| Konu: | CHP Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 6 |
| Birleşim: | 58 |
| Tarih: | 02.02.2023 |
İYİ PARTİ GRUBU ADINA DURSUN ATAŞ (Kayseri) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; akaryakıt istasyonlarının sorunlarının araştırılması konulu CHP grup önerisi üzerine İYİ Parti Grubu adına söz aldım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, ülkemizde 14 bine yakın akaryakıt istasyonu bulunmaktadır. Bu istasyonlar tabiri caizse vergi dairesi gibi çalışmakta, hazineye kurumlar vergisinden daha fazla katkı sağlamaktadır. Aynı zamanda 250 bin civarında istihdam sağlayarak ülke ekonomisi için de önemli bir konumda bulunmaktadır. Ancak son yıllardaki pandemi, ülkemizin içinde bulunduğu derin ekonomik kriz, girdi ve akaryakıt fiyatlarına sürekli zam yapılması, yine akaryakıt sektöründeki yanlış uygulamalar nedeniyle birçok akaryakıt istasyonu iflasın eşiğine gelmiştir.
Özellikle, EPDK tarafından alınan 2005 yılındaki kararla on yedi yıldır uygulanan sabit kâr marjı, taban fiyat uygulaması bugün akaryakıt istasyonlarını kapanma noktasına getirmiştir. Bugün, akaryakıt istasyonlarının kâr payları yüzde 60 oranında düşmüştür. Diğer taraftan ise son iki yılda personel, elektrik, işletme giderleri, POS komisyonu, kira, kredi, finansman maliyeti gibi girdiler yaklaşık 3 katına çıkmıştır. Yine, bir taraftan kâr oranları düşerken diğer yandan giderler sürekli artmaktadır.
Değerli milletvekilleri, akaryakıt istasyonlarının günde 10 bin litrelik satış yapması hâlinde elde ettiği brüt kâr yüzde 4,37'dir, brüt giderleri ise yüzde 7,71'dir. Peki, bu ne demektir? Bu istasyonların yüzde 3,34 zarar etmesi demektir. Daha net rakamlarla ifade etmek gerekirse, bu akaryakıt istasyonları ayda 60 bin ile 80 bin arasında zarar etmektedir. İstasyonlar bu zararlarını ise market, kafe gibi ek gelirlerle gidermeye çalışmaktadır. Üstelik kırsal istasyonlarda, Anadolu istasyonlarında bu imkân da bulunmamaktadır. Bu tabloda akaryakıt istasyonlarının faaliyetlerine devam etmesi imkânsızdır. Kaldı ki ülkemizde bayi satış ortalaması 3 bin litredir. Bu da akaryakıt istasyonlarının üçte 1'inin kapanma tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu göstermektedir. Bu durum da sadece istasyonların iflası sonucunu doğurmaz, hem hazinenin önemli bir vergi kaybına uğraması hem de 250 bin insanımızın işsiz, yaklaşık 1 milyon insanımızın da gelirsiz kalması anlamına gelir ya da istasyonların usulsüzlüğe ve kaçakçılığa yönelmesini tetikler.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.
DURSUN ATAŞ (Devamla) - Sayın Başkanım, tamamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, bu nedenle, istasyonların ayakta kalabilmesi için acilen bir düzenleme yapılmalı ve tüketiciye bu yansıtılmadan bayi kârları artırılıp vergiler indirilmelidir. Akaryakıt sektöründe uygulanan yüzde 18'lik KDV oranı yüzde 8'e indirilmelidir. Nakliye giderleri artı maliyet olarak pompa satışlarına eklenmeli, ayrıca kaçak akaryakıtın önüne geçilmeli, TÜPRAŞ çıkış fiyatının bile altında yakıt satan istasyonlar sıkı şekilde denetlenmelidir.
Akaryakıt istasyonlarını kapanmaya sürükleyen başta kâr marjı olmak üzere tüm sorunları araştırmak, bu sorunların önüne geçmek elzemdir. Bu yüzden CHP'nin grup önerisini desteklediğimizi söylüyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti ve CHP sıralarından alkışlar)