GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Aile ve Gençlik Fonu Kurulması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:22
Tarih:16.11.2023

ELİF ESEN (İstanbul) - Sayın Başkanım, saygıdeğer milletvekilleri; Aile ve Gençlik Fonu Kurulması Hakkında Kanun Teklifi'nin gerekçesine baktığımızda ilgili madde şöyle diyor: "Aile birliğinin oluşması ve sağlam temeller üzerinde kurulması ile aile yapısının desteklenmesi, gençlere geleceklerini güçlü temeller üzerinde inşa etmelerinde yardımcı olunması, gençlerin girişimlerine destek verilip sosyal risklere karşı korunmaları amacıyla Fon kurulması... Buradan anlıyoruz ki amaç, ülkemizde yaşanan korkunç ekonomik şartlar altında halkın, en çok da yoksulluk ile umutsuzluk yaşayan, ezilen gençlerin aile kurabilmesi ve iş girişimlerinde bulunabilmelerine olanak sağlanması. Güzel, çok güzel, bu amaçlar bizim de günümüz Türkiyesinin zor şartlarında mücadele eden gençlerimiz, vatandaşlarımız için çok önemsediğimiz ve etkin çözümler ürettiğimiz konular fakat -evet, buraya büyük bir "fakat" koymak istiyorum- bir fon kurmadan bu amaçları gerçekleştirmek için bakanlıklar varken, devasa bütçeleri varken, tüm bu amaçları gerçekleştirmek doğal görevleriyken neden böyle bir fona ihtiyaç var?

Önce şuradan başlayalım: Elbette toplumun temel yapı taşı ailenin gözetilmesi, gençlerin çok daha umutlu ve hakkaniyetli şartlarda desteklenmesi, onurlu bir yaşam sürdürmeleri bu Mecliste varoluş sebebimiz olmalı. Sanıyorum bu çatı altındaki herkes benimle aynı görüşü paylaşıyordur. Fonun yönetim kurulunda adı geçen 5 bakanlık var ve tümünün de yetki ve görev kapsamları içinde bütçe ayırabilecekleri, ayırdıkları kalemler bunlar. Fonun tüm amaç ve hedefleri kolayca gerçekleştirilebilir ve denetime tabi, "belirlilik" ilkelerine uygun yürütülebilir ve Fona ihtiyaç duyulmaz ancak yine tüm bu imkânların vatandaşımıza, gençlerimize ulaşmasında farklı engeller de çıkıyor karşımıza, bakanlıkların üstlendiği kısımda da sorunlar var ne yazık ki. Örneğin Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının verilerinde yaptığımız analizler sonucu bütçe kalemlerinin kullanımı hakkında da aklımızda kocaman soru işaretleri oluştu. Özellikle seçim öncesi dönemde olmak üzere pek çok açık, nereye gittiği belli olmayan, üstelik oldukça büyük miktarlar tespit ettik ve bir daha sorduk: Bu Fona neden ihtiyaç duyuldu? Neden bu kanun teklifi önümüze geldi?

Yine, aslında bu Fona benzer bir fon yapısı yıllardır bulunmakta, üstelik kapanan çok fazla fondan geriye nadir kalan fonlardan. Gelirleri Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu'ndan aktarılan miktardan, işletme, iştiraklerden elde edilecek gelirlerden ve diğer gelirlerden oluşan sosyal yardımlaşma ve dayanışma vakıflarının faaliyet ve çalışmalarını gerçekleştirmek üzere de ülkenin genelinde binden fazla merkezle, il ve ilçelerde yapılanmaları mevcut. İşte, bu noktada tekrar soruyoruz: Neden yeni bir fon?

Bu konuyu AK PARTİ'nin seçim vaatleri arasında defalarca duyduk, merakla da takip ettik ancak hatırlarsınız "Aile ve gençlik bankası kuracağız." dendi. Genç arkadaşımızın farkındalığını ve gayretini kıymetli buluyoruz elbette. Biz Komisyonda önümüze geldiğinde "Fon mu, banka mı?" dedik. Biz bu konuları tartışırken bile Sayın Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanının "Banka projemizi hayata geçiriyoruz." haberi yazılı ve görsel medyada dolaşmaya devam ediyordu, birbirlerinden haberleri yok. Peki, şimdi sizlere soruyorum: 5 bakanlığın eş güdümüyle yönetilecek bir fon nasıl doğru yönetilecek? Kaynaklar hakkaniyetle nasıl dağılacak? Nasıl çarçur olmadan, başka yerlere kaydırılmadan hayatlara değer katacak. Fon yönetimine verilmiş herhangi bir çerçeve, sınırlama, koşul yok, denetim yok; bu, Fon yönetimi ne isterse yapar, nereye isterse harcar anlamına mı geliyor? Yani gençlere, ailelere harcanacak fonlar ihtiyaç hâlinde ihalelerin verildiği birkaç inşaat şirketine de kaydırılabilir mi? Tam da bu sebeple çok önemli bir konuda şeffaflık, hesap verebilirlik ve denetim.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun tamamlayın lütfen.

ELİF ESEN (Devamla) - Teşekkür ediyorum.

Fona aktarım ve Fonun harcanmasına dair denetim nasıl sağlanacak hem de bu arada bu kadar aracı kurum varken, Sayıştay raporlarının durumu ortadayken, ülkemizin fon geçmişi bu kadar sabıkalıyken? Bu Fondan kaç genç faydalanabilecek? Gençlere sağlanacak kredilendirme işlemi de yine devlet bankaları, hatta tüm bankacılık sistemi aracılığıyla yapılabilirdi. İfade ettiğim gibi, zaten bütçeyi, imkânları kullanarak, program ve projeleri tüm bankacılık sistemini kullanarak finanse etmek mümkünken kulağı tersten gösterecek şekilde bütçedeki kaynakları bir fona aktarıp onun üzerinden yapmak doğru mu? Özetle, bu kanun teklifini bir arka kapı, seçim kampanyasında kullanılacak popülist, eksik ve açıkları olan bir girişim olarak görüyoruz. Öte yandan, ülke şartları altında ezilen gençleri bu samimi duygularla önemsiyoruz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

ELİF ESEN (Devamla) - Bitiriyorum, son...

BAŞKAN - Buyurun.

ELİF ESEN (Devamla) - Her zaman konuşma hakkımız olmuyor zaten.

BAŞKAN - Buyurun lütfen, rica ediyorum.

ELİF ESEN (Devamla) - Teşekkür ediyorum.

Bu nedenle, bu Fon yerine bakanlıkların stratejik planlarıyla uyumlu, nasıl uygulanabileceği kriterlerle belli olan, şeffaf ve hesap verebilir bir sistemle denetlenebilen, adaletli planlanmış proje ve teşvik imkânları sunmasını savunuyoruz.

Bu ülke hepimizin, gençlerin; bu çatı altındaki vekillerin adil, hakkaniyetli ve vicdanlı yaklaşımına ihtiyaç var. Mesele, kasıtlı muhalefet oluşturmak değil, aksine en doğru ve etkili yollarla memleketimizdeki gençlerin önünü açmak, umutlu ve mutlu yaşamalarını sağlamak.

Teşekkür ediyorum değerli hazırun. (Saadet Partisi sıralarından alkışlar)