GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Saadet Partisi Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:63
Tarih:21.02.2024

SAADET PARTİSİ GRUBU ADINA İSA MESİH ŞAHİN (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. Bugün kamuda yaşanan israf düzeninin zararlarının ve maliyetinin araştırılması ve ayrıca, kamuda tasarruf için alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla bir Meclis araştırması önergemiz var. Bu konuda söz almış bulunuyorum.

Değerli milletvekilleri, biz devletimizin bekası ve milletimizin selameti için önemli gördüğümüz her konuyu milletin Meclisine taşıyoruz. Evet, iktidar duyarsız kalıyor, reddediyor ama emin olun, biz bunları tarihe not olarak düşüyoruz. Elbet bu çarpık kamu düzeni değişecek, elbet Türkiye'de arzu ettiğimiz bir düzen, adil bir düzen gelecek ama değerli milletvekilleri, bundan yirmi sene sonra bizim evlatlarımız ülkede bu kötü gidişat yaşanırken, ülkede bu adaletsiz, bu liyakatsiz, bu israf düzeni, siyasi ahlakı sorunlu bu kamu düzeni yaşanırken "Sen ne yaptın?" diye sorduklarında Meclis tutanaklarında benim ve benim gibi düşünen arkadaşlarımızın mücadelesini görecekler. Bu mücadeleye devam edeceğiz arkadaşlar çünkü bu mücadele bir kişisel gelecek mücadelesi değil, bu mücadele ülkemizin geleceği mücadelesidir.

Evet, değerli milletvekilleri, kamuda tasarruf meselesinde para politikası da maliye politikası da önemlidir. Maliye politikası, gelirler ve harcamaların yönetiminden oluşur. Kamu kaynakları; etkili, ekonomik ve verimli kullanılmalıdır. Bunun için ise harcamalarda şeffaflık, hesap verebilirlik ve dolayısıyla etkinlik sağlanmalıdır. Peki, bugüne dek orta vadeli programlarda değinilen bu hedeflere gerçekten ulaşabildik mi? Kamu kaynaklarının verimli kullanılması amacıyla, harcamaların azaltılması, gelirlerin kalitesinin artırılması amacıyla Hazine ve Maliye Bakanlığı bünyesinde Kamu Maliyesi Dönüşüm ve Değişim Ofisi kuruldu, sonra da büyütülüp Kamu Mali Yönetim ve Dönüşüm Genel Müdürlüğü hâline getirildi. Peki, bu Genel Müdürlük, kendisinden beklenileni gerçekleştirebildi mi? Bizzat Genel Müdürlüğün kendisi, kurulduğu dönemde ve izlenen dört yılda tam 192 milyar TL harcamış yani bizatihi kendisi ülkeye yük olmuş ama belediyelerin ödeneklerinin kısıtlanması haricinde hangi konuda tasarrufa gidilmiş belli değil. Şehir hastaneleri kira kullanım bedeli ödemeleri yüzde 108 artmış, hiçbir kesime yapılmayan zamlar buraya yapılmış. Yine, son yedi yılda taşıt giderleri için harcanan para, Avrupa Birliği ülkelerinin giderlerini katbekat aşmış. Bu örnekler çoğaltılabilir değerli milletvekilleri.

İhale kanunlarımızın sorunlu oluşu, fiiliyatta iltimas boyutuyla işlemesi, pek çok alanda kontrolsüz, şeffaf olmayan, denetimden ari harcamaların yapılmasını beraberinde getirmekte. Peki, sormak istiyorum: Kamu ihaleleri düzene sokulmadan kamuda tasarruf mümkün müdür? Çıktığı günden bu yana 190 kez değiştirilen bir ihale yasasından bahsediyoruz. Açık ihale usulünün çevresinden dolanıp pazarlık usulü ihalelerle kamuda tasarruf nasıl yapılır? O yüzden, pazarlık usulü tamamen terk edilmeli, istisna alımları zorunlu olmadıkça yapılmamalı ve sıkı bir şekilde denetlenmelidir. Etkinlik, sürat, güven, şeffaflık ve hesap verilebilirlik de bunlara eklenmelidir. İhale sistemimizde düzenleme yapılmadan tasarruf sağlanması da boşa giden milyarlarca kamu kaynağının bütçeye kazandırılması da mümkün görünmemektedir. Maalesef, 2023 Sayıştay raporları bu usulsüzlüklerle doludur. 128 milyar doları da fersah fersah aşan arka kapı operasyonlarıyla boşaltılan Merkez Bankası kasasını düşünelim, KKM'yle hazineye binen yükü düşünelim. İhtiyaç fazlası özel uçaklar, kurumların alt birimlerinin özel araçları, fahiş fiyatlarla kiralanan kamu binaları vesaire vesaire; liste uzayıp gidiyor arkadaşlar. Bütün bu harcama kalemleriyle gerçekçi bir tasarrufta bulunabilmek mümkün müdür? Maalesef değildir.

Evet, Sayın Şimşek, kırtasiye, personel giderleri, ağırlama, tören gibi maddelerde tasarruf içeren bir genelge yayımladı. Şimdi soruyorum: Bu genelge sadra şifa oldu mu? Genelgeden sonra atılan adımları frenleyebildik mi? Sözünü bu kurumlara geçirdi mi Sayın Bakan?

Halkın gözü önündeki alanlarda samimi bir uğraş verildiğini ortaya koyacak makro bir anlayışa ihtiyaç var değerli milletvekilleri. Tarımda, sağlıkta, eğitimde, her alanda varlıklarımızı koruyacak, doğru planlamayla etkinliğini artıracak yeni bir siyasi zihniyete ihtiyaç var, yeni bir zihniyet dönüşümüne, esaslı bir zihniyet devrimine ihtiyaç var.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun.

İSA MESİH ŞAHİN (Devamla) - Atılacak adımlar bellidir. Yapısal reform hareketi başlatabilmek için öncelikle toplumda da bir inandırıcılık, bir sinerji oluşturmak gerekir. Bu anlamda, bir siyasi ahlak yasası çıkarmaya da acilen ihtiyaç vardır. Bunun alt başlığı olan bir imar rantı yasası da acilen devreye sokulmalıdır. Yanlış anlaşılmasın "imar rantı" derken imar rantının kişilere değil, kamuya gitmesinden bahsediyorum. Bunlara dayalı bir kamusal reform hareketi hedeflenmeden, yaratılması umulan kaynaklara ulaşamayız, tasarruf yapanı cezalandıran ekonomi politikalarından da kurtulamayız; günün sonunda "-mış" gibi siyasetle milleti inim inim inletmek zorunda kalırız. İşte, bizim itirazımız, çürümüş olan bu kamu düzeninedir. Dolayısıyla, Meclis araştırmamıza ön yargısız olarak bütün vekillerimizden, özellikle iktidar vekillerinden destek beklediğimizi ifade ediyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (Saadet Partisi sıralarından alkışlar)