GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Öğretmenlik Meslek Kanunu Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:49
Tarih:20.01.2022

AK PARTİ GRUBU ADINA EMRULLAH İŞLER (Ankara) - Teşekkür ediyorum.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 302 sıra sayılı Öğretmenlik Meslek Kanunu Teklifi üzerinde AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyorum. Gazi Meclisimizi, ekranları başında bizleri takip eden aziz milletimizi, tüm öğretmenlerimizi hürmet ve muhabbetle selamlıyorum.

Konuşmamın başında, ülkemizin dört bir köşesinde gelecek nesillerimize ilim, irfan öğreten, her türlü fedakârlığa göğüs gererek bu yolda şehadet şerbeti içen başta Aybüke ve Necmettin Öğretmen olmak üzere tüm şehit öğretmenlerimizi rahmet, minnet ve şükranla yâd ediyorum.

Az önce ifade edilen Komisyon aşamasındaki konuyla ilgili de bir cümle söyleyerek konuşmamı yapacağım. Komisyonumuzda yapmış olduğumuz toplantı -milletimizin ve sizlerin takdirine sunuyorum- on üç saat, otuz altı dakika sürdü; 459 sayfa tutanak var.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Niye, çok mu? Bu kadar önemli bir kanun için günlerce konuşabilirdik.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Ben Anayasa'ya aykırılık önergesini işleme aldım. İmza sahibi Sayın Yıldırım Kaya tam yirmi dakika bütün argümanlarını sundu.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Biz de konuşmak istedik Anayasa'ya aykırılık iddiasında ne İbrahim Hoca'ya ne bize söz vermediniz. Anayasa'ya aykırılık iddiasında sadece Yıldırım Kaya konuşabildi.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Sonra Komisyon üyelerinin takdirine sunduk, oylamayı yaptık...

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Hâlbuki Anayasa'ya aykırılık iddiasında, iddiada bulunan herkes konuşabilir.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - ...ve ayrıca az önce burada ifade eden, konuşan Sayın Kaboğlu'na da en az 10 kere söz vermişimdir, saatlerce de konuşmuşlardır.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Aykırılık önergesinde söz vermediniz, aykırılık önergesinde sadece Yıldırım Kaya'ya söz verdiniz.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; gerek eğitim tarihi açısından bakıldığında gerekse geldiği nokta itibarıyla öğretmenlik, eğitim sistemimizin temel bileşenidir.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Aykırılık önergesinde bize söz verilmedi, biz normal içerikte konuştuk, aykırılık önergesinde sadece Yıldırım Hoca konuştu. Benimle İbrahim Hoca'ya söz hakkı verilmedi aykırılık önergesinde.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Türk toplumu, millî hasletlerini öğretmene yüklemekte ve öğretmene saygıyı ön planda tutmaktadır. Devlet büyüklerine öğretmenlik unvanının verilmesi de bunun en önemli göstergesidir.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Yok, aykırılık önergesinde bize söz vermediniz, bize içerikte söz verdiniz Sayın Başkan. Aykırılık önergesinde söz vermediniz.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Öğretmenlik Meslek Kanunu, öğretmenlerimizin mesleklerini icra ederken ihtiyaç duyacakları alanlarda gelişmelerini temin etmek ve bu gelişmelerini desteklemek amacıyla oluşturulmuştur. Bu amaçla, adaylıktan başlayan, öğretmenlik ve uzman öğretmenlik aşamalarından sonra başöğretmen unvanıyla taçlandırılan bir mesleki tasarım düzenlenmiştir.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Başöğretmenlik Mustafa Kemal Atatürk'e aittir.

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Atatürk'ün

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Sayın Köksal, artık bir susun, lütfen.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Niye?

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Neden o, siz mi yöneteceksiniz?

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Kariyer basamakları olarak da...

