GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: TERÖRİZMİN FİNANSMANININ ÖNLENMESİ HAKKINDA KANUN TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:63
Tarih:07.02.2013

FEHMİ KÜPÇÜ (Bolu) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 409 sıra sayılı Terörizmin Finansmanının Önlenmesi Hakkında Kanun Tasarısı hakkında oyumun rengiyle ilgili söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle, heyetinizi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, terörle ve teröre finans sağlayanlarla mücadele, uzun zamandan beri teröre ağır bedeller ödemiş Türkiye Cumhuriyeti'nin her vatandaşı için büyük önem arz etmektedir. Bu çerçevede, uluslararası alanda terör ve teröre destek verenlerle yapılan ortak mücadelenin her zaman yanında olmak, Türkiye devletinin öncelikleri arasındadır.

Hâl bu olmakla birlikte, terörizmin yerel bir sorun olmaktan çıkıp küresel bir tehdit hâline dönüşmesinin ardından, uluslararası toplum, bu alandaki çalışmalarına hız vermiş ve yasal düzenleme çalışmalarına odaklanmıştır.

Terör tehlikesine karşı, tüm ülkelerin ortak bir eylem platformunda birleşmelerinin sağlanması ve terörle mücadelede, insanlığın bugüne kadar sağladığı sosyal ve ekonomik kazanımlarda taviz verilmeden, uluslararası iş birliğinin artırılması amacıyla, başta Birleşmiş Milletler olmak üzere, ilgili birçok uluslararası organizasyon, terörle mücadeleye yönelik çalışmaları yürütmektedir.

Uluslararası barış ve güvenliği korumakla görevli Birleşmiş Milletler, terörle ve terörizmin finansmanıyla ilgili çalışma ve sözleşmelerin yanı sıra, Birleşmiş Milletler Şartı uyarınca ortak tedbir ve yaptırımları belirleme yetkisi çerçevesinde, terörün ve terörizmin finansmanının engellenmesi hakkında bir kısım Güvenlik Konseyi kararları almıştır.

Değerli milletvekilleri, terör ve terörizmin finansmanı ile ilgili bu kararlar, genellikle bazı terör örgütlerine ve teröristlere yönelik olmak üzere, bu örgütlerle bağlantılı olan kişi ve kuruluşların mal varlıklarının dondurulmasına ilişkin düzenlemeleri içermekte ve bu konuda devletleri iş birliğine çağırmaktadır. Bu kararların en önemlileri, 1267 ve 1373 sayılı kararlardır. Ülkemizin de taraf olduğu, yürürlüğe girmesiyle birlikte iç hukukumuzun bir parçası hâline gelmiş olan ve ülkemiz açısından uluslararası bir yükümlülük niteliği kazanan 1999 tarihli sözleşme hükümlerine uyumun sağlanması amacıyla terörizmin finansmanı suçunun düzenlenmesi ve Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi ile yabancı devletler ve ülkemiz tarafından terörizmin finansmanının önlenmesi amacıyla mal varlıklarının dondurulması yönünde alınan kararların ve bu yöndeki taleplerin yerine getirilmesine ilişkin esasların belirlenmesi amacıyla bu kanun tasarısı hazırlanmıştır.

Tasarı, temelde iki alanda düzenleme yaptığını? Bunlardan birincisinin, Terörle Mücadele Kanunu'nun 8'inci maddesinde yer alan terörizmin finansmanı suçunun yeniden tanımlanması olduğunu; ikincisinin ise, idari nitelikte bir tedbir olarak mal varlığının dondurulması tedbiriyle bu tedbirin uygulanmasının usul ve esaslarının düzenlenmesi olduğu; buna göre terörizmin finansmanı suçunun yeniden tanımlanırken uluslararası sözleşmede yer verilen eylemler ile 9 adet uluslararası sözleşme ve protokolde sayılan eylemlerin finansmanının da bu kapsama dâhiledildiği, dolayısıyla uluslararası sözleşmelerle uyumlu hâle getirilmesi amaçlanmaktadır. 01/04/2002 tarihinde iç hukukumuzun bir parçası hâline gelmiştir bu sözleşme.

Değerli milletvekilleri, aslında bu yasayla ilgili temel eleştirilerden bir tanesine belki cevap vermek mahiyetinde, süreyi de daha tasarruflu kullanma anlamında, dört temel hususa değinmem icap ederse?

Bir: Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi kararlarını, otomatik olarak Anayasa'mızın 90'ıncı maddesi gereği Bakanlar Kurulu kararıyla zaten uygulamakla mükellefiz.

İkincisi: Yabancı devletlerin talebi noktasında, Değerlendirme Komisyonu öneriyor; Bakanlar Kurulu kararıyla karşılıklılık, mütekabiliyet, teminat, gerekçe ve bir yıl içerisinde soruşturma açılmasını kaldırıyoruz. Dolayısıyla, bu da yine Anayasa'mız gereği yargı denetimine tabi.

Üçüncü husus ise yabancı devletlerden, malların dondurulmasıyla ilgili talebimiz.

Dördüncüsü: Türkiye'de bulunan mal varlığıyla ilgili olarak? Zaten bu da CMK 128 gereği el koyma hükümlerine, dolayısıyla CMUK'a tabi.

Dolayısıyla, 99'da imzaladığımız, 2002'de iç hukukumuzun bir parçası hâline getirdiğimiz bu yasa gereği, zaten Meclisimiz bununla ilgili uygularken idari ve adli açıdan yargı denetimine tabidir. Elbette ki bu tasarının kanunlaşmasıyla ilgili takdir ve taltif yüce Meclise ait.

Ben, lehinde olduğumu belirtir, tekraren, bu tasarının kanunlaşmasını?

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

FEHMİ KÜPÇÜ (Devamla) - ?bu memleketin birlik ve beraberliğine, kardeşlik hukukuna katkı vermesini murat eder, hepinize saygılar sunarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Küpçü.