GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Konutların Turizm Amaçlı Kiralanmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:10
Tarih:19.10.2023

SEMA SİLKİN ÜN (Denizli) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Kanunun bir hususunda, evet kanunda yazmıyor ama bu kanunun direkt bağlantılı olduğu bir rezervasyon sistemi Booking ve Airbnb uygulamalarının Türkiye'de ofis açıp açmayacağı noktasında, bunlarla alakalı bir düzenleme yapılıp yapılmayacağı noktasında bir aydınlatmaya ihtiyaç var. Kiraya vericiler gelirlerinin yaklaşık üçte 1'ini bu mekanizmalara komisyon olarak ödüyorlar. Şimdi yeni vergi yükleri biniyor, burada bu yeni vergi yükleriyle beraber komisyonlar da üzerine konulduğunda bu sistemin tamamen çökertilmesine yönelik bir gayret olduğu ortada.

Sayın vekiller, biraz da kanunun usulüne ilişkin bir değerlendirme yapmak isterim. Turizm amaçlı kiralanan konutların belgelendirilmesi ve kiralamayla elde edilen gelirlerin kayıt altına alınarak kayıt dışı kazancın önlenmesi hakkında 30 maddeden oluşan bir torba yasadan bahsediyoruz ancak bu maddelerin sadece 9 tanesi konutların turizm amaçlı kiralanmasına yönelik; geriye kalan maddelerin 4'ü 2252 sayılı Kültür Bakanlığı Döner Sermaye Kanunu'na, 6 adedi 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu'na, 4 adedi 7174 sayılı Kapadokya Alanı Hakkında Kanun'a, 6 adedi ise 7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanun'a ilişkin düzenlemeler içeriyor. Yani 22 maddenin söz konusu kanunun ismiyle hiçbir alakası bulunmamakta, bunun yanında turizmle ilgili olduğu hâlde ve tali komisyon Turizm Komisyonu olduğu hâlde Komisyon Başkanının gereğini yapıp Komisyonu toplamadığı da bilinmekte. Ayrıca, kanun içinde Anayasa Mahkemesince iptal edilen Kapadokya Alan Başkanlığı hakkında düzenlemelerin de olduğunu ifade etmek durumundayım.

Bir önceki konuşmamda "Denetlemenin olduğu yerde rızamız vardır, bu gereklidir." demiştik ancak burada denetlemeyi ortadan kaldıran çok büyük bir madde var. Turizm Geliştirme Ajansı özel denetime tabi tutularak Sayıştay denetiminden muaf tutuluyor; bu, şeffaflıkla, denetimlilikle asla açıklanamaz bir durumdur.

12,13, 14, 15 ve 16 sayılı maddeler, ormanlık alanlarda lojman inşasının önünü açan ve millî parklarda konaklama tesislerine ilişkin tahsis yetkisini Tarım ve Orman Bakanlığından Kültür ve Turizm Bakanlığına devreden düzenlemeleri içeriyor. Ormanlık alanlarda lojman yapmanın önünü açmak yerine otellerde daha çok para kazanmak için emekçiye ayrılan odaları da kiraya veren patronlara karşı niçin bir düzenleme yapılmadığını da takdirlerinize bırakıyorum ve bu konuda bir aydınlatmaya ihtiyaç olduğunu belirtmek istiyorum.

Derdimiz gerçekten ülkemiz ve insanımız adına bir düzenleme yapmak idiyse insanca yaşamak ve çalışmak dışında bir talebi olmayan mevsimlik işçiler hakkında bir düzenleme yapılırdı; bu konuda nasıl bir dram yaşandığını sadece televizyon ekranlarından izlemiyor, hepimiz illerimizde, ilçelerimizde, ziyaretlerimizde bunlara şahit oluyoruz; bu konularda bir aydınlatma ihtiyacı olduğunu tekrar iletmek istiyorum.

Ülkemizde bir problemden daha bahsetmek istiyorum, bungalov evler problemi. Buradaki ruhsatlar konusu artık büyük bir mesele olarak karşımızda duruyor. Bu kanun kapsamında elbette değerlendirilebilir ama ruhsat problemlerinden dolayı, yasa dışı faaliyet gösterdiklerinden dolayı geçtiğimiz ay -hepinizin de takip ettiği üzere- Kırklareli'nde sel bölgesinde kurulan, ruhsatı olmayan bu tesislerde sele kurban verdiğimiz vatandaşlarımız oldu. Ülkenin dört bir yanında kontrolsüz şekilde türeyen bir yapılaşma var. Her türlü can güvenliği riskini içinde barındırıyor bu yapılaşmalar; bunlarla alakalı özel bir düzenleme gerekliliği de ortadadır, Hükûmetimizin bu konuda bizleri hem daha fazla aydınlatmasına hem de bu konuda çalışma yapılmasına, yeni facialar ortaya çıkmadan, yeni can kayıpları ortaya çıkmadan bir düzenleme yapılmasına ihtiyacımız olduğunu belirtmek istiyorum. (Saadet Partisi sıralarından alkışlar)