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Komisyon mu burası, Komisyon mu burası? Başkan karar verir ona.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Komisyonda değilsiniz, Başkan karar verir.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Lütfen, ben burada konuşuyorum, ben burada konuşuyorum Sayın Özgür Özel. Siz burada konuşurken birileri laf attığı zaman aynısını söylemiyor musunuz?

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Siz atıyorsunuz, siz atıyorsunuz biz kürsüdeyken siz laf atıyorsunuz.

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Komisyon mu burası? Başkan karar verir.

ÇİĞDEM ERDOĞAN ATABEK (Sakarya) - Konuşacağın bir şey varsa kürsüye çıkar konuşursunuz, dinleyemiyorum sizden.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Kariyer basamakları olarak da adlandırdığımız bu aşamaların tamamı öğretmenlerin meslekteki gelişimlerine göre planlanmıştır. Millî Eğitim Bakanlığının öğretmenlerimizin gelişimi konusunda oluşturduğu imkânların oldukça etkili bir şekilde kullanıldığı görülmektedir.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Ya, Komisyonda sustun, burada konuşma, öğretmenlerin hayatını etkiliyor ya!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Bakanlık son beş ayda 700 bine yakın öğretmene hizmet içi eğitim vermiştir.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Yüz binlerce öğretmeni etkileyecek bu kanun ile on üç saati çok görüyor, günlerce konuşmalıydık bunu Komisyonda, günlerce konuşmalıydık.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Öğretmenlerin bu gelişimlerinin tanınması ve desteklenmesi bu kanunun temel amacıdır.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Sendika başkanlarına zar zor söz verdiniz.

ÇİĞDEM ERDOĞAN ATABEK (Sakarya) - Ya, çık kürsüden konuş, kürsüden konuş o zaman.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Son yirmi yılda, başta okullaşma oranları ve teknolojik yatırımlar olmak üzere, eğitimin birçok alanında önemli mesafeler katedilmiş ve bu konuda bizden ileri ülkelerle aramızda fark kalmamıştır.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Sendika başkanlarına zar zor söz verdiniz Komisyonda, Anayasa'ya aykırılık iddialarımızı konuşturmadınız.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Sayın Başkanım, bir müdahale eder misiniz.

BAŞKAN - Devam edin; sizi dinliyor vatandaşımız ya, devam edin.

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Hayır, ettiğini buluyorsun!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Günümüzde toplumlar...

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Komisyonda konuşturmadın ya, ettiğini buluyorsun.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Komisyonda yaptığınızı buluyorsunuz!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Ya, Sayın Burcu Hanım'ın kaç saat konuştuğunu çıkarırım tutanaklardan!

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Hayır, Anayasa'ya aykırılıkta konuşturmamışsın!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Sayın Özel, sen orada mıydın?

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Konuşturmamışsın!

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Konuşacağım tabii; biz, yüz binlerce öğretmenin hayatını etkileyen bir kanunda konuşacağız!

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Konuşturmamışsın!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - On üç saat otuz altı dakika konuşma yapıldı diyorum ya!

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Konuşturmamışsın!

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Konuşacağız!

NURHAYAT ALTACA KAYIŞOĞLU (Bursa) - Konuşturmadınız!

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Konuşacağız!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Hepiniz geldiniz, defaatle konuştunuz; Allah'tan korkun!

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Millet bunun için buraya gönderdi bizi!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - 459 sayfa tutanak var ya! Kim konuştu?

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Ettiğini buluyorsun!

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Yüz binlerce öğretmenin hayatını etkileyen bir kanunda konuşacağız; bunun için oy aldık biz!

MAHİR ÜNAL (Kahramanmaraş) - Sayın Başkan, lütfen uyarır mısınız.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Sayın Başkanım, biraz sükûneti sağlayalım.

BAŞKAN - Siz devam edin.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Biz "parmak indir, kaldır" vekilleri değiliz!

BAŞKAN - Devam edin.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Biz halkın vekilleriyiz!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Aynen Komisyonda da bu tutumu sergilediler Sayın Başkan.

BAŞKAN - Burcu Hanım... Sayın Köksal...

