GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:75
Tarih:05.04.2022

MHP GRUBU ADINA MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 322 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin geneli üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Bu vesileyle sizleri ve aziz milletimizi hürmetle selamlıyorum.

Yüce Rabb'imize şükürler olsun ki mübarek ramazan ayına kavuşmanın sevincini ve gönül huzurunu yaşıyoruz. Ramazan ayınızı kutluyor; affımıza vesile olmasını ve ülkemiz, milletimiz ve insanlık âlemi için hayırlar getirmesini Cenab-ı Allah'tan niyaz ediyorum.

Görüşmekte olduğumuz kanun teklifi 36 çerçeve madde ve 2 geçici madde ile yürütme ve yürürlük maddeleri dâhil 40 maddeden oluşmaktadır. Teklifte yer alan 15 madde vergiyle ilgili düzenlemelere ilişkindir. Buna göre, teklifin 1 ve 24'üncü maddelerinde, İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun uyarınca hakkında reklam yasağı getirilenlere verilen reklamlara dair harcamaların gelir veya kurumlar vergisi matrahının hesaplanmasında gider olarak kabul edilmemesi düzenlenmektedir.

2'nci maddede, özel sağlık kuruluşuyla sözleşme düzenleyerek faaliyetini yürüten hekimlerin kazançlarının serbest meslek kazancı olarak vergilendirilmesi, böylelikle vergilemede yaşanan ihtilafın çözüme kavuşturulması amaçlanmaktadır.

3'üncü maddede, vergi dairesince yapılan işlemlerde elektronik imza, mühür veya onay kullanılmasına ilişkin yetki verilmektedir.

4, 5 ve 6'ncı maddelerde, Vergi Usul Kanunu'nun hileli işlem, sahte belge ve muhteviyatı yanıltıcı belge gibi hususları düzenleyen 359'uncu maddesindeki hapis cezalarının üst sınırı yükseltilmekte, etkin pişmanlık uygulamasına benzer bir düzenleme getirilmekte ve zincirleme suçlarda suç ve ceza arasında denge sağlanması amaçlanmaktadır. Buna göre, Vergi Usul Kanunu'nun 359'uncu maddesinde yazılı fiillerle verginin zıyaya uğratıldığının tespit edilmesine bağlı olarak tarh edilen verginin gecikme faizi ve gecikme zammının tamamı ile cezaların yarısı ve buna isabet eden gecikme zammının, soruşturma evresinde ödenmesi hâlinde fail hakkında verilecek cezada yarı oranında, kovuşturma evresinde hüküm verilinceye kadar ödenmesi hâlinde ise üçte 1 oranında indirim yapılacaktır.

359'uncu maddede yazılı suçlar hakkında görülmekte olan dava sırasında, iddianamede yer alan fiilin, hakkında soruşturma veya kovuşturma yürütülen kişinin dışında başka bir kişi tarafından işlendiğinin veya başka bir kişiyle birlikte gerçekleştirildiğinin ortaya çıkması durumunda bu kişi açısından kamu davası açılması için rapor düzenlenmesi ve mütalaa verilmesi şartının aranmaması sağlanmakta, böylelikle kovuşturma sürecinin etkinleştirilmesi amaçlanmaktadır.

Diğer taraftan, 359'uncu maddede sayılan suçların birden fazla takvim yılı veya vergilendirme dönemi içinde tekrar işlenmesi hâlinde Türk Ceza Kanunu'nun zincirleme suç hükümleri kapsamında bir cezaya hükmolunacak ancak ceza dörtte 1'inden dörtte 3'üne kadar artırılacaktır. Bu kapsamda, yargı aşamasında 80 bine yakın dosya olduğu açıklanmış olup bu kişilerin düzenlemelerden yararlanması beklenmektedir.

10'uncu maddede, altı aydan daha fazla yurt dışında yaşayan Türk vatandaşları ile yabancılara KDV istisnası kapsamında satılan konut veya iş yerinin bir yıl içerisinde elden çıkarılması hâlinde istisnadan faydalanılamayacağına ilişkin düzenlemede değişiklik yapılarak elde tutma süresi üç yıla çıkarılmaktadır.

