| Konu: | İÇ TÜZÜK 37'YE GÖRE DOĞRUDAN GÜNDEME ALINMA ÖNERİSİ |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 76 |
| Tarih: | 12.03.2013 |
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nda değişiklik yapılmasına dair kanun teklifimizin doğrudan gündeme alınması için söz aldım. Muhterem heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Kanun teklifimizle iki konuda düzenleme öneriyoruz. Birincisi, emeklilik döneminde faaliyetine devam eden esnaf ve sanatkârlardan sosyal güvenlik destek primi kesintisinin kaldırılmasını getiriyoruz. İkincisi, vazife malullüğü almakta olanların esnaf olarak çalıştıkları süre içerisinde sosyal güvenlik destek priminden hariç tutulmasıdır.
Esnaf ve sanatkârımız, sermaye ve refahın tabana yayılmasında, gelir dağılımının iyileştirilmesinde, sosyal dengelerin korunmasında ekonomik ve sosyal görevler üstlenmektedir.
Ülkemizdeki iş yerlerinin yüzde 99'u esnaf ve küçük işletmelerden oluşmaktadır. İstihdamın yüzde 77'sinin, ekonomide yaratılan katma değerin yüzde 36'sının esnaf tarafından sağlandığını dikkate aldığımızda bu fonksiyonların önemi açık bir şekilde ortaya çıkmaktadır. Esnaf ve sanatkârımız aynı zamanda millî, manevi ve geleneksel değerlerimizin ete, kemiğe bürünmüş hâlidir.
Ocak 2013 itibarıyla 2 milyon esnafımız vardır. Yine, bu verilere göre 2005-2013 tarihleri arasındaki sekiz yıllık dönemde 1 milyon 180 bin esnaf kepenk kapatmıştır. Bu büyük rakamın ortaya çıkmasına etki eden nedenleri ana başlıklar hâlinde şöyle sayabiliriz: Finansman yetersizlikleri had safhadadır. Esnafımız yeterince finansmana erişim sağlayamamaktadır. Esnaflarımız gelişmiş pazarlara hitap edecek donanımlardan mahrumdur. Bilgi ve teknolojideki yeniliklerin getirdiği değişimlere uyum sağlayamamaktadır. Küresel pazarların ve Uzak Doğu ürünlerinin yarattığı acımasız bir rekabet içinde ezilmektedir. Esnafımız, mesleki eğitim yetersizliği, sosyal güvenlik sorunları, Avrupa Birliğinin öngördüğü standartlar, halkın alım gücünün düşmesi, tüketim alışkanlıklarının değişmesi ve kayıt dışılığın tehdidi altındadır. Ayrıca, büyük alışveriş merkezleri, hipermarketler, süpermarketler milyonlarca esnafımız için çok büyük bir tehdit göstermektedir. Ancak Hükûmet esnaf ve sanatkârımızı görmezden gelmektedir.
Hükûmetin duyarsız kaldığı konulardan birisi de bu kanun teklifimizin konusu olan, emeklilik döneminde faaliyetlerine devam eden esnaf ve sanatkârlarımızdan kesilen yüzde 15 oranındaki sosyal güvenlik destek primleridir. Prim kesintisi yapılmasının amacını, genellikle Hükûmet iş gücüne katılması beklenen gençlerin önünün açılması olarak ifade etmektedir. Ancak emekli olup da çalışan 590 bin esnaf çalıştırdıkları personel ile istihdama katkı sağlamaktadır. Ülkemizdeki işsizlik dikkate alındığında, emekli esnaftan sosyal güvenlik destek primi kesilmesi, istihdam sağlayan bir kesimin cezalandırılması anlamına gelmektedir. Çünkü esnafımız aynı zamanda işverendir ve istihdam sağlamaktadır.
Düzenlemenin yürürlüğe girdiği 2004 yılından itibaren 590 bin civarındaki esnaf, bu uygulamanın kapsamına girmiştir ancak destek primini ödeyen sayısı sadece 14 bindir. Uygulamadan habersiz 586 bin kişiden kesilmeyen prim borçları, maalesef, çıkarılmaya başlanmış ve toplamda 1,5 milyar Türk liralık bir prim tahsilatı hedeflemiştir Sosyal Güvenlik Kurumu ve buna ilişkin de geçtiğimiz aylarda, bu, sosyal güvenlik destek primi için borç yapılandırmasına gitmiştir. Ancak esnaflarımız ödeyemeyecekleri bir borç yükü ile yüz yüze kalmışlardır. Bunun da başarılı olacağını maalesef düşünmüyoruz.
On yıldır yalnız bırakılan, temelsiz ve bütünlükten yoksun hayalî tedbirlerle çözüm sunulan esnafımız sorunlarıyla baş başa kalmıştır ve Anayasa'mızın 173'üncü maddesinde belirtilen "Devlet, esnaf ve sanatkârı koruyucu tedbirler alır." hükmü çerçevesinde, bu kanun teklifimizin de yüce Meclis tarafından olumlu görüş verilerek desteklenmesini bekliyoruz.
Hepinize saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)