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Komisyonda sürekli susturdunuz, müdahil oldunuz!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Sayın milletvekilleri, günümüzde toplumlar hızla gelişmekte...

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Sizin grubunuz bize sataştı, hiçbir şey demediniz!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Sayın Köksal, milletimiz bizi izliyor! Milletimiz bizi izliyor, tamam mı?

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Komisyonda grubunuz, Zehra Hanım, sürekli bize sataştı; hiçbir şey demediniz!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Biraz saygı olsun, biraz nezaket olsun lütfen.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Hiçbir şey demediniz ama bizi sürekli uyardınız!

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Bu ettiğini buluyor, bu!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Ben İç Tüzük'e göre Komisyonu yürüttüm ve toplantıyı tamamladım.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Bizi sürekli uyardınız; Zehra Hanım bize sürekli sataştı, AKP'liler sataştı, hiçbir şey demediniz ama bizi sürekli susturdunuz!

MAHİR ÜNAL (Kahramanmaraş) - Sayın Başkan, lütfen uyarır mısınız.

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Bu Komisyona illallah dedirtmişsin, ettiğini buluyorsun!

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; günümüzde toplumlar hızla gelişmekte, bilgi ve teknoloji çağa damgasını vurmaktadır. Çağımız "bilgi çağı" "iletişim çağı" gibi isimlerle adlandırılmaktadır. Diğer yandan, pek çok ülke değerler meselesini ele almakta ancak genç nesillere bu değerlerin aktarımında zorluklar yaşanmaktadır. Ülkemizin bir yandan gelişmiş ülkelerle rekabet edebilecek konuma gelmesi, diğer yandan da millî ve manevi değerlerimizin yeni kuşaklara aktarılması öğretmenlerin temel görev alanıdır.

Bilindiği üzere, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nda öğretmenlik mesleğinin özel ihtisas mesleği olduğu düzenlenmiştir ancak buna rağmen mevzuatımızda öğretmenlik mesleğine dair özel bir meslek kanunu bulunmamaktadır. Diğer taraftan, 30/6/2004 tarihli ve 5204 sayılı Kanun ile 1739 sayılı Kanun'a ekleme yapılarak öğretmenlik kariyer basamakları oluşturulmuş ise de Anayasa Mahkemesince bu kanunun bazı hükümlerinin iptal edilmesi nedeniyle kariyer basamakları sistemi uygulanamamıştır. Bu düzenlemeyle kesintiye uğrayan kariyer sistemi yeniden kurulmakta ve öğretmenlere yeni haklar sağlanmaktadır.

Öğretmenlerin özlük hakları bu kanun çerçevesinde 2 önemli bileşenden oluşmaktadır. Bunlardan ilki, 1'inci derecedeki her öğretmenimiz için 3600 ek göstergenin getirilmesidir. 3600 ek göstergeyle hem kıdem yılına bağlı olarak öğretmenlerimizin gelirleri artmakta hem de emeklilik ikramiyesi ile emekli maaşlarında önemli bir artış sağlanmaktadır. Özlük haklarının ikinci bileşeni ise uzman öğretmen ve başöğretmen aşamalarında yapılan fazladan tazminat ödemeleridir. Görüleceği üzere, bu düzenlemeyle öğretmenlerin hem çalışma yılı hem de bilgi ve becerileri bakımından gelişmeleri desteklenmektedir.

