GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 6/2/2023 Tarihinde Meydana Gelen Depremlerin Yol Açtığı Ekonomik Kayıpların Telafisi için Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi İhdası ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:15
Tarih:13.07.2023

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI MEHMET MUŞ (Samsun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Dün Sayın Tanal'ın sorduğu, bugün tekrar ettiği soruyla ilgili cevap vermek istiyorum.

Sayın Tanal, dün tabii, ben siz soru sorduktan sonra bir daha Komisyon sıralarına gelmedim, onun için cevap veremedim yoksa bilgi notum hazırdı.

6 Şubat 2023 tarihinde meydana gelen deprem sonrasında yapılan kampanyada 5 Temmuz 2023 tarihine kadar 85 milyar 248 milyon 189 bin 877 lira nakit olarak yatırılmıştır. "Türkiye Tek Yürek" kampanyası dışında da deprem bağışları yapılmıştır. Bu yardımlarda da 26 milyar 985 milyon 72 bin 139 TL bağışlanmıştır. Tüm deprem kampanyalarında şu ana kadar toplam 112 milyar 233 milyon 262 bin 16 Türk lirası toplanmıştır. Deprem kampanya hesaplarından depremzedelere hane başı ödeme, vefat yardımı, taşınma, kira ödemesi, çadır, konteyner, gıda ve benzeri alımlar için 38 milyar 230 milyon 575 bin 184 Türk lirası harcanmıştır. Şu anda deprem kampanya hesabında bulunan rakam 74 milyar 2 milyon 686 bin 832 Türk lirası civarındadır.

Bir diğer konu: Borçlanma limitine ilişkin kanuni düzenlemenin daha önce yapılmış olduğu ve Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edildiği yönünde bazı görüş ve değerlendirmeler dile getirildi. Bu kanun teklifinde olduğu için bu konuya giriyorum. Yılı bütçe kanunuyla belirlenen borçlanma limiti 2009, 2017, 2019, 2020 ve 2022 yıllarında 4749 sayılı Kanun'a eklenen geçici madde hükümleri kapsamında artırılmıştır. 2017 ve 2020 yıllarındaki düzenlemelere yönelik Anayasa Mahkemesinde iptal davası açılmış olup Anayasa Mahkemesi söz konusu değişikliklerin Anayasa'ya aykırı olmadığı ve iptal talebinin reddi yönünde karar vermiştir. Dolayısıyla yapılan düzenleme anayasal denetimden geçmiş bulunmaktadır.

MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Başkanım, bağışlama talebinde bulunup da ödeme yapmayanların listesini açıklar mısınız?

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI MEHMET MUŞ (Samsun) - Yine Sayın Tanal...

MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Kaç kişi ödeme yapmadı; listesi nedir?

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI MEHMET MUŞ (Samsun) - Sayın Tanal, şöyle bir usulümüz yok...

MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Eksik cevap verdiğiniz için hatırlatıyorum ben.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI MEHMET MUŞ (Samsun) - Tabii, Sayın Başkan yönetiyor Meclisi. Sizin sorduğunuz sorulara ben de bir cevap veriyorum.

MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Eksik cevap verdiniz.

BAŞKAN - Sayın Tanal, Başkan konuşmasını bitirsin.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI MEHMET MUŞ (Samsun) - Siz bu cevabı yeterli bulursunuz bulmazsınız, onu bilemem. Dolayısıyla, tartışmalar kamuoyunun önünde yapılmaktadır. Bununla alakalı soruları farklı kurumlara tekrar sorabilirsiniz.

MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Siz soruya eksik cevap verdiniz.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI MEHMET MUŞ (Samsun) - Benim sizlerle paylaşacağım rakamlar bunlardır, sorduğunuz sorunun kanun teklifiyle alakalı da bir ilgisi bulunmamaktadır.

MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Siz o dönem Bakandınız.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI MEHMET MUŞ (Samsun) - Ama ben size kamuoyunu, Genel Kurulu bilgilendirme adına size cevap verdim, dolayısıyla bu, kanun teklifiyle ilgili bir konu değildir; özellikle altını da çizmek isterim. Ben şu an elimdeki bilgiyi sizlerle paylaşıyorum, daha fazla detayı diğer kurumlardan sorabilirsiniz.

Teşekkür ediyorum.

"Borçlanma limitinde artış sonucunda oluşturulacak kaynağı nasıl değerlendireceksiniz?" şeklinde bir soru ve değerlendirme yapıldı. 2023 yılı Ocak-Haziran döneminde 436,3 milyar iç borçlanma, 7,5 milyar ABD doları karşılığı 140,5 milyar TL dış borçlanma gerçekleştirilmiş durumdadır. İlgili borçlanma tutarları çerçevesinde 2023 yılı Ocak-Haziran döneminde net borç kullanım tutarı ise 424,6 milyar TL seviyesindedir.

Borçlanma limitinin artırılmasına ilişkin düzenlemeyle ülkemizde yaşanan deprem afetinin ekonomik ve sosyal etkilerinin azaltılması nedeniyle ortaya çıkan ilave finansman ihtiyacının karşılanması ve hazine nakit rezervinin güçlü seviyede tutulabilmesi amaçlanmakta olup 2024 yılının ilk çeyreğindeki borç servisinin etkin bir şekilde yönetilmesi bakımından da bu önemli bir kazanım sağlayacaktır; dolayısıyla borç nakit akışını yönetilmesinde ağırlıklı olarak da bu borçlanma limiti kullanılacaktır.

Aslında yine bu teklifle alakalı olmamak birlikte Samsun Milletvekilimiz doğrudan şahsıma yönelik bir soru sordu. Sayın Milletvekili, ben 2011'den beri buradayım, aynı seçim çevresinden geldiğim bir milletvekiliyle Genel Kurulda bir polemiğe, tartışmaya şimdiye kadar girmedim, girmem. Dolayısıyla, aynı şehirden geldiğim için sizinle de böyle bir polemiğe girmeyeceğim.

Bir diğer konu, Terme'yle ilgili dile getirdiğiniz, ifade ettiğiniz Terme'nin yatırımlarıyla tabii ki yakından ilgileneceğim fakat dile getirdiğiniz rakamları tekrar kontrol etmenizi size tavsiye ediyorum, o rakamları size kim verdi bilemiyorum ama kontrol etmenizde ve teyit etmenizde fayda vardır.

Samsun'a uzaktan değil, yakından bakıyorum ve inanın, sizden çok daha fazla hizmet edeceğim Samsun'a. Samsun'u önemli bir üretim merkezi hâline getireceğiz ve Samsun'u önemli bir üretim merkezi hâline getiriyorken sizler de Samsun'dan seçilen bir milletvekili olarak mutlaka bu misyonumuza ve bu ortaya koyduğumuz iradeye destek olacaksınız; bunda en küçük bir şüphe duymuyorum. Dolayısıyla hep birlikte Samsun'u kuzeydeki önemli bir üretim merkezi hâline getireceğiz. Ben sayın milletvekilinin bize önemli bir katkı vereceğini düşünüyorum.

GÖKHAN GÜNAYDIN (İstanbul) - Müthiş cevaplar gerçekten, müthiş cevaplar, gerçekten müthiş cevaplar, sorunun özüyle alakası olmayan müthiş cevaplar(!)

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANI MEHMET MUŞ (Samsun) - İlerleyen dönemlerde de daha sık görüşeceğiz.

Çok teşekkür ediyorum.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.