GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Öğretmenlik Meslek Kanunu Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:52
Tarih:03.02.2022

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU BAŞKANI EMRULLAH İŞLER (Ankara) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Dün soru soran, bugün cevap vereceğimizi bildirdiğimiz Sayın Okan Gaytancıoğlu'nun Edirne'yle ilgili bir sorusu vardı. Burada kendisini göremiyorum ama ben yine de burada sorusunun cevabını okumak istiyorum: Edirne Öğretmenevi binasını gündeme getirmişti. Bu bina, deprem analiz sonuçlarına göre can güvenliği yönünden tehlike arz ettiğinin belirlenmesi üzerine 2017 yılında yıkılmıştır. Edirne ilinde bulunan öğretmenevi sosyal tesislerinde otel kısmına ihtiyaç duyulduğundan söz konusu projenin devlet yatırım programına alınması planlanmaktadır.

Diğer taraftan, Edirne ziyaretinde Sayın Bakanımızın talimatları doğrultusunda Dr. Sadık Ahmet Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Pansiyonu tamamı 45 oda, 124 yatak kapasitesiyle uygulama oteline dönüştürülmüştür. Ayrıca, Edirne'de düzenlenecek millet bahçesinin içerisinde, Meriç Nehri kenarında bulunan ve öğretmenevi sosyal tesisleri olarak kullanılan alana Çevre ve Şehircilik Bakanlığı TOKİ tarafından çevrenin tarihî ve doğal dokusuna uygun olacak şekilde yapılacak ahşap konaklama evlerinin öğretmenevi olarak kullanılması planlanmaktadır.

Bir diğer sorusu da Edirne Lisesi ek binalarının restorasyonları konusuydu. Bu Edirne Lisesi öğrencilerinin pansiyon ve ek ders ihtiyacının karşılanması amacıyla Vakıflar Genel Müdürlüğü mülkiyetinde olan ve Bakanlığa tahsisli Edirne Lisesi ek binaları -eski TEKEL binaları olarak da biliniyor- 2017 yılında restorasyon ve onarıma alınmıştır. Söz konusu binaların restorasyonu devam etmekte olup işin fiziki tamamlanma durumu yüzde 95 seviyesindedir. Onarım ve restorasyon işi yüklenicinin süre uzatım tarihi olan 10/11/2022'de tamamlanacaktır.

Diğer sorular yani Sayın Kaya'nın sorusu kanunla ilgili, Sayın Özdemir de aynı hususları dile getirdi. Tabii, bu imkânlar dâhilinde bugün yapılabilecek iyileştirmeler öğretmenlerimiz için yapılıyor yani siz her ne kadar "Öğretmenlerimiz buradan böyle bir kanun beklemiyor, memnun değiller." deseniz de bize gelen dönüşlerde bunun böyle olmadığını görüyoruz. Biz bu kariyer basamaklarının doğru bir uygulama olacağını düşünüyoruz. Yani bu, diğer mesleklerde de aynı şekilde vardır. Hekimler, mesela, hepsi hekimdir ama uzmanlık yaparlar, orada da kullanılır biliyorsunuz, her branşta bu tür durumlar söz konusu.

Öğretmenlik mesleğinde de...

YILDIRIM KAYA (Ankara) - Pratisyen hekim ameliyata girmiyor.

FİKRET ŞAHİN (Balıkesir) - Yaptıkları işler farklı, kıyaslama doğru değil.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Görevleri farklı. Bak, doktor arkadaşımız konuşuyor.

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU BAŞKANI EMRULLAH İŞLER (Ankara) - Bir dakika dinler misiniz.

FİKRET ŞAHİN (Balıkesir) - Kıyaslama doğru değil, yaptıkları işler farklı yalnız.

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU BAŞKANI EMRULLAH İŞLER (Ankara) - Öğretmenlik mesleğinde de yani bu öğretmenlerimizin işte on yıl kıdemi olduktan sonra bu hak veriliyor. Bazıları buradaki sınav meselesini de gündeme getirdiler, dün de söylediler, bir mülakat söz konusu değildir. Herkese açık yapılabilecek -Bakanlık veya artık o sınavı ÖSYM de yapabilir- on binlerce insanın gireceği sınav olacak ve o sınavda 70 puan alanlar, -efendim- uzman öğretmen olabilecek. Aynı zamanda yüksek lisansa teşvik açısından yüksek lisansı olanlar da sınavsız bu uzmanlık belgesini alabilecekler. Doktorası olanlar için de aynı şekilde söz konusu. Dolayısıyla herhangi bir sözlü sınav bulunmamakta.

Bu ihtisas meselesi 1739 sayılı Kanun'da var Sayın Kaya, 1973 yılında çıkmış, biliyorsun biz onun 43'üncü maddesini ilga ediyoruz, oradaki ibareyi aynen buraya aldığımız için "Ta kırk küsur yıllık bir yazım söz konusu." belki diyebilirsiniz, daha dikkatli yazılabilirdi ama bu şekilde yıllardır uygulanan bir husus.