11'inci maddede, imalat sanayisinde teşvik belgeli yatırımlara ilişkin inşaat işlerinde yapılan KDV iadesi uygulaması istisna uygulamasına çevrilmekte ve süresi 2025 yılı sonuna kadar uzatılmakta, ayrıca turizme yönelik teşvik belgeli yatırımlara dair inşaat işleri de kapsama alınmaktadır.

12'nci maddede, Türkiye'de gerçekleştirilen AR-GE faaliyetleri kapsamında üretilen elektrik motorlu taşıt araçlarının geliştirilmesi için alınan mühendislik hizmetlerine 2023 yılı sonuna kadar katma değer vergisi istisnası tanınmaktadır. Milletimizin gururu, yerli ve millî otomobilimiz TOGG, bu istisnadan yararlanacaktır.

22'nci maddede yatırım fonlarının katılma paylarının fona iadesiyle oluşan kazançlar ile değer artış kazançları da kurumlar vergisi istisnası kapsamına alınmakta, gayrimenkullerle ilgili portföy işletmeciliği olmayan gayrimenkul yatırım ortaklıklarının istisna kapsamında olmadığı hususuna açıklık getirilmekte, yatırım fonlarının katılma paylarının iki yıldan uzun süreyle elde tutulması hâlinde satışından doğan kazançların da yüzde 75 oranında istisnaya tabi olması düzenlenmektedir.

23'üncü maddede teknik iflas durumunun giderilmesi için şirket ortaklarınca şirkete aktarılan sermaye tamamlama fonlarının kurumlar vergisine tabi tutulmaması düzenlenmektedir.

25 ve 26'ncı maddelerde finans sektöründe faaliyette bulunan şirketler için kurumlar vergisi oranının kalıcı olarak yüzde 25'e çıkarılması öngörülmektedir.

29'uncu maddede ekonomideki kayıt dışılığın azaltılması ve önlenmesi, mükelleflerin vergiye gönüllü uyumunun sağlanması ve vergi bilincinin oluşturulması, geliştirilmesi, yerleştirilmesi, farkındalığın artırılması ve toplumun tüm kesimlerine benimsetilmesi gibi konularda radyo ve televizyonlarda kamu spotu yayınlanması suretiyle bu kapsamdaki mücadelenin eğitim ve bilinçlendirme yoluyla güçlendirilmesi amaçlanmaktadır.

Esasen, On Birinci Kalkınma Planı'nda da hedeflendiği üzere, vergi tabanını genişleten, vergiye uyumu kolaylaştıran, öngörülebilirliği artıran, yatırım ve üretimi destekleyen hakkaniyetli bir vergi reformu bir an önce hayata geçirilmelidir.

Değerli milletvekilleri, teklifte yer alan 8 madde, hazine taşınmazlarının satışı ve kiralanması ile 2/B orman arazilerinin hak sahiplerine satışı konularına ilişkindir.

Teklifin 13'üncü maddesinde, hazine taşınmazları üzerindeki yapılara ilişkin yapı kayıt belgesi alan vatandaşların bu taşınmazları satın almalarına dair başvuru süresi 31 Aralık 2022 tarihine uzatılmakta, satış bedellerinin tamamen ödenmesi hâlinde yüzde 20, yarısının ödenmesi hâlinde satış bedeline yüzde 10 indirim uygulanması suretiyle vatandaşlara ödeme kolaylığı sağlanması, ayrıca bu satışlardan elde edilen gelirlerin yüzde 25'inin kentsel dönüşümün desteklenmesi amacıyla özel hesaba aktarılması düzenlenmektedir. Madde kapsamına 15 bin kişi girmekte olup ilk etapta 29 ilde 5 bin hazine taşınmazının satışının yapılması beklenmektedir.

14'üncü maddede, üzerinde sınırlı ayni hak tesis edilen hazine taşınmazlarının yatırımcılara satışı konusunda satış bedelinin peşin olarak ödenmesi hâlinde yüzde 20 indirim yapılması ve ticari faaliyet için hazine taşınmazında kiracı olanlara doğrudan satın alma hakkı verilmesi öngörülmektedir. Düzenleme 28.900 kişiyi kapsamaktadır.

