GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ?NİN DOĞRUDAN GÜNDEME ALINMASINA İLİŞKİN (2/162)
Yasama Yılı:3
Birleşim:82
Tarih:26.03.2013

ERKAN AKÇAY (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; tarımsal üretimde kullanılan girdilerden özel tüketim vergisi alınmamasına yönelik olarak vermiş olduğum kanun teklifi üzerine söz aldım. Muhterem heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, on yıllık AKP iktidarı döneminde, tarımın millî gelire katkısı düşmüştür, tarımsal ihracatımız, tarımsal ithalatı karşılayamaz duruma gelmiştir, tarım toprakları terk edilmekte, ekilen, biçilen alanlar azalmaktadır, köyler boşalmış, tarımda çalışan sayısı düşmüştür, çiftçimizin geliri her geçen yıl azalmaktadır.

Yine AKP döneminde enflasyon yüzde 142, mazot, ilaç, gübre fiyatları ortalama 4-5 kat artarken ürün fiyatları hemen hemen yerinde saymıştır. Bir taraftan enflasyona, diğer taraftan da 4-5 kat artan girdi fiyatlarına ezdirilen çiftçi borç batağına saplanmıştır. Çiftçilerin borcu on yılda 80 kat artarak 530 milyondan 40 milyar liraya çıkmıştır. Gübre ve elektrikte yüzde 18, zirai ilaç ve hayvan yeminde yüzde 8 KDV vardır. Tohumluklarda yüzde 1 KDV varken sebze tohumluklarında ve sebze fidelerinde yüzde 8 KDV vardır. Mazotta yüzde 15,25 KDV ve 37,61 oranında ÖTV bulunmaktadır. Tarımsal üretimdeki bu yüksek girdi fiyatları nedeniyle üretim maliyetleri yükselmekte, Türk çiftçisi yabancı ülkelerin üreticileriyle rekabet edememektedir.

Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütünün verilerine göre, Türkiye, pahalı üretim bakımından, pirinçte 16'ncı, tütün ve buğdayda 21'inci, soyada 22'nci, mısırda 26'ncı sıradadır.

Rafineri çıkışı 1 lira 44 kuruş olan mazottan 1 lira 60 kuruş ÖTV, 55 kuruş KDV alınmaktadır. Diğer paylarla beraber, 1 litre motorin 4 lira 24 kuruşa satılmaktadır. Bu yüksek vergiler nedeniyle ülkemiz, tarımda dünyanın en pahalı mazotunu kullanan ülkelerin başında gelmektedir. Mazotun litre fiyatı Mart 2002'de 1 liraydı, bugün 4 lira 24 kuruştur. Türk çiftçisinin yıllık kullandığı mazot miktarı yaklaşık 3 milyon 300 bin tondur. Çiftçilere verilen mazot desteği, tarımda kullanılan mazota ödenen bedelin yüzde 5'ini ancak karşılamaktadır. Bu rakam, mazot için çiftçinin ödediği KDV'nin ancak 4'te birine karşılık gelmektedir. Çiftçilerin kullandığı kırsal motorinin ÖTV'si euro dizele göre düşüktü. 2011 yılı Ocak ayından itibaren kırsal motorin uygulamasının kaldırılması sonunda Türk çiftçisi 250 milyon liralık ÖTV farkı ödemek zorunda kalmıştır bir yılda.

Avrupa Birliği, bütçesinin yüzde 45'ini tarıma ayırmaktadır. Tarım Kanunu'nda "Bütçeden ayrılacak kaynak gayrisafi millî hasılanın yüzde 1'inden az olamaz." denilmektedir. Tarımsal destek 2013 bütçesinde 9 milyar liradır. Bu rakam millî gelirin yüzde yarımı, bütçenin yüzde 2'si etmektedir. Buğday üreticisinin dekarda yaptığı mazot harcaması 50 liradır; buna karşılık, mazot desteği olarak aldığı prim sadece 4 liradır. Destek, yapılan masrafın sadece yüzde 7'sidir. Ülkemiz tarımında kullanılan mazotun ÖTV ve KDV'si yaklaşık 9 milyar Türk lirası tutmaktadır. Başka bir deyişle, bütçeden tarıma destek olarak 2013 yılında ayrılan 9 milyar Türk lirasının tamamı, çiftçinin ödediği mazot parasından alınan ÖTV ve KDV olarak geri alınacaktır. Bu durumda destekten söz etmek mümkün değildir.

Gemilere ve yatlara ÖTV'siz akaryakıt verilmektedir. Pırlantadan KDV alınmadığı gibi, pırlantaya şimdi de ÖTV muafiyeti getirmeye çalışan AKP Hükûmeti, çiftçilerin kullandıkları motorinden yüzde 37,61 oranında ÖTV, yüzde 15,25 oranında KDV almaktadır. Üretim maliyetlerinin düşürülmesi için çiftçilerimizin kullandığı mazota ÖTV ve KDV istisnası getirilmelidir.

Bu düşüncelerle kanun teklifimizi desteklemenizi bekler, saygılar sunarım. (MHP sıralarından alkışlar)