Bir diğer konuyu da dikkatlerinize sunmak istiyorum. Şu an millî eğitimde Türkiye genelinde 0-25 öğrenci sayısı olan sınıflarımızın sayısı yüzde 52,78 yani yüzde 53 kadar dersliklerde öğrenci sayısı 25'in altında. 26-30 öğrenci oranı bulunan sınıflara baktığımızda yüzde 18,50, 31-35 öğrenci sayısı bulunan dersliklerin oranına baktığımız zaman yüzde 15,1; bunları topladığınız zaman zaten yüzde 80'in üzerindeki bir rakam 30 öğrenci civarında oluyor. 36-40 öğrenci sayısı yüzde 9,20, 41-50 öğrenci sayısı yüzde 4,09. Bunlarda da biliyorsunuz son yıllarda 5 milyona yakın bir göçmen gelmesi söz konusu, özellikle belli illerde bu yoğunlaşma var. Bu rakamlara baktığımız zaman yani yirmi yıllık iktidarımız döneminde eskiden 40-50 kişilik olan sınıfların ortalamasını 25'lere çektiğimiz büyük oranda görünüyor.

YILDIRIM KAYA (Ankara) - Sayın Başkan, İstanbul'a gidelim, İstanbul'a.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Gel Tekirdağ'a, gel Tekirdağ'a göstereyim sana sınıfları.

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU BAŞKANI EMRULLAH İŞLER (Ankara) - Bir başka husus, öğretmen normuna baktığımız zaman, 2003 yılında 589.930 öğretmen var...

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Sayın Başkan, gel Tekirdağ'a gidelim, beraber gezelim sınıfları, gel.

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU BAŞKANI EMRULLAH İŞLER (Ankara) - Bir dinler misiniz beyefendi.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Gel sınıfları beraber gezelim, beraber.

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU BAŞKANI EMRULLAH İŞLER (Ankara) - O zamanki net öğretmen ihtiyacı 91.333, Türkiye genelinde toplam öğrenci sayısı 13 milyon 441 bin 765.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Trakya'ya, Tekirdağ'a dedim, Tekirdağ'a, uzağa demedim. Avrupa'ya geleceksin.

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU BAŞKANI EMRULLAH İŞLER (Ankara) - Bir dinleyin lütfen.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) -Trakya'ya gel de 25-30'luk sınıfı görelim. 40 kişilik, 50 kişilik sınıflar var ya, insanların gözüne bakarak yalan söylüyorsunuz.

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU BAŞKANI EMRULLAH İŞLER (Ankara) - 2022 yılında -öğretmen normu- 992.480 öğretmenimiz var, net öğretmen ihtiyacı şu an itibarıyla 87.739, öğrenci sayısı ise 17 milyon 10. Dolayısıyla baktığımız zaman burada da çok ciddi bir iyileşmenin olduğunu görürüz.

Şimdi, son bir hususa da dikkatlerinizi çekmek istiyorum.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Tekli eğitim ne oldu, hâlâ çiftli eğitim; nasıl olacak ya? Hani tekli eğitim olacaktı? Tekli eğitim olacaktı Sayın Başkan, ne oldu? Tekli eğitim ne oldu?

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU BAŞKANI EMRULLAH İŞLER (Ankara) - Beyefendi, bir müsaade eder misiniz.

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Hocam, siz devam edin, biz dinliyoruz sizi. Millet sizi dinliyor, AK PARTİ Grubu, Türkiye Büyük Millet Meclisi dinliyor.

MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU BAŞKANI EMRULLAH İŞLER (Ankara) - Bakınız, birinci bölümde 6 madde vardı. Cumhuriyet Halk Partisi vermiş olduğu önergelerin hepsinde 6 maddenin de tekliften çıkarılmasını teklif etti. Biliyorsunuz, bu kanunlar hazırlanırken bir mantık silsilesi içerisinde hazırlanır; bir maddeyi çıkardığınız zaman onun yerine bir şeyler koymanız lazım ama konulmadı; 6 madde. Şimdi 8'inci maddedeki önergeye baktım. Orada da o maddeyi 7'nci maddeyi de tekliften çıkarıyorsunuz. 8'inci maddede ise karşı çıkmış olduğunuz... Uzmanlığa karşı çıktınız, başöğretmenliğe karşı çıktınız ama onlara yönelik ödemelerin -biz 3 kat artırmıştık- siz burada daha fazla artırılmasını teklif ediyorsunuz. Ben de diyorum ki bu ne perhiz, bu ne lahana turşusu! Yani hem karşı çıkıyorsunuz ama bu maddeye geldiğiniz zaman neden böyle yaptınız Sayın Yıldırım Kaya? Bunu bir izah etmenizde... Önergeyi açıklarken herhâlde bunu izah etmek durumunda kalırsınız diye bunu da takdirlerinize sunuyorum.

Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.