| Konu: | ELEKTRİK PİYASASI KANUNU (S.S.:426) |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 77 |
| Tarih: | 13.03.2013 |
MEHMET DOĞAN KUBAT (İstanbul) - Sayın Başkanım, çok değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 426 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın 30'uncu maddesine (2)'nci fıkradan sonra gelmek üzere önerilen madde ihdası üzerinde şahsım adına görüşlerimi ifade etmek üzere söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygılarımla selamlarım.
Değerli arkadaşlar, bu madde ihdası bir kanun boşluğunu doldurmayı amaçlamaktadır. Sebebi şudur: Anayasa Mahkemesinin 2009/90 esas sayılı kararıyla 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu'nun 9'uncu maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesi iptal edilmiş ve bu iptal hükmü 14 Mayıs 2011 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanmış, Anayasa Mahkemesi bu kararında iptal hükmünün Resmî Gazete'de yayımdan itibaren bir yıl sonra yürürlüğe girmesine karar vermiştir.
İptal edilen hükmün mahiyeti şudur: Değerli milletvekilleri, Anayasa'nın 128'inci maddesi, kamu personeliyle ilgili yapılacak yasal düzenlemelerdeki temel esasları ve ilkeleri belirlemektedir. Buna göre, Anayasa'nın 128'inci maddesinin ikinci fıkrasında: "Memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri kanunla düzenlenir. Ancak, malî ve sosyal haklara ilişkin toplu sözleşme hükümleri saklıdır." hükmü yer almaktadır. Buna göre, bu maddenin kapsamına giren kişilerin statü ve özlük haklarına ilişkin düzenlemelerin muhakkak kanunla yapılması gerekir ancak Anayasa Mahkemesince iptal edilen 4628 sayılı Kanun'un 9'uncu maddesinin birinci fıkrasında "Kurumun hizmet birimleri; Kurum görev ve yetkilerinin gerektirdiği sayıda daire başkanlıkları şeklinde teşkilatlanmış ana hizmet birimleri, danışma birimleri ve yardımcı hizmet birimlerinden oluşur." şeklinde bu teşkilatın yapısının nasıl oluşacağı kanunla düzenlenmiş iken yine birinci fıkranın ikinci cümlesinde "Kurumun hizmet birimleri ile bunların görev ve sorumlulukları, kadro unvanları ve sayıları Kurulun önerisi -yani EPDK'nın önerisi- üzerine Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir." diye bir hüküm konmuştur. Dolayısıyla, Anayasa Mahkemesi, Anayasa'nın 128'inci maddesi gereğince EPDK'daki kurum personelinin özlük haklarının, statülerinin kanunla düzenlenmesi gerekirken bunun yönetmeliğe yapılan atıf gereğince yönetmelikle -ki, bunlar yönetmelikle düzenlenmiş idi o dönemde- düzenlenmiş olmasını Anayasa'nın 7, 123 ve 128'inci maddelerine aykırı görerek iptal etmiştir. Yine Anayasa Mahkemesi kararının gerekçesinde, EPDK'nın da içinde yer aldığı düzenleyici ve denetleyici kurumlar yasayla kurulmuş olan kamu tüzel kişileridir ve Anayasa'nın 123'üncü maddesinde ifade edildiği üzere, idarenin bütünlüğü ilkesi içerisinde yer alırlar ve yasayla düzenlenmeleri gerekir. Keza, düzenleyici ve denetleyici kurumlarca gerçekleştirilen ve genel idare hizmetleri esaslarına göre yürütülmekte olan kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli nitelikteki görevleri ifa eden kamu görevlilerinin statüleri de 128'inci madde gereğince yasayla düzenlenmek zorundadır. Aynı şekilde, idarenin sahip olacağı kadroların ihdası ve kadroların kaldırılması konuları da kamu görevlilerinin statüsüyle yakından ilgili olduğundan bunların da yasayla düzenlenmesi gerekir. Bu nedenle mevcut düzenlemenin iptali gerekir diyerek mevcut 9'uncu maddenin ikinci cümlesini iptal ettiğinden, ortaya çıkan yasal boşluğu, Mayıs 2012 tarihinden itibaren ortaya çıkan bu yasal boşluğu doldurmak amacıyla işbu önerge verilmiş ve önergede kurumun kadro, teşkilat yapısıyla birlikte kurum personelinin statüsü, atanma usulü ve özlük hakları da bu önergeyle düzenlenmiştir.
Dolayısıyla, değerli arkadaşlar, şu anda Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenmiş söz konusu düzenlemenin yasaya taşınması işlemi yapılmaktadır. Bu nedenle önerge yerindedir.
Desteklerinizi bekler, yüce heyetinizi saygılarımla selamlarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)