GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: KATMA DEĞER VERGİSİ KANUNU İLE BAZI YATIRIM VE HİZMETLERİN YAP-İŞLET-DEVRET MODELİ ÇERÇEVESİNDE YAPTIRILMASI HAKKINDA KANUN VE KAMU İHALE KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
Yasama Yılı:2
Birleşim:81
Tarih:21.03.2012

RECAİ BERBER (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 194 sıra sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu ile Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanun ve Kamu İhale Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin 2'nci maddesi üzerinde şahsım adına söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli arkadaşlar, gerçekten bu kanun çok teknik bir kanun ve Komisyonumuzda, özellikle Plan ve Bütçe Komisyonunda, hatta alt komisyonda çok detaylı bir şekilde tartışıldı. Burada da konuşmalarını dinlediğim bütün muhalefet milletvekili arkadaşlarımız konuşmalarına başlarken hep "Prensip olarak biz bu düzenlemeyi yerinde buluyoruz." diye başladılar.

Peki, ben şunu merak ediyorum: Prensip olarak yerinde bulunan bu düzenlemenin detayında takılınan yer nedir? Katma değer vergisi istisnasının getirilmesi vergi kaybı. Bunu Komisyonumuzda da çok tartıştık. Burada mutlak bir istisna ya da muafiyet söz konusu değil.

Bakın, bugün Batı Avrupa ülkelerinin neredeyse tamamında dönem sonlarında bırakın yatırımcıyı normal işletmelere bile yüklendikleri ama indiremedikleri KDV'ler denkleştirme sonucunda iade edilir.

"Bugün burada kimse yok KDV'yle ilgili veya Maliye Bakanlığından." deniliyor. Sayın Bakanımızın yanındaki bürokrat arkadaşların bir kısmı Maliye Bakanlığından. Komisyonda da açıklamalar yaptılar. "Burada özellikle kaybedilecek katma değer vergisi bütçede öngörüldü mü?" Değerli arkadaşlar, katma değer vergisi bir hizmet veya malın nihai kullanıcısından alınır. Aradakiler tahsil ettikleri katma değer vergisinden ödediklerini mahsup ederler, çıkarsa, kalırsa bunu öderler devlete, o da nihai olarak kim bu hizmetten yararlandıysa ondan alınan katma değer vergisidir. Dolayısıyla burada henüz?

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Kaldırın o zaman hepsini.

RECAİ BERBER (Devamla) - Zaten, özel? Bakın ben burada şunu da belirtmek istiyorum: Yap-işlet-devret bir kamu projesidir, kamu yatırımlarıdır. Hâlbuki biz teşvik kanunlarımızla yirmi yıldır, 1980'den bu yana çıkan bütün teşvik kanunlarında özel sektörün bizatihi kendisine, hiç kamuyla ilgisi olmayan, herhangi bir mal üretecek, herhangi bir hizmet üretecek, teşvikli bölgelerde ya da teşvik standardına sahip yatırımlarda kendilerine ilk verilen teşvik katma değer vergisi istisnasıdır, ithal mallarda ya da yerli üretimde. Şimdi, bu katma değer vergisi istisnasını yüzde 100 özel sektöre ait ve onun tarafından işletilecek olan, yapılacak olan yatırımlarda bile verirken, kamunun burada ödeyicisi olduğu -tabiri caizse- evet bu katma değer vergisini sanki kamu almaktan vazgeçiyormuş gibi.

Değerli arkadaşlar, bu borç alınan bir katma değer vergisi yani siz bu yatırımı yapacak olan işletme sahibine, yatırımcıya, yükleniciye diyorsunuz ki: "Bu yatırımın ana parası için nasıl olsa borç buluyorsun, finansman sağlıyorsun bunun katma değer vergisi için de finansman bul ve bana peşin peşin öde. Sonra bu katma değer vergisini de oradan mahsup edersin."

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Tüm KDV'leri kaldıralım, KDV olmasın Recai Bey.

RECAİ BERBER (Devamla) - Değerli arkadaşlar, biraz önce burada bu işin erbabı olan arkadaşlar da konuştular. Hele hele kamu yatırımlarının bizim dönemimizde azaldığını söylemek? Herhâlde yani gerçekten birtakım şeyleri gözünü kapatsa bile insan bunu söyleyemez.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - 2012 yılı hedefi negatif.

RECAİ BERBER (Devamla) - Kamu yatırımlarının sadece artık bizim dönemimizde kamu tarafından yapılmadığını, özel sektör tarafından da yapıldığını herhâlde arkadaşlar unutuyor. Bugün havaalanlarını hem yaptırıyoruz hem de üzerinden işletme süresini devrettiğimiz için milyarlarca lira kamuya kaynak alıyoruz ve bu yine o yatırımcı işletmeler tarafından, idarelerimiz tarafından kullanılıyor.

Değerli arkadaşlar, burada bir kapsam genişletilmesinden söz ediliyor. Bir kapsam genişletilmesi de söz konusu değil. Bundan iki yıl önce Karayolları Kanunu'nu çıkardığımızda Karayolları merkezî bütçeye dâhildi, kapsamındaydı, şimdi özel bütçeli kuruluş. Şimdi, değerli arkadaşlar, bu özel bütçeli kuruluşlar bu yatırımlarını yaparken, bu katma değer vergisi istisnası kapsamında devam ettirmek için -zaten kapsamındaydı- şimdi devam ettirmek için 2'nci maddeyle bu yönde bir düzenleme yapılmış oldu.

Ben, şahsen, açıkçası, prensip olarak bu düzenlemelere taraftar olduğunu belirten, katıldığını belirten ve Komisyonumuza da çok katkı sağlayan, teknik anlamda katkı sağlayan muhalefet milletvekili arkadaşlarımıza teşekkür ediyorum çünkü gerçekten bunlar -2023- Türkiye'nin ve Türk insanının artık ortak bir "Kızılelma"sı olan, dünyanın ilk on ekonomisi içine girmemiz için olmazsa olmaz projeler. Onun için, bu projelerin gerçekleşmesi adına bütün milletvekillerimizin buna destek vereceğine yürekten inanıyorum, emeği geçen herkese de tekrar teşekkür ediyorum.

Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Berber.