| Konu: | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 7'nci Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 39 |
| Tarih: | 18.12.2023 |
SAADET PARTİSİ GRUBU ADINA DOĞAN DEMİR (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; konuşmama başlamadan önce, bu kürsüde geçen hafta kaybettiğimiz kıymetli dostumuz Hasan Bitmez'i rahmetle anıyorum. Ailesine, Saadet Partisi camiasına, hepimize başsağlığı diliyorum.
Şimdi, ben, grubumuzu temsilen Ulaştırma Bakanlığı bütçesi üzerinde söz aldım ama dün akşam burada Millî Eğitim Bakanımız utanılacak bir şeyler söyledi; hiç ders çıkarmamışçasına tarikat ve cemaatlerle protokol yaptığını, çocukların dağa gitmemesi için böyle bir önlem aldığını ve sonrasında da bu işe devam edeceğini söyledi. 15 Temmuzda buraları kim bombaladı, Türkiye'yi kim bombaladı? Bu hainler bombaladı, değil mi? Yeniden, Türkiye Cumhuriyeti... Eğer Türkiye Cumhuriyeti kendi devletini, devlet içerisindeki vatandaşını, çocuklarını koruyamıyorsa, can güvenliğini sağlayamıyorsa ve bunu tarikat ve cemaatler eliyle yapıyorsa vay hâlimize bizim! Aynı Millî Eğitim Bakanı, aynı Millî Eğitim Bakanı arkadaşlar... Bakın, siz iktidara geldiğinizde, 2002 yılında 3 milyon 275.458 olan köy okullarına kayıtlı öğrenci sayısı 2022 itibarıyla 609.137'ye kadar gerilemiş. Şimdi, ben Muş Vartoluyum, benim okuduğum okul kapalı, kapattınız bütün okulları. Yirmi yılda 19.708 okulu kapatmışsınız, köy okullarını. Ne yapıyorsunuz? 7 yaşındaki küçücük çocukları annesinden, babasından alıp götürüyorsunuz, yatılı okullara yatırıyorsunuz ve yatılı okullarda çocuklar sevgisiz büyüyor, ailesiz büyüyor, sonra da sözüm ona biz çocuklarımızı eğitiyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; şimdi, gelelim Ulaştırma Bakanlığı bütçesine. 2024 yılı bütçe görüşmeleri kapsamında ulaştırma ve altyapı karnesini hep birlikte gözden geçirelim. Önce internetten başlayalım; ülke olarak mobil internet hız sıralamasında dünyada 62'nci sırada, sabit internet hız sıralamasında dünyada 103'üncü sıradayız. Biz, yüz yılı geride bırakmış bir ülkeyiz. Biz bağımsızlığımızı ilan edip cumhuriyeti ilan ettiğimizde dünyada adı sanı olmayan ülkeler bugün çağa ayak uydurmakta ve internet hızında bizi geçmiş durumda. Bu ülkenin sorunları, gençlerimizi... Dünyanın en yavaş internetlerinden birini kullanmayı hak etmiyoruz. Telefon operatörlerine bakıyoruz; ülkede en ufak bir felaket olsa insanlar birbiriyle iletişim kuramıyor, hatlar kesiliyor; fatura ücretleri cep yakıyor ama ortada hizmet yok. İktidardan bir kişi çıkıp da "Kendinize gelin, halka düzgün hizmet verin, altyapılarınızı güçlendirin, olağanüstü durumlara karşı tedbirinizi alın." demiyor.
Şimdi, bir de demir yollarına bakalım. Arkadaşlar, bu çizelgede, bakın, burada yazıyor; demir yolları, denizcilik, havacılık, internet, daha var. Demir yollarında toplam demir yolu hat uzunluğu 2022 yılında 13.128 kilometre, hızlı trende 1.460 kilometre iken, tamamlanan ve yeni açılacak hatlarla 2023 yılında 15.195 kilometre demir yolu hat uzunluğu, hızlı trende ise 2.218 kilometre olması bekleniyordu. Kaldı ki 2011 Genel Seçimleri öncesinde AK PARTİ'nin "Türkiye hazır, hedef 2023" başlığıyla duyurduğu 2023 hedeflerinde hızlı trende 10 bin kilometre, toplamda 25 bin kilometre demir yolu vadedilmişti. 2023 yıl sonu gerçekleşen, Konya-Karaman ve Ankara-Sivas demir yolu hatlarının açılmasıyla birlikte hızlı trende 2.251 kilometre, toplamda 13.919 kilometre olmuştur. 2023 yılında hedefin gerisinde kalınmış, 2024-2025 yılında ise yeni artış hedefi konulmamıştır. 2026 yılında, yapımı devam eden demir yolu hatlarının açılacağı öngörülerek hızlı trende 2.867 kilometre, toplamda ise 14.620 kilometre hedef konulmuştur. Bu durum, ekonomik daralmanın yatırım hedefleri üzerindeki etkisini göstermektedir. Projesi tamamlanan birçok demir yolu hattının ekonomik sebeplerle yapımına geçilmediği, devam eden hatların ancak üç yıl sonra tamamlanarak hizmete açılacağı anlaşılıyor.
2011'de 4.444 kilometre uzunluğunda olan ağ için yüksek hedef konulmuştu, 10 bin kilometre ancak bugün Türkiye'de bulunan yüksek hızlı tren demir yolu uzunluğu, Ankara-Sivas hattının da açılmasıyla 1.865 kilometre olmuştur yani gerçekleşme oranı yüzde 14,87'dir, vadedilenin çeyreği bile değil. 2011 yılında 3.159 kilometre elektrikli demir yolu hattı yapılırken 2023 yılı itibarıyla toplam demir yolu hat uzunluğunun yüzde 47,56'sı elektrikli işletilmektedir, yine gerçekleşme oranı yüzde 49'dur yani hedefin yarısı bile değil. Demir yolu yük taşımacılığında yüzde 15 pay, yolcu taşımacılığında yüzde 10'du 2023 hedefi. 2023 yılında 180 adet hızlı tren setine sahip olacağımız vadedildi fakat bugün geldiğimiz noktada bu hedeflerin yarısı bile gerçekleşmedi. Bu hedeflerin gerçekleşmemesinin sebeplerini milletçe gerçekten merak ediyoruz.
