GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Oturum Başkanı TBMM Başkan Vekili Haydar Akar'ın, 298 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle Komisyona iade edilip edilmemesi hakkında usul görüşmesi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:42
Tarih:04.01.2022

RAMAZAN CAN (Kırıkkale) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Öncelikle usul tartışmasında Meclis Başkan Vekilinin tutumunun lehinde olduğumu belirtiyorum.

Şimdi, İç Tüzük gereği, İç Tüzük'ün 19'uncu maddesine istinaden bizim grup önerimiz oylandı. Türkiye Büyük Millet Meclisinin kahir ekseriyeti bizim grup önerimizi kabul etti. Grup önerimizde de bu 298 sıra sayılı Kanun Teklifi'ni gündemin 1'inci sırasına aldık, dolayısıyla bunu görüşmek durumundayız.

ENGİN ÖZKOÇ (Sakarya) - Anayasa'ya aykırı.

RAMAZAN CAN (Devamla) - Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkan Vekilinin görevi de 1'inci sıraya alınan kanun teklifini görüşmektir, dolayısıyla bu noktada herhangi bir beis yok.

Diğer taraftan, kanunların Anayasa'ya uygunluğunu İç Tüzük gereği komisyonlarda görüşürken... 38'inci madde, evet okuyorum: "Komisyonlar, kendilerine havale edilen tekliflerin ilk önce Anayasa'nın metin ve ruhuna aykırı olup olmadığını tetkik etmekle yükümlüdürler. Bir komisyon, bir teklifin Anayasa'ya aykırı olduğunu gördüğü takdirde gerekçesini belirterek maddelerin müzakeresine geçmeden reddeder." Dolayısıyla İç Tüzük 38 gereği Komisyonda görüşülmüş ve Türkiye Büyük Millet Meclisine rapor şeklinde sunulmuştur.

TAHSİN TARHAN (Kocaeli) - Orada da reddediyoruz.

RAMAZAN CAN (Devamla) - Komisyon Başkanımız da burada; Komisyon, komisyondaki tartışmaları, çalışmaları İç Tüzük gereğince değerlendirmiş ve raporunu arz etmiştir. Raporda da Anayasa'ya aykırı olmadığından bahisle karar verilmiştir.

Evet, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kuruluna geldiğine göre Genel Kurulda da bu kanun teklifinin görüşülüp görüşülmemesi, Anayasa'ya aykırı olup olmamasına dair İç Tüzük açık. Evet, 84'üncü maddede -Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu için söylüyor bunu- diyor ki: "Bir kanun teklifinin Genel Kuruldaki görüşülmesi sırasında teklifin belli bir maddesinin Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle reddini isteyen önergeler, diğer önergelerden önce oylanır." Dolayısıyla, Komisyonda kabul edilip rapor şeklinde Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulmuş, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu da grup önerisiyle gündemin 1'inci sırasına almış olduğu kanun teklifinin Anayasa'ya aykırı olup olmadığını ilgili maddeleri geldiğinde Anayasa'ya aykırılık önergeleri verilebilir. "Anayasa'ya aykırılık önergeleri de diğer önergelerden öncelikle ele alınır." diyor. Dolayısıyla, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu, gündemine hâkimdir ve gündem de yeri, sırası geldiğinde tartışılacak ve Genel Kurulun oyuna sunulacaktır; bu derece net. Peki, bütün bu aşamaları geçti, Türkiye Büyük Millet Meclisi kanun teklifini yasalaştırdı. Yol bitiyor mu? Bitmiyor. Belirli sayıda milletvekili Anayasa Mahkemesine müracaat edebilir, Anayasa Mahkemesi kanun teklifinin Anayasa'ya aykırı olup olmadığını murakabe eder ve bir karar da verebilir. Bu, Türkiye Büyük Millet Meclisindeki milletvekillerinin Anayasa Mahkemesine gidiş şeklinde. Diğer taraftan da somut norm denetimi nedeniyle de bir mahkemede bir kanunun Anayasa'ya aykırı olduğu iddiasıyla itiraz edilir de...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım Sayın Can.

RAMAZAN CAN (Devamla) - ...mahkeme bunu ciddi görürse somut norm denetimi yoluyla da Anayasa Mahkemesine götürebilir; o şekilde de karar verilebilir diye düşünüyorum. Dolayısıyla, Türkiye Büyük Millet Meclisi, gündemine almış olduğu kanun teklifini görüşmekle mükelleftir.

Meclis Başkan Vekilimizin tutumunun lehinde olduğumu belirtiyor, tekrar Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)