GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: SAĞLIK BAKANLIĞINCA KAMU ÖZEL İŞ BİRLİĞİ MODELİ İLE TESİS YAPTIRILMASI, YENİLENMESİ VE HİZMET ALINMASI İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARI VE TEKLİFİ
Yasama Yılı:3
Birleşim:67
Tarih:19.02.2013

MUSTAFA BALOĞLU (Konya) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; Sağlık Bakanlığınca Kamu Özel İşbirliği Modeli ile Tesis Yaptırılması, Yenilenmesi ve Hizmet Alınması Hakkında Kanun Tasarısı'nın birinci bölümü üzerine şahsım adına  söz almış bulunuyorum. Heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Özel sektörün işletme ve yönetimdeki kabiliyetlerinden faydalanılarak kamu hizmetlerinin etkinliğinin artırılmasını amaçlayan kamu-özel iş birliği modeli beraberinde birçok avantajı da getirmektedir. Kamu-özel iş birliğinin getirdiği bu avantajları şu şekilde sıralayabiliriz: Yeni ek finansman kaynaklarının sağlanabilmesi, projenin niteliğine göre ileri teknoloji transferi sağlanabilmesi, kamu yatırım bütçesi üzerindeki yükün hafifletilmesi, bu yöntemle yapılan projelerin kamu projelerine kıyasla daha kısa sürede planlanmasıyla altyapı açığının azaltılabilmesi. Bu maddelerden de anlaşılacağı üzere, kamu-özel iş birliği modeli, kamunun görev alanına giren bir yatırımın veya hizmetin yatırım ve işletme döneminde yapılacak masrafları yüklenen ve karşılığında yatırım sonucu ortaya çıkacak tesisi önceden belirlenen süre ve tarife üzerinden işletme eliyle gerçekleştirilmesidir.

Kamu-özel iş birliği modeliyle özel girişimcilerden kaynak sağlanması mümkün olan alanlardan birisi de sağlık yatırımlarıdır. Üzerinde konuştuğumuz kanun tasarısıyla kaliteli, verimli ve etkili sağlık hizmeti sunumu için ihtiyaç duyulan tesislerin kamu-özel iş birliği modellerinden birisi olan yap-kirala-devret finansal modeliyle yaptırılması ve modernize edilmesi amaçlanmaktadır. Bu model içerisinde, yüklenici tarafından yapılan tesislerin otuz yıla kadar kiralanması ve süre sonunda çalışır hâlde Sağlık Bakanlığına devredilmesi öngörülmektedir.

Türkiye İstatistik Kurumunun verilerine göre ülkemizde hastane yatak planlamasına bakıldığında mevcut yatak sayısı toplamda 193.477'dir. Bu model ile Sağlık Bakanlığımızın hedefi bu rakamı 230.048'e çıkarmaktır. Böylece 10 bin kişiye düşen yatak sayısı 26'dan 31'e çıkacaktır. Dünya geneline baktığımızda bu rakamlar bu civardadır. İngiltere'de 10 bin kişiye 30 yatak, İtalya'da ise 35 yataktır. Kamu-özel ortaklığı modeliyle hedeflenen, tüm hastanelerimizi Hükûmetimizin 2023 vizyonuna uygun, modern ve nitelikli hâle getirmektir. Sağlık Bakanlığına ait toplam yatak sayısı 2002 itibarıyla 107.307'dir. 2012'de bu rakam 122 bine çıkmıştır. Nitelikli hasta yatak oranı ise 2002'de yüzde 9 iken 2012'de yüzde 39'a çıkmıştır. Hâlen mevcut 74 bin yatağın yenilenmesi ve nitelikli hâle getirilmesi ihtiyacımız vardır. Bütçe imkânlarıyla bu yatakların yenilenmesi yirmi beş yıl gibi bir süre alacaktır. Fakat 74 bin nitelikli hasta yatağının hedefine ulaşmak için 30 bin yatağın klasik yöntemlerle yapılması planlanmıştır. Geriye kalan 44 bin yatağa ise yeni finansman kaynağı bulunması zorunludur. Kamu özel ortaklığı modeli, kamunun özel sektörden finansman temini yoluyla bir yatırım veya yatırım hizmet grubunun edinmesi metodudur. Daha açık iletmek gerekirse, Sağlık Bakanlığımız bu modelle sağlık hizmet bölgesi planlamasına göre belirlediği bölge merkezi illerinde öncelikli olmak üzere büyük ölçekli entegre hizmet imkânları sağlayan, insan odaklı hizmet anlayışına uygun modern şehir hastaneleri kurmaktır. Bu model ile amaç yatırımların hizmete daha erken kazandırılmasıdır. Çünkü klasik yöntemlerde kamu ve özel iş birliği modelinde de sabit yatırım maliyeti aynıyken klasik yöntemlerde yatırımların uzun zamana yayılması ve gecikmesi söz konusudur. Bu modelle, Bakanlık bünyesinde çalışan personelin istihdam rejimi değişmemektedir. Buna ek olarak çalışma ortamları iyileşecek ve çalışan güvenliği güçlenecektir.

Kamu-özel iş birliği modeliyle kurulacak şehir hastaneleri birçok yeni gelişme, kolaylık ve fayda sağlayacaktır. Bunları şu şekilde sıralayabiliriz: Sağlık hizmetinin etkinliği artırılacaktır. Toplumun sağlık hizmeti ihtiyaçları teşhis ve tedavide yeni teknolojiler kullanılarak yeterli sayıda nitelikli yatak kapasiteleri ile rahatlıkla karşılanacaktır. Hasta ihtiyaçlarının karşılanması konusunda yatış süreleri kısalacak, aynı kampüs içerisinde entegre bir şekilde ihtiyaç duyulan bütün hizmetler verilecek, hasta sevk sayıları düşecek, hastaneler arası hasta nakli azalacak, hastanın güvenliği artacak ve böylece, hasta memnuniyeti artacaktır.

Yine, çalışanların ihtiyaçlarının karşılanması konusunda çalışanlar için sağlıklı yaşam merkezleri, sosyal alanlar oluşturulacak, ergonomik ve konforlu çalışma alanları oluşturulacak, böylelikle, çalışan güvenliği, iş kolaylığı ve memnuniyeti artacaktır. Bu da sağlık hizmet performansını yükseltecektir.

İnsan odaklı hizmet anlayışına sahip modern şehir hastanelerinin kurulacağı bu model, özel sektör kaynakları kullanılarak kısa vadede kamuya tesis kazandıracak oldukça faydalı bir yöntemdir.

Ben, bu kanunun hayırlı olmasını diliyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.