ortada bir zihniyet sorunu var. Bu zihniyet sorununu da çözmek için bizim kurumsal dönüşümlere ihtiyacımız var. Türkiye'de 2015'te Sayın Ahmet Davutoğlu'nun özellikle gündeme getirdiği "siyasi ahlak yasası" "siyasi etik kanunu" adıyla anılan reform Türkiye için önemli bir reformdu aslında. Bu Meclis bunu bu dönem de yapabilir, Türkiye'nin siyasi ahlak yasası gibi önemli bir reforma ihtiyacı olduğu gerçekliğinin bir kere daha altını çizmek istiyorum.
Yine, Türkiye'nin Kamu İhale Yasası, İmar Yasası gibi konularda önemli değişikliklere gitmesi, eğer bir rant olacaksa bu rantın şahıslara değil doğrudan kamuya, hazineye gitmesini önceleyen bir değişikliğe ihtiyacı olduğunun da altını bir kere daha çizmek istiyorum.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
İSA MESİH ŞAHİN (Devamla) - Toparlıyorum.
BAŞKAN - Buyurun, devam edin lütfen.
İSA MESİH ŞAHİN (Devamla) - Tekraren, ben buradan bütün Meclis gruplarına bir çağrıda bulunuyorum: Buyurun, gelin, bu önemli konuyu birlikte masaya yatıralım. Belediyelerin harcamaları konusu, belediyelerin masrafları konusu, bütçeleri yatırımlara mı harcanıyor, farklı kalemlere mi harcanıyor, bunu birlikte tartışalım; siyasi ahlak yasası gibi önemli reformlar konusunda da tedbirleri birlikte alalım diyorum.
Bu anlamda, bütün Meclis gruplarını bu anlamlı öneriye destek vermeye davet ediyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (Saadet Partisi sıralarından alkışlar)