GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:16
Tarih:14.07.2023

MHP GRUBU ADINA MUSTAFA BAKİ ERSOY (Kayseri) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 34 sıra sayılı 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ile Bağlı Cetvellerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin 1'inci maddesi üzerine konuşma yapmak üzere Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi ve ekran başında bizleri izleyen yüce Türk milletinin tüm fertlerini saygılarımla selamlıyorum.

16 Aralık 2022 tarihli ve 7427 sayılı 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'yla merkezî yönetim bütçe giderleri için 4 trilyon 469 milyar 570 milyon 19 bin Türk lirası ödenek tahsis edilmiş, lakin 6 Şubat 2023 tarihinde meydana gelen Kahramanmaraş ili Pazarcık ve Elbistan ilçeleri merkezli toplamda 11 ilimizi etkileyen depremler nedeniyle yapılan harcamalar başta olmak üzere kamu idarelerinin ödenek ihtiyaçlarının karşılanabilmesi amacıyla yeniden bir bütçe çalışması yapmak elzem olmuştur. Bu çerçevede yapılacak iyileştirmeler doğrultusunda söz konusu teklifle 1 trilyon 119 milyar 514 milyon 513 bin Türk lirası ödeneğin ilgili kamu idare bütçelerine eklenmesi amaçlanmaktadır. Ek ödenek ihtiyacı, başta Kahramanmaraş ili Pazarcık ve Elbistan ilçeleri merkezli depremlerden kaynaklı olarak depremden zarar gören vatandaşlarımızın ihtiyaçlarının karşılanması, hasar gören konutların yeniden inşası, gerekli altyapı hasarlarının onarılması veya yeni altyapının tesis edilmesi, kamu idarelerinin yapı stokunda oluşan zararların giderilmesi gibi amaçlarla yapılan harcamalar; kamu idarelerinin akaryakıt, yakacak alımları; okul öncesi eğitimde yeniden başlatılan ücretsiz yemek dağıtımı uygulaması, taşımalı eğitim, ücretsiz ders kitabı, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri ile özel eğitim okullarında eğitim alan engelli bireylerin destek eğitim giderleri; sokak ve cadde aydınlatma giderleri, savunma ve güvenlik kurumlarının ödenek ihtiyaçları başta olmak üzere mal ve hizmet alım giderlerindeki artışlar, memur aylık katsayısındaki artışa bağlı olarak aile hekimliği hizmetlerine ilişkin giderler, engelli evde bakım destekleri, 65 yaş üstü bakıma muhtaç yaşlıların ve engelli vatandaşlarımızın aylıkları ile özel kuruluşta bakım teşvik ödemelerindeki artışlar, ilk ve ortaöğretim öğrencilerine verilen burs ve harçlıklar, aile destek programı, ücretsiz doğal gaz tüketimi; aday ve çıraklar ile işletmelerde mesleki eğitim gören, staj ve tamamlayıcı eğitime devam eden öğrencilerin ücretleri için ödenecek devlet katkısı ödemelerindeki artış; tarımsal desteklerdeki artış, beslenme ve barınma yardımlarındaki artışlar, asgari ücret artışına bağlı bireysel emeklilik devlet katkısındaki artış ve esnaf, sanatkâr ve çiftçilere sağlanan hazine faiz destekli krediler nedeniyle Halkbank ve Ziraat Bankasının görevlendirme giderlerindeki artışlar, sermaye giderlerindeki artışlar TMO ve TÜRKŞEKER'in ödenmemiş sermayesinin tamamlanması ve Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollarının yatırım nitelikli ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla yapılan giderler ile faiz giderleri ve diğer giderlerdeki artışlardan kaynaklanmaktadır.

Öte yandan, merkezi yönetim bütçe gelirlerinin 2022 yılı gelir tutarlarının beklenenin üzerinde gerçekleşmesinin 2023 yılı gelirlerine olumlu etkisi, makroekonomik göstergelerde beklenen değişiklikler, 7440 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun kapsamındaki tahsilatlar ve ilk beş aylık bütçe gelir gerçekleşmeleri de göz önünde bulundurulduğunda bütçe kanunu gelir hedeflerinin üzerinde gerçekleşeceği tahmin edilmektedir.

Bu çerçevede, söz konusu teklifin konuşmama konu olan 1'inci maddesinde merkezî yönetim bütçe giderleri için 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'na bağlı A işaretli cetvele 1 trilyon 119 milyar 514 milyon 513 bin Türk lirası ilave ödenek eklenmesi teklif edilmektedir. Eklenen bu ödeneğin 100 milyar 758 milyon 677 bin Türk lirasının mal ve hizmet alım giderleri, 80 milyar 540 milyon Türk lirasının faiz giderleri, 258 milyar 903 milyon 405 bin Türk lirasının cari transferler, 67 milyar 430 milyon 338 bin Türk lirasının sermaye giderleri, 483 milyar 736 milyon Türk lirasının sermaye transferleri, 51 milyar 160 milyon 500 bin Türk lirasının borç verme giderleri, 76 milyar 985 milyon 357 bin Türk lirasının yedek ödenek için tahsis edilmesi teklif edilmektedir. Deprem zararlarının giderilmesi amacıyla ihtiyaç duyulan ödeneklerin toplamı 527 milyar 290 milyon 833 bin liradır. Bazı özel bütçeli idareler ile düzenleyici ve denetleyici kurumlar harcamalarını öz gelirleriyle karşılayabilmektedir ancak özel bütçeli kurumların önemli bir kısmının öz gelirleri harcamalarını karşılamakta yeterli olmamaktadır, dolayısıyla öz gelirleri yeterli olmayan idarelerin ek bütçe kanunu kapsamında yapacakları ilave harcamalarını karşılayabilmek amacıyla genel bütçeden hazine yardımı aktarılması gerekmekte olup bu amaçla söz konusu ek bütçe maddeleri teklif edilmektedir.

Konuşmamı noktalamadan önce, yarın 7'nci seneidevriyesini idrak edeceğimiz, ederi 1 dolar olan FETÖ'nün gayrimeşru çocuklarının devletimize ve milletimize karşı başlattığı hunhar darbe girişiminde Hakk'a yürüyen 15 Temmuz şehitlerimizi rahmetle ve minnetle anıyor, kahraman gazilerimize şükran ve hürmet dileklerimle birlikte, sağlıklı, huzurlu ve uzun bir ömür temenni ediyorum. Aklımızdan bir an olsun çıkarmayalım ki kahramanlar vurulunca değil, unutulunca ölürler. 15 Temmuzda o meşum saatleri, melun emelleri, hain niyetleri de unutmadık, unutmayacağız, unutturmayacağız.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Milliyetçi Hareket Partisi olarak asrın felaketinin açtığı yaraları maddi anlamda ivedilikle sarabilmek amacıyla söz konusu teklifi olumlu değerlendiriyor, destekliyor, vatanımıza ve milletimize hayırlara vesile olmasını Cenab-ı Allah'tan niyaz ediyorum.

Saygılarımla. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)