GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:30
Tarih:06.12.2023

MUSTAFA ERDEM (Antalya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; torba yasanın 8'inci maddesi üzerine söz aldım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Toplumun büyük bir heyecanla beklediği torbadan maalesef toplum yararına tek madde çıkmadı. İktidarın seçim öncesi verdiği vaatler de bir başka bahara kaldı. Atama bekleyen öğretmenler, mühendisler, barınma sorunu yaşayan öğrenciler, kadro bekleyen taşeronlar, daha onlarca sayabiliriz, hepsi hayal kırıklığına uğradı. Kanun teklifiyle getirilen birçok maddenin Anayasa'ya aykırılık gerekçesiyle iptal edilen maddelerden oluşması da torbada olumlu olabilecek birçok maddeye maalesef gölge düşürmüştür. Öyle bir torba ki içeriğini belirten bir başlığı bile yok. 78 maddelik diyecektim, yolda torbaya aktardıklarınızla 86 maddelik bir kanun teklifiyle birçok maddede değişiklik yapılmaktadır. Siz niye düşüneceksiniz ki uygulayıcılar düşünsün, hangi maddeye ne sıkıştırıldığını arasın dursun; bu da sizin ayıbınız olsun. (CHP sıralarından alkışlar)

Yine, kamunun neredeyse hemen her alanında söz sahibi olan Cumhurbaşkanına, her zaman olduğu gibi bu torbada da artırmaya, azaltmaya, uzatmaya, kısaltmaya, sıfırlamaya, tavan yapmaya, hemen hemen her maddenin sonunda her konuda yetki veriyorsunuz. Bu yaklaşımınız, bir anlamda, Meclisin kendi yetkilerini kendi eliyle Cumhurbaşkanına devri anlamına geliyor; bu da gerçekten çok üzücü bir durum. Ne siz yetki vermekten utandınız, pardon usandınız, ne de Cumhurbaşkanımız yetki almaktan.

Değerli milletvekilleri, teklifin 8'inci maddesi -gelir vergisi mükellefleri açısından yapılan düzenlemeyle- yabancı ülkelerde kurulu anonim ve limitet şirketlerden elde edilen kâr paylarının Türkiye'ye getirilmesini düzenliyor; tabii, burada kâr payının elde edildiği yıl beyanname verme süresinde beyannamelerin verilmesi gerekiyor. Eğer burada amaç kayıt dışı gelirlerin beyan edilmesini sağlamak ve ülkemize döviz getirisi yaratmaksa istisnadan yararlanmak için yurt dışındaki kurumun yüzde 50'sine sahip olunmasına ilişkin konulan ön şartın beklenen faydayı azaltacağını, bunun yerine gerçek kişilerin yurt dışındaki kurumlardan elde edilen kâr paylarının tamamının ülkeye getirilmesi koşuluyla istisnadan yararlandırılmasının daha uygun ve verimli olacağını düşünüyoruz. Yani "sermayenin en az yüzde 50'sine sahip olma" şartının kaldırılıp "kâr paylarının tamamının ülkeye getirilmesi durumunda uygulanacak istisnadan yararlanma" düzenlemesi daha yerinde ve amaca uygun olacaktır.

Değerli milletvekilleri, amaç gerçekten ülkeye döviz getirisi sağlamaksa aslında daha köklü ve verimli çözüm var. Ülkede gerçek demokrasinin hâkim kılınması, Anayasa ve yasalara uyulması, adalete olan güvenin sağlanması, insan haklarına, özgürlüklere değer veren bir ülke algısının yaratılması durumunda yani güven duyulan bir ülke olmamız durumunda her gün bir Arap ülkesine el açmadan ülkemize yatırımların kendiliğinden geleceğine ve bu durumla birlikte ciddi döviz getirisi sağlanacağına inanıyoruz. Sizin iktidarınızda bu mümkün mü? İyimser olmak istiyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)