GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Oturum Başkanı TBMM Başkan Vekili Haydar Akar'ın, 364 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle Komisyona iade edilip edilmemesiyle ilgili tutumu hakkında usul görüşmesi münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:17
Tarih:08.11.2022

RAMAZAN CAN (Kırıkkale) - Sayın Başkanım, değerli arkadaşlar; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Öncelikle, tutumunuzun lehinde olduğumu beyan ediyorum.

Şimdi, muhalefet içerik olarak kanun teklifine karşı olduğu zaman Anayasa'ya aykırılık itirazında bulunuyor. Bu, tamamen mücerret bir iddiadır. Hangi maddeye hangi gerekçelerle itiraz edildiğinin de ortaya konulması lazım, aksi takdirde reddi gerekir.

Diğer taraftan, İç Tüzük, kanun tekliflerinin Anayasa'ya aykırı olduğu hâllerde muhalefete ve milletvekillerine imkân vermiştir. Nedir bu imkânlar? Bir; teklif, Türkiye Büyük Millet Meclis Başkanlığına geldiğinde Meclis Başkanı İç Tüzük'ün 23'üncü maddesine göre sevk eder. Bunu sevk ederken de Anayasa'ya aykırı olup olmadığını tetkik eder. İkinci imkân nedir? İç Tüzük 38'inci maddede ise komisyonlara havale... Komisyonlara geldiği zaman -Meclis Başkanı İç Tüzük 23'e göre sevk ettiğinde- komisyon, eğer orada Anayasa'ya aykırılık itirazı varsa bunu tartışır, değerlendirir ve karşılar. Bu imkânı da geçtikten sonra grup önerisi... 364 sıra sayısını aldıktan sonra ilgili komisyon Türkiye Büyük Millet Meclisine sevk ediyor. Türkiye Büyük Millet Meclisine sevk ettiğinde gündeme alınıp alınmamasıyla ilgili partimizin, Adalet ve Kalkınma Partisi Grubunun İç Tüzük 19'a göre grup önerisiyle gündemin 1'nci sırasına alınmasıyla ilgili talebi var, o talep de 1 Kasım 2022 tarihinde Genel Kuruldaki milletvekillerimizin oylarıyla kabul edilmiştir. Dolayısıyla, gündemin 1'inci maddesine alınmıştır. Gündemin 1'inci maddesine alındığı için Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkan Vekilinin bugünkü -kırmızı gündemdeki- gündemi takip etmesi gerekiyor, bu da görevidir zaten. Dolayısıyla, burada gündeme alınmış bir kanunu görüşmekten ziyade komisyona sevk edilmesi talebi yersiz bir taleptir. Ayrıca, bu imkânlar da geçtikten sonra İç Tüzük'ün 84'üncü maddesine göre Anayasa'ya aykırılık önergeleri verilebilir. Kaldı ki bu önergeleri de diğer önergelerden daha öncelikli görüşme imkânı vardır. Bütün bunlar geçtikten sonra... Tabii ki burada, bunları oylayan da Türkiye Büyük Millet Meclisinin iradesi, Genel Kurulun iradesi. Genel Kurulun iradesi her şeyin üzerindedir. Buna rağmen de Anayasa Mahkemesi vardır, Anayasa Mahkemesine de götürülebilir; bu, şu demek değildir: Anayasa'ya aykırı kanun çıkarın, Anayasa Mahkemesine gitsin. Asla öyle bir iddiada bulunmuyoruz ama kademe kademe her türlü imkân vardır, bu imkânlar tüketilmemiştir. Dolayısıyla bu imkânlar tüketildikten sonra buraya gelmesi gerekiyordu. Hem sevkte hem Komisyonda... Komisyonda söylenmiş ama yazılı bir önerge verildiğini de ben rapordan anlayamadım.

Bu nedenle, Meclis Başkan Vekilimizin tutumu yerindedir. İlgili maddelerle ilgili Anayasa'ya aykırılık gerekçesi nedir, onu da anlayabilmiş değiliz. Hangi maddeye hangi gerekçelerle aykırıdır, somut gerekçeleri izah edilememiştir, iddia tamamen mücerrettir.

Arz ederim, saygılarımla. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)