Bu kanun tecrübe ile mesleki gelişim arasında bir ayrım ya da seçim yapmamakta, her iki alanı da eşit görmektedir. Öğretmenlerimiz tecrübeleri arttıkça bilgi ve becerilerini de geliştirerek uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik unvanlarını alacaklardır. Bu unvanlara kontenjan belirlenmemesinin sebebi ise tüm öğretmenlerimizi uzman öğretmen ve başöğretmen olmaları yönünde teşvik etmek ve buna bağlı olarak ülkemizdeki eğitim ve öğretim kalitesini yükseltmektir. Yapacağı öğretmen geliştirme programlarıyla Bakanlığımızın tüm öğretmenlerimizi bu süreçte başarılı kılacağına inancımız tamdır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yapılan her yasal düzenlemede Parlamentomuzda temsil edilen farklı siyasi partilere mensup milletvekillerinin ve düzenlemeden etkilenecek toplumsal kesimlerin açıklanmasına ihtiyaç duyduğu, daha fazla bilgi sahibi olmak istediği hususlar olur. Yapmakta olduğumuz müzakereler de bunun için var. Şimdi ben Komisyonda yaptığımız görüşmelerde dile getirilen bazı itiraz ve kaygılardan yola çıkarak konunun açıklığa kavuşturulmasına fayda sağlayacağına inandığım birkaç hususta bilgi vermek istiyorum.

Öğretmenlik mesleğinin kariyer basamaklarına ayrılmasının Anayasa'ya aykırı olduğu iddia edilmiştir.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Aykırı zaten. 2004'teki yasayı... Ya bakmamışsınız, FETÖ projesi ya. Anayasa Mahkemesi iptal etti. FETÖ projesi ya.

(AK PARTİ sıralarından "Dinle!" sesleri, gürültüler)

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Konuşacağımı size mi soracağım, size mi soracağım, sizden mi izin alacağım?

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Düzenlemenin öğretmenler arasında nitelik farkı olduğu düşüncesine yol açacağı, eğitim hakkından herkesin eşit bir biçimde yararlandırılmasını sakatlayacak bir sonuç doğuracağı, bunun da Anayasa'nın başlangıç bölümüne ve 2'nci maddesinde yer alan ilkelere aykırı olacağı iddia edilmiştir.

Ayrıca teklifin, Anayasa'nın ücrette adalet sağlanmasını düzenleyen 55'inci maddesine aykırı olduğu dile getirilmiştir.

Milli Eğitim Temel Kanunu'nda 2004 yılında yapılan değişiklikle öğretmenlik mesleğinin kariyer basamakları oluşturulmuş, uzman öğretmenlik ve başöğretmenlikle ilgili yasal düzenleme yapılmıştır.

(AK PARTİ ve CHP sıraları arasında karşılıklı laf atmalar, gürültüler)

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Siz saraydan izin alıyorsunuz, ben sizden izin almam.

CEYDA BÖLÜNMEZ ÇANKIRI (İzmir) - Ne diyorsun?

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Ne diyorsun sen?

CEYDA BÖLÜNMEZ ÇANKIRI (İzmir) - Sen ne diyorsun?

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Ne diyorsun ya, sen ne diyorsun?

CEYDA BÖLÜNMEZ ÇANKIRI (İzmir) - Terbiyesizleşme!

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Geçen sefer de yaptın sen bunu. Konuşma!

CEYDA BÖLÜNMEZ ÇANKIRI (İzmir) - Terbiyesizleşme!

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Geçen sefer de hakaret ettin. Geçen sefer bana "Satılık vekilsin." dedin.

CEYDA BÖLÜNMEZ ÇANKIRI (İzmir) - Terbiyesizleşme!

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Kes sesini, kes!

CEYDA BÖLÜNMEZ ÇANKIRI (İzmir) - Terbiyesizleşme!

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Gücün yetiyorsa gel buraya, gücün yetiyorsa gel.

CEYDA BÖLÜNMEZ ÇANKIRI (İzmir) - Hadi...

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Kes sesini, kes sesini!

BAŞKAN - Siz devam edin.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Ne var ki Anayasa Mahkemesi tarafından düzenlemedeki bazı hükümler iptal edilmiştir. Ancak öğretmenlik mesleğinin uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik şeklinde kariyer basamaklarına ayrılmasına, eğitim ve öğretim tazminatlarına artış getirilmesine ilişkin hükümler iptal edilmemiştir. Dolayısıyla belirli kurallarla öğretmenlere uzman öğretmen ve başöğretmen unvanı verilmesi ve bu unvanlar için ayrıca ücret ödenmesinin Anayasa'ya aykırılığından söz edilmesi mümkün değildir.

