GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:25
Tarih:23.11.2023

CHP GRUBU ADINA MÜHİP KANKO (Kocaeli) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; İYİ Partinin öğretmenlerimizin sorunları üzerine verdiği öneri üzerine Cumhuriyet Halk Partisi adına söz aldım. Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.

Öğretmenlik mesleği; yetişmekte olan nesli, ailesi, çevresi, milleti, devleti ve vatanı için daima yararlı, yapıcı, yaratıcı ve iyi bir insan, iyi bir vatandaş olarak yetiştirme sanatıdır. Öğretmenlerin yetiştirdiği bu insanlar ailesini ve milletini mutlu kılar, ülkesini kalkındırır, devletini güçlendirir. Milletimizin, ülkemizin ve devletimizin geleceği, ekonomik yönden kalkınması, her şeyden önce öğretmenlerin mesleklerinde göstereceği başarıya bağlıdır. Şunu unutmayalım ki eğitim sistemi ne kadar iyi olursa olsun öğretmenlerin önüne geçememektedir yani öğretmenler kötü olduğu zaman eğitim sistemi tamamen kötü olmaktadır. Yine, dolayısıyla, öğretmenler burada tesadüfen seçilmemeli, öğretmelerin mutlaka belli kriterleri sağlamaları nedeniyle öğretmen olmaları gerekmektedir. Büyük Atatürk ne demiş? Atatürk "Milletleri kurtaranlar yalnız ve ancak öğretmenlerdir." demiş. Öğretmenlik, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nda da özel bir ihtisas alanı olarak tanımlanmıştır.

Toplumun temelini oluşturan eğitim sistemimizin başmimarı olan öğretmenlerimizin ise birçok sorunu var. Mevcut Hükûmet 2002 yılında seçimlerle geldiğinde atanmayı bekleyen, atanmamış yüz binlerce öğretmen vardı. AKP iktidarı döneminde öğretmen artış oranı yüzde 24'lerde kalırken güvenlik kuvvetlerindeki artış oranı yüzde 88 olmuştur. Yani, bu oranlar, yanlış politikaların sonucu olarak ülkemizde çarpık bir sistemin uygulandığını göstermektedir.

Türkiye'de öğretmenlerin sorunları saymakla bitmiyor. Öğretmenlerin yüzde 52'sinin kredi kartına, yüzde 22'sinin esnafa, yüzde 25'inin şahıslara borcu var; borçla geçinmek zorunda kalan öğretmenlerin yüzde 25'i ek iş yapıyor. Bu tablo, öğretmenlik mesleğinin ve öğretmenlerin içinde bulunduğu vahim durumu anlatıyor. Öğretmenlerin kategorize edilmesi ayrıca bir dertleri. Sınavla "başöğretmen" "uzman öğretmen" gibi birtakım kategorilere ayrılmaları ayrıca bir sıkıntı. Öğretmenlik mesleğinin içinde bulunduğu durum ve sorunlar Türkiye'nin geleceği bakımından hiç de iç açıcı değildir. Öncelikle öğretmenler öğrencileri için mutlaka bir öğün sağlıklı beslenmenin sağlanmasını istiyorlar. Öğretmenler, ders dışı çalışma ücretlerinin, özellikle İYEP ve etütlerdeki ücretlerin düşüklüğünden dert yanıyorlar; sınıfların kalabalık olmasından dert yanıyorlar; vasıfsız ve liyakatsiz, sadece Hükûmete yakın sendikalara üye olduğu için atanan yöneticilerden dert yanıyorlar.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun.

MÜHİP KANKO (Devamla) - Okul öncesi öğretimlerde beş saat teneffüsüz ders görmelerinden yakınıyorlar. Çocuklara gönderilen kitapların çok basit olduğunu ve dolayısıyla diğer kitaplara, yardımcı kitaplara yönlendirildiğini söylüyorlar. İşte, böyle baktığınız zaman öğretmenlerimiz için her ne kadar pembe bir tablo çizilse de bugün öğretmenlerimizin çok sorunu var.

Burada, başta eşim olmak üzere, kayınbiraderime, baldızıma ve hepsine saygılarımı sunuyorum.

Çok teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)