15'inci maddede, Devlet İhale Kanunu'na ve Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun'a göre yapılan satışlarda satış bedelinin peşin olarak ödenmesi hâlinde yüzde 20 indirim uygulanmak suretiyle peşin ödemenin cazip hâle getirilmesi öngörülmektedir. Düzenleme ilk etapta 8 bin kişiyi kapsamaktadır.

16'ncı maddede, hazine taşınmazlarında irtifak hakkı veya kullanma izni bedellerine ilaveten alınan yüzde 1 hasılat payının hesabında, hasılatın gelir tablosunda yer alan net satışlar, temettü gelirleri hariç diğer faaliyetlerden olağan gelir ve kârlar ile olağandışı gelir ve kârların toplamı üzerinden tespit edilmesi düzenlenmektedir.

17'nci maddede, hazineye ait tarım arazilerini en az üç yıldan beri tarımsal amaçla kullanan çiftçimize, bu arazileri, cari yıl ecrimisil bedelinin yarısı üzerinden on yıla kadar kiralanabilmesi hususunda başvuru imkânı getirilmektedir. Yaklaşık 150 bin çiftçimizi kapsayan bu düzenlemeden yararlanacak çiftçilerimiz, ayrıca, tarımsal desteklerden de yararlanacaktır.

18'inci maddede, mahallî idarelere ve sosyal güvenlik kurumlarına ait konutların satışından elde edilen gelirler hariç olmak üzere, 2022 ve 2023 yıllarında yapılan kamu konutlarının satışından elde edilen gelirlerin genel bütçeye gelir kaydedilmesi öngörülmektedir. 2022 yılında, genel ve özel bütçeli idareler ile KİT'lere ait yaklaşık 2.500 kamu konutunun satılması hedeflenmektedir.

31'inci maddede, üzerinde yerleşim yeri bulunduğu gerekçesiyle, orman sınırları dışına çıkartılarak tapuda hazine adına tescil edilen taşınmazların kadastrolarının yeniden yapılarak 2/B alanlarında kalan taşınmazların satışına ilişkin hükümleri kıyasen uygulanmak suretiyle hak sahiplerine doğrudan satışı öngörülmektedir. Düzenlemeyle, yaklaşık 10 bin hak sahibi aileye satış yapılması beklenmektedir.

Geçici 1'inci maddede, 2/B kapsamındaki taşınmazlar ile hazineye ait tarım arazilerinin hak sahiplerine satışına ilişkin başvuru ve ödeme sürelerini geçirenlere 31 Aralık 2022 tarihine kadar süre uzatımı yapılmaktadır. Ayrıca, yapılacak hesaplamalarda TÜFE aylık değişim oranları toplamının yıllık kanuni faiz oranının 2 katını geçmesi hâlinde, geçen kısım dikkate alınmayacaktır. Toplam 313.700 vatandaşımızın bu düzenlemeden yararlanması beklenmektedir.

Değerli milletvekilleri, kanun teklifinin diğer maddeleri ise muhtarlar, çiftçiler, taşımalı eğitim, seyahat acenteleri ve tasarruf finansman şirketleri ile kamu idareleri ve kamu çalışanlarına yönelik çeşitli düzenlemeleri içermektedir.

Teklifin 7'nci maddesinde, her yıl yeniden değerleme oranında artırılan üye aidatlarının 2022 yılında yeniden değerleme oranının yüzde 50'si düzeyinde artırılması suretiyle seyahat acentelerinin aidat yükünün hafifletilmesi amaçlanmaktadır.

8'inci maddede, muhtarlarımıza net asgari ücret tutarında ödenek verilmesi düzenlenmektedir. Bu kapsamda 50.294 muhtarımız bulunmaktadır. Madde, 15 Ocak 2022 tarihinden geçerli olarak yürürlüğe gireceğinden muhtarlarımıza üç aylık fark ödemesi de yapılacaktır.

9'uncu maddede, 31 kamu üniversitesine toplam 4.570 akademik kadro ihdas edilmektedir.