Gelin, şimdi bir de kara yollarına bakalım arkadaşlar. Bakın, burada, rakamlarla kara yollarında ne yaptık bugüne kadar, ne yapamadık, yazıyor. Kara yolları demişken, Sayın Bakanımı bu yaz aramıştım ben, Ulaştırma Bakanımızı. Memleketime gitmiştim. Bizim Muş'un Varto ilçesinin Gölyayla ve Alabalık köyleri başta olmak üzere birçok köyünde hâlâ telefon çekmiyor arkadaşlar. İnsanlar ya bir dağın başına çıkıyor ya başka bir çeken yere çıkıyor; hiç kimseye ama hiçbir şekilde ulaşılmıyor. Sayın Bakanımı aramıştım, sağ olsun, müdahale edeceğini söyledi ama hâlâ sonuç alamadık. Aynı şekilde, köy yolları, yine öyle; aynı şekilde, sular, yine öyle.
Otoyol konusunda 2011'de 2.222 kilometre olan otoyol uzunluğunun 2023'e kadar 7.500 kilometreye çıkarılması hedefleniyordu. Karayolları Genel Müdürlüğünün verilerine göre bugünkü toplam otoyol uzunluğu 3.633 kilometredir, gerçekleşme oranı yüzde 26,69'dur yani yüzde 73'ü ortada yok arkadaşlar. Bölünmüş yol konusunda 2023 hedefi 36.500 kilometreydi, 2011'de uzunluk 21.000 kilometre iken on iki yılda 8.000 kilometre daha yol yapılmış durumda, bugün toplam uzunluk 29.158 kilometredir, gerçekleşme oranı yüzde 52 arkadaşlar.
Kara yollarına değinmişken bu konuya da değinmeden edemeyeceğim. Şimdi, arkadaşlar, ülkemizin dört bir yanında yaşamlarını sürdüren Alevi toplumu -bakın, özellikle söylüyorum, Alevi toplumu- tüm yurttaşlık görevlerini yerine getirirken maalesef ki hizmet alma noktasında ayrımcılığa maruz kalmaktadır. Her yurttaşımızın devletin imkânlarından ve hizmetinden eşit yararlandırılması ilkesi, ne yazık ki her geçen gün daha fazla uygulanmaz hâle gelmekte ve vatandaşlarımız arasında ayrımcılık yapılmaktadır. Bunun en somut örneği, Alevi köylerinin yol sorunudur. Nerede asfalt yol bitip yamalı veya patika yol başlıyorsa o yolun sonunun mutlaka bir Alevi köyüne veya bir mahallesine çıktığı görülmektedir. Alevi köylerinde, mahallelerinde yaşayan vatandaşlarımız, bu sorunları sıklıkla muhtarlar aracılığıyla yerel yönetimlere ve valiliklere bildirseler de yıllardır sorunlarına çözüm bulunamamaktadır. Bu sorunun tek bir il veya bölgede değil, ülkemiz genelinde yaşanması da toplumun açıkça ayrıştırıldığını göz önüne sermektedir. Vatandaşlarımıza devlet tarafından verilen hizmet Hükûmetin aldığı oy oranına göre değil, eşit yurttaşlık temeline bağlı olarak verilmelidir.
Kara yolu mega projelerine bakıyoruz, o da yap-işlet-devret modeliyle yapılmış ve faturası her gün millete kesiliyor.
Bir de limanlarımıza bakalım, arkadaşlar, hedef koydunuz, dediniz ki: "2019'a kadar en az 1 limanımızın dünyanın en büyük 10 limanı arasında yer alması için çalışacağız. Ülkenin her bölgesinde en az birer adet ana aktarma limanı tesis edilecek." Dünyanın en büyük limanı içerisinde limanımız yok. İlk 100'de ise Ambarlı Limanı 74'üncü sırada, Kocaeli Limanı 89'uncu sırada, Mersin Limanı 92'nci sırada, Tekirdağ Limanı ise 100'üncü sırada kendine yer buluyor. İlk 10 liman arasında yer alma hedefi de hayal oldu. "Bugün 15 bin olan yat bağlama kapasitemizi 2023'e kadar 3 kattan fazla artırarak 50 bine çıkaracağız, toplamda marina sayısı 100'e yükseltilecek." dediniz. 2023 yılının sonunda beklenti 30 bin yat bağlama kapasitesi, marina sayısı ise 39 adettir; her iki vaat de ortada yok
Değerli arkadaşlar, millet uzaya çıkıyor, uzay bilimleriyle ilgileniyor, biz hâlâ burada yapılması gerekip de yapılamayanları, vadedilip de gerçekleştirilmemiş sözleri konuşmaya mecbur kalıyoruz. Geri dönülemez durumda değiliz, değerli arkadaşlar, tüm bu sorunları hâlâ çözebilir ve çağı yakalayabiliriz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
DOĞAN DEMİR (Devamla) - Sayın Başkanım, bitiriyorum.
BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın.
DOĞAN DEMİR (Devamla) - Milletimize hak ettiği kaliteli hizmet bir an evvel verilmeli ve sorunlar çözüme kavuşturulmalıdır.
Genel Kurulumuzu ve milletimizi saygıyla selamlıyorum. (Saadet Partisi ve CHP sıralarından alkışlar)