| Konu: | ELEKTRİK PİYASASI KANUNU (S.S.:426) |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 77 |
| Tarih: | 13.03.2013 |
MHP GRUBU ADINA ALİM IŞIK (Kütahya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşmekte olduğumuz Elektrik Piyasası Kanunu Tasarısı'na eklenen bir önerge üzerinde söz aldım. Yeni madde hâline çevrilmiş ve bu maddeyle biraz önce EPDK'nın mevcut yapısına uygun bir düzenlemeyi öngören kanun maddesinin ardından şimdi de EPDK'da çalışan personelin şu anda çalıştıkları işlerde ve kadrolarda çalışmalarına devamını öngören ve almış oldukları özlük haklarında herhangi bir gerilemeye yol açmayacak ve mağduriyet yaratmayacak ek bir madde olarak bunu algılıyoruz. Ancak, burada, tabii, kurumun ihtiyaç duyduğu yerlerde görevlendirme ya da var olan personelin bir nevi emekliliğe zorlanması gibi hükümlerin de yer aldığını altını çizerek ifade etmek istiyorum. Temennim şudur: Bu düzenlemeden sonra, çalışan personelin yeni mağduriyetlere yol açacak uygulamalardan inşallah kaçınılacağı yönündedir. Kurum çalışanlarının ve Bakanlığın böyle bir uygulamada bulunmayacağını ümit ediyor ve en azından öyle olması gerektiğini ifade etmek istiyorum.
Bu, biraz önce geçen maddeye ilave bir maddedir ve olması gereken bir düzenlemedir. Herhâlde kanun yazım tekniği açısından olsa gerek ki ayrı bir madde olarak önümüze geldi. Yerinde olan bir madde olduğunu düşünüyorum fakat yeni mağduriyetler yaratılmamak kaydıyla. Biraz önce önergede bahsettiğim konunun da bundan sonraki, kurum içerisinde yapılacak yarışma sınavlarıyla çözüleceğini ümit ediyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bu vesileyle bir konuyu daha Bakanlık çalışanlarına ve Sayın Bakanın düşüncelerine ve takdirine sunmak istiyorum. Bilindiği gibi elektrik piyasasında TEİAŞ'ın yapması gereken bazı iletim altyapısını bugün yatırımcılar işlerinin uzamaması adına yapıyor ve yaptıktan sonra bu altyapıyı TEİAŞ'a iade ediyorlar. Dolayısıyla bu altyapının içerisinde bazı yerlerde 1 kilometre, bazı yerlerde belki 10-15 kilometreye varan iletim hatları altyapısı yapılıyor. Burada, şalt tesisleri ve 154 veya 380 kilovat enerji nakil hatları dâhil olmak üzere ciddi maliyetler içeren yatırımlar söz konusu. Bu yatırımlar yatırımcı tarafından yapılıp TEİAŞ'a devredildikten sonra TEİAŞ on yıl süreyle bu yatırım bedelini daha önce çıkartılan bir tebliğ doğrultusunda, maliyet hesabı dikkate alınarak yani Hazine Müsteşarlığı iç borçlanma faizleriyle birlikte on yılda geri ödüyordu.
Şimdi, 5 Ocak 2012 tarihli düzenlemeyle, söz konusu faizler kaldırıldı. Dolayısıyla milyarlarca lira yatırım yapan yatırımcının parasını geri öderken TEİAŞ 10 taksitte, on yılda ödüyor, herhangi bir faiz ödemiyor. Bu yatırımcı bu parayı faizle aldı, borçlanarak aldı. Dolayısıyla birçok konuda yatırımcı şu anda mağdur edilmiş durumda ve özellikle de sadece aylık taksitler gecikirse faiz ödüyor. Yani zamanında TEİAŞ aylık taksitlerini öderse herhangi bir faiz ödemeden, yatırımcının dış veya iç finansman kaynaklarından finansman bularak yaptığı ve maliyeti ciddi anlamda ona yük getirecek düzeyde yükselmiş olan parayı faizini almadan geri ödeyerek güya mağdur edilmiyor ama bu, çok ciddi mağduriyetlere yol açıyor ve ayrıca yatırım tutarının tespitinde de en düşük borçlanmayı dikkate alıyor. Hâlbuki en azından ortalama borçlanma faiziyle bu işlemler yapılsa yatırımcı kısmen de olsa, biraz daha mağduriyetten kurtarılacak ama hesabı yaparken en düşük maliyet üzerinden bu işlemler öngörülerek yapıldığı için yatırımcının ciddi anlamda bunda mağduriyeti söz konusudur. Bunun mutlaka düzeltilmesi ve yeniden düzenlenmesi gerektiğini bir kez daha buradan yetkililerle duyuyorum.