19'uncu maddede, taşıma yoluyla eğitime erişim kapsamında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından alınan öğrenci taşıma ve öğle yemeği hizmetlerine ilişkin sözleşmelerde fiyat farkına ilişkin hüküm bulunmaması kaydıyla 2022 yılının ilk altı aylık dönemi için ek fiyat farkı verilebilmesi öngörülmektedir. Böylelikle, öğrenci taşıma ve öğle yemeği hizmetleri yüklenicilerinin başta akaryakıt olmak üzere girdi maliyetlerindeki yüksek artış nedeniyle yaşadıkları mağduriyetin giderilmesi sağlanmaktadır.

20'nci ve 21'inci maddelerde Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü Kimlik Paylaşım Sistemi katılma payının Cumhurbaşkanlığı ofislerinden de alınmaması düzenlenmektedir.

27'nci ve 28'inci maddelerde tarımsal üreticilerin aciz vesikasına bağlanan borçlarının Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerince kesin aciz vesikasına bağlanan tutar üzerinden faiz yürütülmeksizin takip edilmesi, böylelikle üreticilerin ilave borç yükünden kurtarılması sağlanmaktadır.

Milliyetçi Hareket Partisi, tarım sektörünü Türkiye'nin varoluş mücadelesinin kemer taşı olarak değerlendirmektedir. Bu nedenle ekilebilir tarım arazilerini genişletmek ve çiftçilerimizi desteklemek zorundayız. Anadolu coğrafyası, binlerce yıldır bereketin diyarıdır. Konya, ülkemizin tahıl ambarıdır. Daha fazla üretmesi için çiftçimizin daha fazla desteklenmesi; mazot, gübre, elektrik, yem gibi girdilerini uygun fiyatla alabilmesi mutlaka sağlanmalıdır. Çiftçilerimize yönelik devlet desteği; ürünün arz ve talebini dikkate alan, üreticinin yoksulluğunu ortadan kaldıran, refah artışı sağlayan, girdi maliyetlerini azaltan, üretim maliyeti ve ürün fiyatı dengesini gözeten, afetlere karşı koruyan bir anlayışla yapılandırılmalıdır. Milliyetçi Hareket Partisi olarak çiftçimiz için yapılacak her girişime desteğimiz tamdır.

Teklifin 31'inci maddesinde ÖSYM Başkanlığında soru hazırlamak için görevlendirilen öğretim elemanları ile öğretmenlere yapılan ek ödeme uygulamasının 2024 yılı sonuna kadar devam ettirilmesi öngörülmektedir.

32'nci ve 33'üncü maddelerde finansal kiralama, factoring, finansman ve tasarruf finans şirketlerinin, bilgi sistemleri vasıtasıyla gerçekleştireceği işlemlerin şube açma, teşkilatlanma ve acentelik verme yasağı kapsamına girmemesi, ayrıca "katılım" ibaresini kullanma yasağının kaldırılması düzenlenmektedir.

34'üncü maddede, kamuoyunda "Evim mağdurları" olarak bilinen, ev veya otomobil almak için tasarruf finansman şirketlerine para yatıranların mağduriyetlerini gidermeye yönelik düzenleme yapılmaktadır. Komisyonda verilen bilgilere göre 47.389 mağdur bulunmaktadır. 9 bini finansman döneminde evini, arabasını teslim almışlar. Bunların masadan alacakları 776 milyon Türk lirasıdır. Düzenlemede, tasfiye edilen şirketlerin müşterileriyle imzaladığı sözleşmelerin faaliyetine izin verilen şirketlere devredilmesi, devredilen sözleşmelerle birlikte, müşterilere iade edilecek tasarruf tutarlarının TMSF aracılığıyla şirketlere nakden ödenmesi öngörülmektedir. Mağdurlara paralarını sözleşme fesih talebini müteakip bir ay içerisinde alabilme imkânı tanınmıştır. Organizasyon bedeli ya da ücret talepleri ise yapılacak ödemelerde dördüncü sırada olacaktır. Komisyonda dinlenen mağdurların temsilcisinin sözleşmelerinin aynen devam etmesi talebine karşı, BDDK ve TMSF yetkililerince bunun sistemin genel hastalığını aynen devam ettirmek anlamına geleceği ifade edilmiştir.

