GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:83
Tarih:03.04.2023

İFFET POLAT (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekillerimiz; 434 sıra sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'miz hakkında söz almış bulunmaktayım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Bilindiği üzere, sanayi tesislerinin kuruluşu, arazi satın alımı, altyapı inşaatı, fabrika kurulması, ham madde ve işgücü ihtiyacı gibi büyük maliyetler içermektedir. Her türlü sosyal donatı alanlarını içeren OSB'ler içerisinde yer alan sanayicilerimize sunulan altyapı ve sanayi destek hizmetleri üretim girdi maliyetlerinin önemli ölçüde düşmesini sağlamaktadır.

Türkiye'de 1962-2002 yılları boyunca kurulan OSB'lerde mevcut parsel sayısı yaklaşık 30 bin civarındayken 2002 yılı sonrasında parsel sayısı yaklaşık 3 kat artırılarak 82 bin parsele ulaşmıştır. Tahsisi yapılan parsel sayısı yaklaşık 22 binden 68 bine ulaşarak 3 katına, üretimde bulunan parsel sayısı ise yaklaşık 11 bin parselden 57.600 parsele yükselerek 5 katına çıkarılmıştır. Bugün itibarıyla, sicil verilerek tüzel kişilik kazandırılan OSB sayısı 353'e ulaşmıştır. Bu OSB'lerden 264 adedi faaliyette olup 89 adedinde ise proje, kamulaştırma ve inşaat işlemleri devam etmektedir. Faal olan OSB'lerde ise üretimde olan 57.600 parselde yaklaşık 2,5 milyon kişiye iş imkânı sağlanmıştır. OSB'lerdeki boş parsellerin tahsisinin yapılarak inşaatlarının tamamlanmasıyla birlikte bu rakamın 3 milyon kişiye ulaşması beklenmektedir. Ülkemizin sanayi sektöründe çalışan istihdamın yaklaşık yüzde 40'ı organize sanayi bölgeleri üzerinden sağlanmaktadır. Bazı vekiller burada milletin işinden, aşından bahsettiler, tam da OSB Kanunu bu iş için hazırlanmıştır; milletimize yeni iş, yeni ekmek imkânı sunmak için teklifimiz Meclise getirilmiştir.

İhracat gerçekleştirilen 244 OSB'de OSB başına ortalama 252 milyon dolar ihracat sağlanmaktadır. OSB'lerimizde ihracat yapan yaklaşık 10 bin işletmenin gerçekleştirdiği 65 milyar dolarlık ihracat ülkemize yapılan toplam ihracatın yüzde 43'ünü oluşturmaktadır.

2023 yılında büyümek ve kapasitesini artırmak isteyen sanayicilerimiz için OSB uygulamalarına yönelik istikrarlı devlet desteğinin sağlanmasına da devam edilecektir. Bu doğrultuda çalışmalarımız da hızla devam etmekte, 26 ilde bulunan OSB'ler için 11.395 hektar büyüklüğünde 33 adet yeni proje ile 37 ilde 18.787 hektar büyüklüğünde 62 OSB ilave alan yer seçimi çalışmaları devam etmektedir.

Bu kanun teklifimiz kabul edildiğinde, yürürlüğe girmesiyle beraber OSB'lerimizin yeşil OSB'lere dönüşümü hızlanacaktır. Yeşil altyapı yatırımını desteklemek için Dünya Bankası OSB Projesi kapsamında ülkemizde seçilen organize sanayi bölgelerinin verimliliğini ve çevresel sürdürülebilirliğini artırmak amacıyla OSB uygulamalarımızın finansmanı için Dünya Bankasından projenin toplam bütçesi 300 milyon dolar ve proje süresi beş yıl olarak belirlenen kredi desteği sağlanmıştır. Bu projenin tümüyle hayata geçmesiyle birlikte yıllık yaklaşık 29 milyon metreküp atık suyun arıtılması, 28 bin megavatsaat enerji tasarrufu, 6,6 milyon metreküp su tasarrufu ve 18 bin metreküpton karbondioksit salınımı azaltımı gerçekleştirilecektir.

