| Konu: | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 7'nci Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 39 |
| Tarih: | 18.12.2023 |
İYİ PARTİ GRUBU ADINA AYKUT KAYA (Antalya) - Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli milletvekilleri, kıymetli bürokratlar; Genel Kurulumuzu ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Öncelikle, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının bütçesini direkt etkileyen ihalelerin şeffaf, adil, rekabetçi ve toplumsal faydayı gözeterek yapılıp yapılmadığını tartışmamız gerekir. Bakınız, biz İYİ Parti olarak birçok kez dile getirdik; biz projelere karşı değiliz, biz ranta karşıyız. Ülkemiz için en güzel yollar yapılsın, köprüler yapılsın, yeter ki doğru maliyette ve gerçek ihtiyaçlara göre yapılsın. Bir projenin başarılı olabilmesi için etkin ve verimli olması gerekir. Etkinlik nedir? Projeyi doğru zamanda bitirmektir. Verimlilik nedir? Doğru kaynaklarla bu projeyi bitirmektir. Bugüne kadar yaptığınız birçok projede verimlilik konusunda sınıfta kaldınız. Bugün ihale sonucu açıklanan Antalya-Alanya Otoyolu Projesi'yle alakalı görüşlerimi sizlerle paylaşmak istiyorum. Antalya Milletvekili olarak, biz bu projenin ihalesinin sonuçlanıp uygulanmasını dört gözle beklemekteydik. Yalnız bizim beklentimiz, Antalya'dan başlayıp Gazipaşa'ya kadar giden bir otoyol projesiydi fakat açıklanan otoyol projesine baktığımız zaman, projenin Serik'ten başlayıp Alanya'nın Konaklı Mahallesi'nde bitirildiğini görüyoruz. Sayın Bakanım, bunun ismini Antalya-Alanya Otoyol Projesi değil, Serik-Alanya otoyol projesi olarak lütfen güncelleyin. Serik'ten Alanya'ya kadar -size nasıl bilgi verdiler bilmiyorum ama- oradaki trafik yoğunluğunu nasıl göz ardı ettiniz? Trafik sıkışıklığının çok yoğun olduğu Antalya-Serik arasını bu ihale kapsamı dışına neden aldınız? Bu proje bir bütün olarak ele alınmadığı için ne yazık ki mevcut olan problemleri tam olarak çözemeyecek.
Diğer bir konu, şunu sormak istiyorum: Antalya ve Gazipaşa arasındaki trafik problemleri, çözüm yolları ve yatırım alternatifleri konusunda uzman kuruluşlara bir rapor hazırlattınız mı? Eğer hazırlattıysanız da bunu lütfen kamuoyuyla paylaşın. Bu proje kadar, otoyol projesi kadar önemli başka bir proje de raylı sistemler projesi. Antalya Havalimanı'ndan Gazipaşa Havalimanı'na kadar bir raylı sistem projeniz var mı, varsa bu zamana kadar neden başlamadınız, ne zaman başlayacaksınız? Sizden önceki Bakanlarınız Antalya'ya üç koldan defalarca hızlı tren müjdesi verdiler ama bu zamana kadar biz hiçbir şey görmedik. Bu konudaki vaatleriniz nedir? Lütfen, gerçekçi bir şekilde kamuoyuyla paylaşın.
Bu otoyol projesine baktığımız zaman yap-işlet-devret modeliyle yapıldığını görüyoruz. Şimdi Antalya ilimizden bahsediyoruz; sadece turizmde millî ekonomiye yılda 20 milyar dolar katkıda bulunan bir şehrimizden bahsediyoruz. Bu projenin otoyolunu kullanacak Antalyalı hemşehrilerimize ücretsiz olması gerekmektedir. Zaten biz millî ekonomiye ciddi katkıda bulunan bir şehriz. Ayrıca, otoyolun geçtiği yerlere baktığınız zaman, büyükşehir sınırlarında kalan bir otoyol projesi olduğunu görüyorsunuz. Yani bu otoyol projesi, Antalya ilini ilçelere bağlayan, ilçeleri birbirine bağlayan, vatandaşlarımızın günlük ihtiyaçlarını görecekleri bir yol. Vatandaşlarımızın bu yolu ücretli olarak kullanmalarını kabul edemiyoruz.
Diğer bir konu: Antalya-Alanya arasındaki bu otoyol projesinde siz günlük geçiş garanti miktarını neye göre verdiniz? Bakın, bizim alternatif bir turizm yolumuz var. Antalya Havalimanı'ndan Kızılağaç'a kadar giden bu alternatif turizm yolumuz tamamlandığı zaman mevcut D400 Kara Yolu'nun yükünü yüzde 15 hafifletecek. Eğer raylı sistem de yapılırsa o da yüzde 20 hafifletecek. Yani siz hangi parametrelere göre bu ihaledeki günlük garanti geçiş miktarını hesapladınız? Ayrıca, ihale sonucunu açıkladığınız zaman, bu ihalenin bedelini, günlük garanti araç geçiş miktarını ve işletme süresini hangi parametrelere göre hazırladığınızı lütfen kamuoyuyla paylaşın. Bu yollardan paralel olarak... Bizim Antalya olarak millî ekonomiye ciddi katkıda bulunmamıza rağmen bugüne kadar hak ettiğimiz kamu hizmetlerini alamamış bir şehrimiz Antalya'mız.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın lütfen.
AYKUT KAYA (Devamla) - Birçok yapılan proje ya eksik bırakılıyor ya da sürüncemede bırakılıyor. Bugün, Gazipaşa-Anamur yolu yıllardır devam etmekte ama hâlâ bitirilmemiş durumda, şiddetli bir yağışta yol kapanmak durumunda kalıyor. Seydişehir-Manavgat arası, Alacabel Tüneli, Çubukbeli Tüneli, Kuzey Çevre Yolu, Kuzey Batı Çevre Yolu, Korkuteli-Elmalı yolu, Elmalı-Gömbe yolu yani Antalya'nın birçok projesi sürüncemede kalmış. Siz, otuz sene sonra yapılacak projeleri bakanların kendi kişisel isteklerine göre öne alabiliyorsunuz ama Türkiye'nin turizm başkentinin, millî ekonomiye bu kadar katkıda bulunan Antalya'mızın projeleri ise bugüne kadar devamlı göz ardı edilmiş, ya eksik bırakılmış ya da sürüncemede bırakılmış. Lütfen, Antalya'nın hak ettiği projeleri Antalya'mıza kazandırın artık.
Genel Kurulumuzu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)