35'inci maddede, OHAL sürecinde kapatılan veya hazineye devredilen kurum ve kuruluşların her türlü taşınır ve taşınmazlarıyla ilgili olarak tasfiye sürecinin tamamlanması, alacaklar yönünden oluşan belirsiz sürecin sona erdirilmesi amaçlanmaktadır.

36'ncı maddede, 2011 yılında 666 sayılı KHK'yle bazı yönetici ve kariyer meslek grubundaki personel için öngörülen yeni maaş sistemi dolayısıyla o tarihteki mali hakları daha yüksek olanların hak kaybı yaşamaması amacıyla getirilen koruma uygulamasının, bu personelin teşkilat değişikliği, kadro unvanında değişiklik ya da derece yükselmesi hâlleri sonrasında da devam etmesi, böylelikle yaşanan mağduriyetlerin giderilmesi amaçlanmaktadır.

Geçici 2'nci maddede, kadro derecesi 1 ila 4 olan memurlar ile teftiş, denetim, inceleme veya soruşturma göreviyle görevlendirilen denetim elemanlarına ödenen konaklama bedelinin artırılması öngörülmektedir. Denetim, yönetimin sağlıklı bir biçimde işlemesi için olmazsa olmaz faaliyetlerden biridir. Denetim elemanları, görevin verdiği sorumluluk, ailesinden ayrı başka şehirlerde, otel odalarında yaşamanın verdiği sıkıntıların yanında aldıkları gündelik ve konaklama bedelinin yaptıkları harcamaları karşılamaya yetmemesi nedeniyle zorluklar yaşamaktadır. Denetim elemanlarına 156 TL olarak ödenen konaklama bedeli, kamu misafirhanelerinin yetersiz olması ve kalınabilecek makul otel fiyatlarının konaklama için ödenen bedelden daha yüksek olması dikkate alınarak bu maddeyle 239,20 Türk lirasına yükseltilmektedir. Böylelikle, önemli bir artış sağlanmakla birlikte bu tutar, fiilî konaklama harcamalarını karşılamada yine yetersiz kalacaktır. Ayrıca 104 TL gündelik tutarının da günlük harcamalarını karşılaması mümkün değildir. Bu itibarla, gündelik ve konaklama bedelinin makul bir düzeye yükseltilmesi daha uygun olacaktır.

Değerli milletvekilleri, görüldüğü üzere kanun teklifi, vatandaşlarımızın bazı konularda yaşadığı mağduriyetlerin giderilmesini, bazı ödemelerine kolaylık getirilmesini, mali yüklerinin azaltılmasını, bazı talep ve beklentilerinin karşılanmasını sağlamaya yöneliktir. Kanun teklifinden yüz binlerce vatandaşımız yararlanacaktır. Milliyetçi Hareket Partisi bu düzenlemelere elbette destek vermektedir.

Tüm dünyayı sarsan salgının yaraları, henüz tam sarılmamışken Rusya ile Ukrayna savaşının küresel enerji ve emtia fiyatlarını artırmasıyla tırmanan hayat pahalılığına karşı Hükûmetimiz, başta çalışanlar, emekliler, esnaf ve çiftçimize yönelik olmak üzere önlemler almakta ve almaya devam etmektedir. Emeklilerimize ve kamu çalışanlarına temmuz ayında enflasyon farkı olarak önemli oranda maaş zammı verilecektir. Milyonlarca kamu çalışanı ve emeklisini yakından ilgilendiren ek gösterge çalışmasında sona gelindiği açıklanmıştır.

Anonim bir söz vardır: "İşi bilen yapar, az bilen akıl verir, bilmeyen eleştirir, yapamayan çamur atar." Hiç kuşku yoktur ki yaparsa Cumhur İttifakı yapar ve de yapmaktadır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MUSTAFA KALAYCI (Devamla) - Kanun teklifinin hayırlar getirmesini diliyor, ramazan ayımızı tebrik ediyorum. (MHP sıralarından alkışlar)