Yine, bu kanun teklifi kapsamında, OSB'lerin kuruluşu aşamasında kaynak ihtiyaçlarının giderilebilmesi için ön tahsis uygulaması düzenlenmektedir. Bu tahsis ve satışların şeffaflık ilkesi ve ikincil mevzuata uygun yapılması öngörülmektedir. Sanayi parseli arzını artırmak için jeolojik ve jeoteknik etütlerin yapılması kaydıyla sanayi alanlarındaki OSB'ye dâhil edilmesi ya da OSB olarak belirlenmesi, OSB içindeki boş parsellerin OSB'ye kazandırılması ve sanayi yapılarının bulunduğu alanların OSB ilan edilerek daha planlı hâle getirilmesi amaçlanmaktadır.

Yine, bu teklifimizde, OSB'lerin üstyapılı sanayi parseli satışına veya kiralanmasına olanak sağlanmaktadır. Bu sayede yerli ve yabancı yatırımcıların sıklıkla talep ettiği OSB içinde fabrika binalarının kiralanması ve satın alınması mümkün olacaktır.

Sayın Başkanım, değerli milletvekillerim; Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının görev sahasında yer alan düzenlemeler kapsamında bazı maddelere de değinmek istiyorum. 3213 sayılı Maden Kanunu kapsamında yürütülen madencilik faaliyetleri kapsamında ihtiyaç duyulan elektrik enerjisi için tüketimi karşılamak amacıyla ülkemiz genelinde artan elektrik ihtiyacı da dikkate alınarak yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı lisanssız elektrik üretim tesislerinin altyapı tesisi kapsamına alınması hedeflenmektedir.

Değerli milletvekilleri, yapılan düzenlemeyle, ihraç edilen doğal gaza ilişkin iletim tarifelerinin, yurt içi iletim tarifelerinin tabi olduğu kısıtlamalara tabi olmaması sağlanmaktadır. Bu noktada, EPDK'ye, arz güvenliği, piyasadaki rekabet durumunun, ortamın iyileştirilmesi ve sistem işleyişi gibi hususlarda Bakanlık görüşü almak kaydıyla ihracata ilişkin iletim tarifelerine ilişkin daha farklı içerikte usul ve esaslar belirleme yetkisi verilmektedir.

Yine, düzenlemeyle, Türkiye doğal gaz piyasasında alım satım yapacak yerli ve yabancı şirketlerin güven duyacağı objektif kurallara dayalı rekabetçi bir piyasa oluşturulması hedefi doğrultusunda doğal gaz ithalatına hem BOTAŞ hem de özel sektör tüzel kişileri açısından serbestlik getirilmesi amaçlanmaktadır.

Bu kanun teklifi içerisinde, 6 Şubat Kahramanmaraş Pazarcık merkezli depremden dolayı olağanüstü hâl ilan edilen iller ile genel hayata etkili afet bölgesinde bulunan il özel idareleri, belediyeler, sanayi ve ticaret odalarının muaccel borçlarına ilişkin olarak Hazine ve Maliye Bakanlığı ve İller Bankası alacaklarının kalkınma ajansları tarafından takiplerinin durdurulması; 2025 yılı Haziran ayı sonuna kadar muaccel borçlara faiz işletmeden işlem yapılmaması; bu maddenin yayımlandığı tarihten önce 2023 yılı için tahakkuk eden katkı payı borcunu ifa eden il özel idareleri, belediyeler, sanayi ve ticaret odalarına, ödedikleri katkı payı faizi işletilmeksizin ya da yeniden değerlemeye tabi tutulmaksızın bu maddenin yayımlandığı tarihten itibaren otuz gün içerisinde ilgili kalkınma ajansı tarafından iade edilmesi sağlanacaktır.

Son olarak, Vakıflar Genel Müdürlüğüne ve mazbut vakıflara ait taşınmazların uzun süreli kiralama hükümleri ile adi kira hükümlerinin ayrılması, ayrıca "tarımsal faaliyet amaçlı kullanım" kavramı eklenerek uygulamada mevcut durumun mevzuat olarak düzenlenmesi amaçlanmaktadır. Böylece, kültürümüzün en kadim alanlarından biri olan vakıfların vakıf ruhuna uygun olarak ihya edilmesi amaçlanmaktadır.

Sayın Başkanım, değerli milletvekillerim; teklifimiz özetle bu hususları içermektedir. Teklifimizi arz eder, sözlerime son verirken yapılan düzenlemenin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını dilerim.

Sizleri saygıyla selamlıyorum.