Konu: | Ceza Muhakemesi Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 659 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 65 |
Tarih: | 28.02.2024 |
ADALET KOMİSYONU BAŞKANI CÜNEYT YÜKSEL (İstanbul) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Sorular içerisinde -sırayla gitmeye çalışacağım- veteriner hekimlerle ilgili bir soru soruldu Kayseri milletvekilimiz tarafından. Burada, biliyorsunuz, özellikle doktorlar bu sağlıkta şiddet yasasına dâhil edilmiştir ama ileride buna ilişkin teklifler, çalışmalar gelirse bunlar da değerlendirilebilir diye düşünüyorum.
Bir diğeri, Van Milletvekilimiz Sayın Zülküf Uçar tarafından özellikle sorudan ziyade tabii, bir eleştiri olarak söylendi; bu kanun teklifinin milletvekili haricinde hazırlandığı iddiasında bulunuldu. Bunu, tabii, milletvekillerimize karşı yapılan bir saygısızlık olarak da değerlendirmemiz gerekiyor çünkü biliyorsunuz, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminde özellikle yasa yapmada milletvekillerinin teklif vermesi öngörülmüştür. Burada da 2 değerli milletvekilimiz Cem Şahin ve Şengül Karslı bu teklifi vermişlerdir, bunu da özellikle belirtmek istiyorum.
Diğer taraftan, emeklilikle ilgili biri Trabzon milletvekilimiz tarafından, diğeri de İstanbul milletvekilimiz tarafından sorulan 2 tane soru vardı. Burada da, bildiğiniz gibi, 2018 yılında getirilen düzenlemeye göre Ramazan ve Kurban Bayramlarında 1.000 TL ikramiye ödenmeye başlanmıştır. Bu tutar 2021 yılında 1.100 TL'ye, 2023 Mart itibarıyla da 2.000 TL'ye çıkarılmıştır. Bugün, tabii, gündemimizde olan düzenlemeyle de bayram ikramiyesinin her bir bayram için 3.000 TL'ye yükseltilmesi öngörülmektedir. Burada özellikle şunu belirtmek istiyorum: 2018 yılından bugüne kadar 10 bayram için toplam 166,2 milyar TL bayram ikramiyesi ödemesi yapılmıştır. Bayram ikramiyelerinin 3.000 TL'ye yükseltilmesi hâlinde, bu durumda ilave maliyet 27,5 milyar TL olarak tahmin edilmektedir ve 2024 yılında toplamda 82,5 milyar TL ikramiye ödemesi yapılmış olacaktır.
Diğer taraftan, yine, Şırnak milletvekilimiz 28 Şubat darbesinin yıl dönümünde Dolmabahçe mutabakatıyla ilgili söylemde bulunmuştur. Burada da özellikle -bugün tabii, 28 Şubatın yıl dönümü- bu konuda, Meclisin açılmasından itibaren sayın Grup Başkan Vekillerimiz, milletvekillerimiz duygu ve düşüncelerini -ben kendim de aynı şekilde- dile getirdi. 28 Şubatın özellikle vesayet anlayışının AK PARTİ hükûmetleri tarafından ve Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde tarihin çöplüğüne atıldığını belirtmek istiyorum. Bunu da bu şekilde ifade etmek isterim.
Diğer taraftan, tecritlerle ilgili bir karar verildiğini söyledi milletvekilimiz. Özellikle burada da mahkemelerin verilmiş olan kararlarıyla ilgili... Biliyorsunuz, Anayasa'nın "Yargı yetkisi" kenar başlıklı 9'uncu maddesinde, yargı yetkisinin Türk milleti adına bağımsız ve tarafsız mahkemelerce kullanılacağı ve "Mahkemelerin bağımsızlığı" kenar başlıklı 138'inci maddesinde, hâkimlerin görevlerinde bağımsız oldukları; Anayasa'ya, kanuna ve hukuka uygun olarak vicdani kanaatlerine göre hüküm verecekleri; hiçbir organ, makam, merci veya kişinin yargı yetkisinin kullanılmasında mahkemelere ve hâkimlere emir ve talimat veremeyeceği, genelge gönderemeyeceği, tavsiye ve telkinde bulunamayacağı; görülmekte olan bir dava hakkında yasama Meclisinde yargı yetkisinin kullanılmasıyla ilgili soru sorulamayacağı, görüşme yapılamayacağı veya herhangi bir beyanda bulunulamayacağı hüküm altına alınmıştır. Dolayısıyla, bu nedenle, soruşturmalara veya bu yargı kararlarına ilişkin aslında bir cevap vermeyeceğim veya yorum yapmayacağım.
