| Konu: | Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 6 |
| Tarih: | 13.10.2021 |
AHMET KILIÇ (Bursa) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'mizin ikinci bölümü üzerine söz almış bulunuyorum. Genel Kurulu ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Sözlerime başlarken önceki gün toprağa verdiğimiz İstanbul Milletvekilimiz çok değerli ağabeyimiz İsmet Uçma'yı rahmetle anıyorum.
Değerli milletvekilleri, dün itibarıyla Bursa'mızda Kestel ilçemizde çok üzücü bir olay yaşandı, bir fabrikada bir patlama meydana geldi ve bu patlamada hayatını kaybeden Özkan Deniz kardeşimize Allah'tan rahmet, yaralılara da acil şifalar diliyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kanun teklifimizle birlikte binlerce küçük esnafımızı ilgilendiren vergi düzenlemesinin yanı sıra sosyal medya platformlarından gelir elde eden vatandaşlarımızı ilgilendiren vergilendirmelere, maliyet bedeline dâhil edilecek hususların netleştirilmesine, gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin amortismana tabi kıymetlerinin yeniden değerlendirilmesine kadar birçok husus yer almaktadır. Bunun yanında defter tutma, belge düzenleme, beyan ve bildirimde bulunma, ceza ve uzlaşma hükümlerinde değişiklikler yapılmasına dair öneriler de kanun teklifimizde bulunmaktadır.
Vergi Usul Kanunu'nda belirtilen kayıt, belge ve defter tutma hükümlerinde zamanın şartlarına uygun olarak elektronik defter ve belge uygulamalarından faydalanıyoruz yani defter ve belgelerin elektronik ortamda ibraz edilmesine olanak sağlıyoruz. Böylece, kayıt dışılık azaltılacak, mükelleflerin vergiye olan uyumları artacak, mükelleflerin bildirim yükümlülükleri azaltılacak, vergi inceleme süreleri etkinleştirilecektir.
Kanun teklifimizle Vergi Usul Kanunu'nda farklı maddelerde yer alan maliyet bedeline dâhil olan hususlar netleştirilerek maliyet bedelini düzenleyen 262'nci maddede tek tek sayılmak suretiyle belirsizlik giderilmektedir. Yine, bu düzenlemeyle hangi unsurların maliyet bedeline eklenmesinin zorunlu olacağı, hangi hâllerde ihtiyari olarak maliyet bedeline ekleneceği düzenlenmektedir.
Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; 31'inci ve 52'nci maddede yapılan düzenlemeyle, tam mükellef olan ve bilanço esasına göre defter tutan gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerine bilançolarında yer alan amortismana tabi iktisadi kıymetlerini yeniden değerleme imkânı getiriliyor. Böylece, 31/12/2021 tarihine kadar yapılacak değerlemeler için sadece yüzde 2 vergi alınacak, 1/1/2022 tarihinden sonra yapılacak değerlemelerden ise vergi alınmayacak. Bu düzenlemeyle hem kayıt dışılığın önüne geçilecek hem de mükellefler ağır bir vergi yükünden kurtulmuş olacak. Yapılacak bu düzenlemeden bilanço hesabına göre defter tutan yaklaşık 1 milyon 700 bin mükellef etkilenecek ve dilerse faydalanacak.
Teklifimizin bir diğer maddesinde amortismanla ilgili yeni bir imkân karşımıza çıkıyor. Hepimizin bildiği gibi, amortisman ayırmada Hazine ve Maliye Bakanlığının belirlediği faydalı ömür süresi esastır yani bir malın amortisman süresi Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından belirlenmiştir. Düzenlemeyle artık şirketler dilerse bu süreleri 2 katına kadar uzatabileceklerdir.
Kanun teklifimizle yapılacak yeni düzenlemeyle, yapılan protesto veya yazıyla 1 defadan fazla istenilmesine rağmen borçlu tarafından ödenmemiş, dava ve icra takibine değmeyecek derecede küçük alacaklara dair tutar belirlenmiştir. 3 bin TL'yi aşmayan alacaklar için belirlenen bu miktarla kanundaki belirsizlik giderilmiş olacak, yine bahsettiğimiz gibi bu 3 bin TL tutarı her sene yeniden değerlendirilecektir.
Yine, kanun teklifimizle elektronik defter ve belge uygulamalarına ilişkin olarak fiil ve bu fiile istinaden uygulanacak cezanın ne olacağı konusunda uygulamada yaşanan tereddütleri giderecek düzenlemeler öngörülmektedir.
Çok Değerli Başkanım, saygıdeğer milletvekilleri; Vergi Usul Kanunu'nda yer alan pişmanlık müessesesinden mükelleflerimizin daha etkin bir şekilde yararlanmasına yine bu teklifle imkân sağlanacaktır. Mükellefler, mevcutta bir vergi türünden incelemeye alınmaları durumunda farklı vergi türlerinden pişmanlık hükümlerini kullanamıyordu. Yapılan düzenlemeyle, bir vergi türünden incelemeye alınan mükellef artık başka farklı vergi türlerinden de pişmanlıkla beyanname verebilecek. Pişmanlıkla beyanname veren vergi mükellefinden de vergi ziyaı yani söz konusu verginin 1 katı tutarında ceza kesilmeyecektir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.
AHMET KILIÇ (Devamla) - Düzenlemeyle kolaylık sağlanan bir başka husus da belge basımıyla ilgili bildirim görevini süresinde yerine getirmeyen matbaa işletmecileriyle ilgili. Yasal bildirim süresini geçiren işletmeciler bu sürenin dolmasından sonra otuz gün içinde bildirimlerini yaparlarsa ceza tutarında yüzde 50 indirim uygulanacak.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 5 bin TL'yi aşan usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarını tarhiyat öncesi ve tarhiyat sonrası uzlaşma kapsamına alıyoruz. 5 bin TL'yi aşmayan bu cezalar için hâlihazırda yüzde 50 olarak uygulanan indirim oranını da yüzde 75'e çıkarmayı teklif ediyoruz.
Kanun teklifimizin ikinci kısmı ana hatlarıyla bu başlıklardan ibarettir.
Kanun teklifinin vergi mükellefleri ve ülkemiz için hayırlara vesile olmasını diliyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)