Teklifle ilgili bir diğer husus ise, öğretmenler mezun oldukları andan itibaren öğretmenlik mesleğinin yeterliliğini kazanmış olduklarından memuriyet için aday öğretmenliğin olmaması görüşüdür.

(AK PARTİ ve CHP milletvekillerinin birbirlerinin üzerine yürümeleri ve gürültüler)

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Sen geçen sefer hakaret ettin, unutmadım bunu. Sen hakaret ettin, bana "Satılık vekil." dedin. Unutmadım, unutmadım, unutmam, ben satılık değilim.

CEYDA BÖLÜNMEZ ÇANKIRI (İzmir) - Ne diyorsun sen...

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Gücün yetiyorsa gel.

CEYDA BÖLÜNMEZ ÇANKIRI (İzmir) - Gel...

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Gücün yetiyorsa gel dedim, gücün yetiyorsa gel. Gücün yetiyorsa gel, öyle ortadan konuşmayla olmaz, hakaret etmeyle olmaz. Bana "Satılık vekil." diyemezsin, diyemezsin, diyemezsin. Anladın mı?

BAŞKAN - Devam, devam.

EMRULLAH İŞLER (Devamla) - Ayrıca, öğretmen seçimine ilişkin kriterlerin açıkça belirtilmediği ve düzenlemenin hukuk devletinin belirlilik ilkesine uymadığı da iddia edilmiştir. Bilindiği gibi, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nda devlet memurluğu, adaylık dönemiyle başlamaktadır. Adaylık dönemini başarıyla tamamlayanlar asıl memurluğa atanmaktadır. Kaldı ki hâlen yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine göre de öğretmenler, aday öğretmen olarak atanmakta, adaylık sürecini başarıyla tamamlamaları hâlinde öğretmen olarak atanmaktadır. Kanun teklifindeki düzenleme genel mevzuata uyumludur.

Bir başka eleştiri adaylık döneminde kademe ilerlemesinin durdurulması veya aylıktan kesme cezası alanların görevlerine son verilerek üç yıl süreyle öğretmenlik mesleğine alınamayacaklarına ilişkin düzenlemeye yöneltilmiştir. Oysa, bu hüküm 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun adaylık süresi sonunda başarısızlığı düzenleyen 57'nci maddesi dikkate alınarak diğer tüm memurlar için geçerli olan uygulamaya uyumlu olacak şekilde düzenlenmiştir.

Teklifin, öğretmenlik mesleğiyle ilgili tüm hususları içermesi gerektiği yönünde görüşler de belirtilmiştir. Bu noktada, teklifin, mesleğin gelişimine yönelik öne çıkan ihtiyaçlar temelinde düzenlemeleri içerdiğini vurgulamak ve eğitim öğretim ve öğretmenliğe ilişkin başta 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu, 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu olmak üzere önemli bir mevzuat çerçevesinin bulunduğunu hatırlatmak isterim.

Teklife ilişkin, uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik eğitim programının belirsiz olduğu, bu unvanlar için yapılan yazılı sınavın kim tarafından yapılacağının belirtilmediği, düzenleme kamu çalışanlarıyla ilgili olduğundan kanunla belirlenmesi gereken bir durumun yürütme organına bırakıldığı gibi eleştiriler de olmuştur.

Kanun teklifinde, aday öğretmen, yetiştirme programı ve adaylık değerlendirme komisyonunun oluşumu ile aday öğretmenlik sürecine ilişkin diğer usul ve esaslar ile öğretmenlik mesleği kariyer basamaklarında ilerlemeye ilişkin usul ve esasların yönetmelikle düzenleneceği belirtilmiştir. Kanun teklifinde kanunun uygulanmasına ilişkin çıkarılacak yönetmeliklerin çerçeveleri belirlenmiş olup hukuki belirlilik ilkesine aykırılık teşkil eden bir husus bulunmamaktadır. Biz kanun koyucu olarak temel çerçeveyi çizer, ilkeleri ve koşulları belirleriz. Bunun uygulamasındaki detayları düzenlemek de kanuni çerçeve içerisinde kalmak üzere yürütmenin görevidir.