Diğer taraftan, Adıyaman milletvekilimiz Tazminat Komisyonuyla ilgili bir soru sormuştu. Evet, burada Tazminat Komisyonuna yeni görevler veriliyor. Özellikle, Tazminat Komisyonu burada Adalet Bakanlığı bünyesinde, Bakanlıkta görev yapan hâkimlerden oluşmaktadır. Komisyon 9 üyeden oluşuyor bildiğiniz gibi, iş durumuna göre üçer üyeden oluşan 3 heyet hâlinde de çalışabilmektedirler. Teklifle, uzun yargılamadan kaynaklı tazminat istemlerinin Komisyon tarafından hızlı bir şekilde çözülmesi amaçlanmaktadır. Komisyon müracaatın ve ispat belgelerinin değerlendirilmesinde ve verilecek tazminat miktarının saptanmasında gerekli gördüğü araştırmaları yapmaya veya üyelerden birisine yaptırmaya ya da Cumhuriyet başsavcılıklarından bilirkişi incelemesi yapılmasını talep etmeye yetkili olacaktır. Burada kamu kurum ve kuruluşlarından gerekli bilgi ve belgeleri de isteyebilecektir. Komisyon bu şekilde, hızlı bir şekilde karar alabilecektir. Komisyon kurulduğu 2013 yılından bu yana AİHM'den ve 2018-2023 yılları arasında yapılan yasal düzenlemelerle, Anayasa Mahkemesinden gelen uzun yargılama iddiasıyla yapılmış başvuruları incelemektedir; bu konuda tecrübe sahibi olduğunu da söylemem gerekiyor.
Yine, Çorum milletvekilimiz tarafından infaz koruma memurlarının durumlarının iyileştirilmesiyle ilgili bir soru sorulmuştur. Bunun da ileriki aşamalarda, ileriki zamanda bütüncül bir yaklaşımla ele alınması gereken bir konu olduğunu söylemem lazım.
Konya milletvekilimiz tarafından özellikle hükümlülere vasi atanmasıyla ilgili bir soru yöneltildi. Burada da şunu ifade etmek istiyorum: Hükümlüler hakkında yapılan düzenleme, aslında, hükümlünün kişiliğinin ve mal varlığı haklarının korunmasını teminat almaya yöneliktir. Hükümlü olarak ceza infaz kurumunda bulunmak otomatik olarak kısıtlanma sebebi olmaktan çıkarılmaktadır. Yapılan düzenlemeyle, ergin kişilerin, fiil ehliyetinin bulunduğundan hareketle, iradeleri ön plana çıkarılarak, kesinleşmiş hapis cezasının infazı amacıyla, ceza infaz kurumunda bulunan hükümlünün kısıtlanması esas olarak kendi isteğine bırakılmaktadır. Ancak toplam beş yıl veya daha fazla kesinleşmiş hapis cezasının infazı bakımından hükümlünün kısıtlanması hususu kişiliğinin veya mal varlığının korunması kriterine bağlanarak bu konuda vesayet makamına takdir hakkı verilmektedir. Hâkim kısıtlama kararı vermeden önce hükümlüyü bu düzenlemeyle dinleyecektir; bunu da belirtmek istiyorum vasi atamasıyla ilgili.
Diğer taraftan, Şanlıurfa milletvekilimiz kadınlara karşı şiddet konusunda... Özellikle, bir soru olmadığını gördüm. 8 Mart Dünya Kadınlar Günü'nü aslında hepimiz tabii ki kutluyoruz, ben de buradan 8 Mart Dünya Kadınlar Günü'nü kutlamak istiyorum.
Diğer taraftan, Hakkâri milletvekilimiz özellikle torba yasa tekniğiyle ilgili bir soru sordu. Aslında bu düzenleme, dikkat ederseniz, yargı reformu paketi olarak buraya geldi. Aslında hepsi birbiriyle bağlantılı ve aslında özellikle Anayasa Mahkemesinin vermiş olduğu ihlal kararlarını burada düzenleyen bir teklif.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Evet, son sözlerinizi alalım.
ADALET KOMİSYONU BAŞKANI CÜNEYT YÜKSEL (İstanbul) - Dolayısıyla bu yasa için bir "Torba yasadır." demek kanaatimce haksızlık olur çünkü hepsinin birbiriyle bağlantılı olduğunu söylemek istiyorum.
Ayrıca, Türk Ceza Kanunu'nun 220'nci maddesinin (6)'ncı fıkrasına ve 314'üncü maddesine ilişkin olarak da Tekirdağ milletvekilimizin sormuş olduğu soruda şunu ifade etmek istiyorum: Aslında burada düzenlemeyle, iptal edilen (6)'ncı fıkrada yer alan örgüte üye olmamakla birlikte örgüt adına suç işleme fiiline verilecek cezanın örgüt üyesi gibi cezalandırılma yerine müstakil bir suç ve ceza olarak düzenlemek suretiyle belirlenmesi ve böylelikle suçun kanunilik unsurunun karşılanması amaçlanmıştır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ADALET KOMİSYONU BAŞKANI CÜNEYT YÜKSEL (İstanbul) - Tamamlıyorum Sayın Başkanım.
BAŞKAN - Sayın Başkan, yazılı cevap verirseniz kalan sorulara çünkü süreleri eşit veriyorum.
ADALET KOMİSYONU BAŞKANI CÜNEYT YÜKSEL (İstanbul) - On saniyeyle tamamlıyorum.
BAŞKAN - Peki, on saniyelik veriyorum, lütfen tamamlayın.
ADALET KOMİSYONU BAŞKANI CÜNEYT YÜKSEL (İstanbul) - Ayrıca, tabii, düzenleme kaleme alınırken, ülkemizin terörle mücadeledeki kararlı duruşu, kolluk kuvvetlerimizin sahadaki moral ve motivasyonu ile milletimizin hassasiyetleri de nazara alındığını düşünüyorum.
Hepinize saygılar sunuyorum.
Teşekkür ediyorum.