GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Burkina Faso Hükümeti Arasında Havacılık Hizmetleri Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:27
Tarih:29.11.2023

İSA MESİH ŞAHİN (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Görüşülmekte olan uluslararası sözleşmelere kabul yönünde oy kullanacağımızı ifade ediyorum. Tabii, dış siyaseti konuşuyoruz, itibarlı bir dış siyaset için dün adalet ve liyakatli bir devlet düzeninin ne kadar önemli olduğunu buradan işaret etmiştik. Yine, itibarlı bir dış siyaset için temiz siyasetin, siyasi ahlak reformunun da ne kadar önemli olduğunun farkındayız ve bu anlamda Gelecek Partisinin kamuoyuyla paylaştığı temiz siyaset belgesinden bazı kesitleri buradan paylaşmak istiyorum. Öncelikle siyasetin finansmanı konusuna değinmek istiyorum. Siyasetin finansmanı bir ülkedeki yozlaşma sürecinin ilk düğmesidir. İlk düğme yani siyasetin finansmanı doğru iliklenirse ekonomik yozlaşma ve yolsuzluklar da büyük ölçüde engellenebilir. Siyasetin finansmanının meşru zeminde kalabildiği oranda ülkemizdeki yolsuzlukların engellenmesi de mümkün olacaktır.

Bir başka husus, tam demokratik bir hukuk devleti maliye politikalarının üzerinde titremek zorundadır, zira bu politikalar kamu gelirlerinin üretken kullanımının yanında adil kullanımının da sağlanmasını belirler. Kamuda radikal bir tasarruf hamlesi yapılması ve şatafatın ortadan kaldırılması, temel hizmetlerde daha fazla eşitlik ve hatta stratejik pozitif ayrımcılık, sosyal faydası sermaye faydasından daha fazla olan yatırımlara öncelik verilmesi, hedefe yönelik yatırımlarla kaynak israfı ve yolsuzlukların engellenmesi şeffaflığa ve hesap verilebilirliğin sağlanmasına bağlıdır.

Evet, bir başka husus, mali politikaların siyasetin çıkarlarını değil vatandaşların çıkarlarını, ihtiyaçlarını öncelemesi için mali kural yaklaşımının eksiksiz bir şekilde işletilmesi gerekir. Haksızlıkların, eşitsizliklerin ve yolsuzlukların vergi sistemi üzerinden hayata geçmesine müsaade edilmemesi temiz bir siyaset için temel bir unsurdur. Bu bilincin kazanılmasında en önemli unsurların başında vatandaşların oylarıyla seçtikleri vekillerin bütçeyi yapması gelmektedir. Bütçe yapımı bütün unsurlarıyla Meclise yani millete iade edilmediği sürece kaynakların verimli, adil ve şeffaf kullanımından bahsetmek mümkün olmayacaktır.

Bir başka husus, başta kalıcı emek barışını sağlamak üzere her türlü kayıt dışılığın, bahanelere sığınılmaksızın insan onuruna yakışır bir şekilde ortadan kaldırılması gerekmektedir.

Bir başka husus, vergi teşvik ve istisnalarını kişiye ve kuruma özel olmaktan çıkarıp aynı durumda olan gerçek ve tüzel kişilerin hepsini kapsayacak adil bir düzenleme yapılmalıdır.

Yine, sistemik yolsuzluğun en belirgin uygulaması haksız kaynak transferleriyle kamunun bir zenginleşme aracı olarak kullanılmasıdır. Kamu ihalelerinde istisnasız şeffaf ve rekabetçi bir düzen sağlanmadığı sürece yozlaşma ve yolsuzluk devam edecektir.

Benzer bir şekilde, çevre ve şehir kültürünü tahrip eden imar merkezli kaynak transferlerine karşı olabilecek en sert tedbirler alınmalıdır.

Yine, sistemik bir yolsuzluk örneğine dönüşme potansiyeli yüksek olan bir diğer alan ise kamu-özel iş birliği projeleridir. Bu projelerin ülkemize yüklediği maliyetler ortadadır. Bu projelerin sözleşmelerinin tamamı gözden geçirilmeli ve gelecek nesillerin borçlandırılmasına son verilmelidir. Adil ve şeffaf olmayan teşvik dağıtımı da kamu kaynaklarının haksız transferinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu adaletsiz dağılım da son bulmalıdır.

Yine, Türkiye'de yozlaşma denilince akla gelen unsurlardan bir tanesi de kamu istihdamında yaşanan haksızlıklardır. Kamuda işe girmenin, terfi etmenin, yer değiştirmenin, ceza ve promosyonun nesnel şartlara bağlı olduğunu söylemek de imkânsızdır. Kamu hizmetine giriş, kalış ve yükselişin kayırmacılık, nepotizm ve farklı çıkarlar sebebiyle aşındırılmasına müsaade edilmemelidir. Kamuya yeni personel istihdamında mevcut bulunan mülakat sistemi kaldırılmalı, her meslek için objektif kriterlere dayalı sınavlar getirilmelidir. Ayrıca, kamu personel sayısının rasyonel olmayan kararlarla şişirilmesini de bir yolsuzluk türü olarak değerlendiriyoruz.

Değerli milletvekilleri, temiz siyasetin bütün unsurlarıyla hayata geçmesinde en önemli unsur herkesin saygı duyacağı bir denetim yapılmasıdır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Şahin, lütfen tamamlayın.

İSA MESİH ŞAHİN (Devamla) - Toparlıyorum.

Türkiye Büyük Millet Meclisi ve yargının denetimi eksiksiz bir şekilde yapması durumunda siyaseti kirleten, kamu kaynaklarını israf eden ve kamu yönetimini yozlaştıran kapılar kapatılabilir; evet, bu denetim önemlidir.

Son olarak, Gelecek Partisi temiz siyaset ahlakını ortaya çıkaracak siyasi, ekonomik ve toplumsal havanın ülkemize yerleşmesi için siyaset yapmaktadır. Bu amaca matuf olarak temiz siyaset çalışmasını kendimiz için sadece bir ödev olarak görmüyoruz, milletimize karşı bir sorumluluk, bir ahit olarak da görüyoruz. Bu duygularla temiz bir Türkiye için, temiz bir gelecek için temiz bir siyaset diyoruz.

Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; bu duygularla Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Teşekkür ediyorum. (Saadet Partisi sıralarından alkışlar)