Son olarak, sözleşmeli öğretmenlerle ilgili olarak, ülkemizin ihtiyaçları ve sahanın gerçekleri bakımından bir hususa değinmek istiyorum. Sayın milletvekilleri, sözleşmeli öğretmenlerin yer değişikliğinin can güvenliği ve sağlık mazeretiyle sınırlı tutulması bazı bölgelerdeki öğretmen ihtiyacının karşılanmasında yaşanan zorluklardan kaynaklanmaktadır. Kamu hizmetine başlayan öğretmenlerimiz görevlerini üç yıl süreyle ilgili hizmet yerinde ifa etmelerinin ardından eş durumu tayin hakkını elde etmektedir. Sözleşmeli öğretmenlik uygulamasından önce kadrolu öğretmenler, atandıkları doğu ve güneydoğu illerinde ortalama bir-bir buçuk yıl görev yaptıktan sonra aile birliği mazeretine bağlı yer değişikliği talebinde bulunuyorlardı. Bu yer değişiklikleri özellikle doğu ve güneydoğu illerinde öğretmen açığının oluşmasına neden olmaktaydı. Esasen, sözleşmeli öğretmenlik uygulaması bu açığı kapatmak için yürürlüğe konulmuştur. Sözleşmeli öğretmenlik uygulamasının en güçlü yanı eğitimde fırsat eşitliği bağlamında öğretmen dağılımının dengeli olmasını ve öğretmen temini zor olan bölgelerde eğitimin akamete uğramamasını sağlamasıdır. Özellikle ilkokul döneminde öğretmen değişikliği çoğu çocuğu olumsuz yönde etkilemektedir. Sözleşmeli öğretmenlerin atandıkları illerde dört yıl süreyle görev yapmaları bilhassa kırsal bölgelerde zor şartlarda eğitimine devam eden ve ilkokullarda okula yeni başlayan öğrencilerin okula ve öğretmenine adaptasyonunun sağlanması bakımından oldukça önemlidir. İlkokul 1'inci sınıftan 4'üncü sınıfa kadar eğitime aynı öğretmenle devam edilmesi öğrencilerin daha az adaptasyon sorunu yaşamasını ve bütüncül gelişimlerinin tek bir öğretmen tarafından takip edilmesi olanağını sağlamaktadır.

Ayrıca, şu da unutulmamalıdır ki ülkemizde kamu hizmetinin tüm coğrafyalarda eşit sunulabilmesi adına pek çok bakanlık ve kurumda görevli kamu personelimiz çeşitli bölgelerde görev yapmaktadır. Bu konuda imkânlar ve ihtiyaçlar birlikte değerlendirilerek ayakları yere basan ve popülizmden uzak uygulamalar yapmaya gayret ediyoruz. Zira, eğitimde fırsat eşitliğinde ihmalkâr davranmak gelecek kuşaklarımızda telafisi mümkün olmayan kayıplara yol açabilir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; teklifle mevzuatımıza öğretmenlere münhasır bir meslek kanununun kazandırılması tarihî niteliktedir. Eğitim sistemimizin temel direği olan öğretmenlerimiz için büyük önem taşıyan bu teklif öğretmenlik mesleğinin statüsünü yükseltecektir. Teklifle getirilen kariyer sistemi ve öğretmenlere sağlanacak mali katkı, öğretmenlerin gelişimini destekleyeceği gibi performanslarının artırılmasını da teşvik edecektir.

Teklifle yapılacak bu düzenlemelerin ve çalışmalarımızın ülkemiz ve öğretmenlerimiz için hayırlı olmasını temenni ediyor, Gazi Meclisimizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)